Vi flyttade in 1 feb. Samma dag damp räkningen för samfällighetsavgiften ner i postlådan.

Alla andra hushåll fick denna räkning 2 veckor tidigare. Räkningen avser hela året.

Det är väl självklart att säljaren borde ha betalat denna och att räkningen reglerats på likvidaräkningen? Alltså att vi gett honom 11/12 av kostnaden tillbaka. Nu verkar det som att säljaren skitit i det och bett kassören skicka den till oss senare istället. Han måste väl vara ansvarig för 1/12 av räkningen?

En skitsumma handlar det om, men principen gör mig arg :@

Absolut, om inget annat sagts

Som folk brukar säga i trådarna, visst har du rätt och det är snålt av säljaren. Fast å andra sidan kan det vara bra att betala för att hålla sig på god fot med säljaren för framtida saker som dyker upp. Skulle det vara något mer allvarligt man skulle behöva ta kontakt med säljaren om så kan det som sagt vara bra att inte ha retat upp den innan om en struntsak.

Håller med Locos, när det nu inte handlar om så stora summor.

När jag flyttade in i en samfällighet var mäklaren mycket noga med att dela upp liknande räkningar (min samfällighet sköter både värme, varmvatten och vägunderhåll) så att säljaren betalade sin del av året och jag den återstående delen fr.o.m. det datum jag flyttade in. Men jag antar att det är lätt att glömma bort sånt.

Lite konstigt att ni fick räkningen senare än alla de andra grannarna. Men, som andra redan sagt, varför krångla med småsummor?

När vi köpte hus flyttade vi in 1 december, men inte ville säljarna ha pengar för den sista månaden. Några hundra kronors samfällighetsavgift i förhållande till några miljoners köpeskilling...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.