4 491 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Om energideklaration gjorts, varför mäklare tar in själv energikostn?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Fast folk kan vi i byggnaden utan att vara folkbokförda på platsen.Annn555 skrev:
Det är väl inget konstigt alls med det?Annn555 skrev:
Du går med på att mäklaren ska se till att ta fram en energideklaration, men vill inte lämna ut nödvändiga uppgifter?
Säkert var det så, men det är nog en fråga som är bättre att ställa till mäklaren än till forumet.Annn555 skrev:
Bra synpunkter.Fairlane skrev:
Fast folk kan vi i byggnaden utan att vara folkbokförda på platsen.
Det är väl inget konstigt alls med det?
Du går med på att mäklaren ska se till att ta fram en energideklaration, men vill inte lämna ut nödvändiga uppgifter?
Säkert var det så, men det är nog en fråga som är bättre att ställa till mäklaren än till forumet.
Om energideklarationsbolaget, ej begär fån mig kooior på mina fakturor el, VA kommun mm
varför gör mäklaren det?
Energideklbolag hämtar inte hem VA- kommun eller el- fakturor för sin besiktning, eller?
De ser, noterar bara jag har frånluftspump .
Rätta mig om jag har fel
Hade äldre energibesiktn, 15 år gammal, inget nämndes i den om m VA, el faktura summor per år..
Det fanns bara typ enklare kryss val i energibesujtningen för et hus.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det behövs mer än bara information om ifall det finns värmepump eller inte för att göra en energideklaration. Man måste vet hur mycket el som förbrukats till exempel.Annn555 skrev:Bra synpunkter.
Om energideklarationsbolaget, ej begär fån mig kooior på mina fakturor el, VA kommun mm
varför gör mäklaren det?
Energideklbolag hämtar inte hem VA- kommun eller el- fakturor för sin besiktning, eller?
De ser, noterar bara jag har frånluftspump .
Rätta mig om jag har fel
Hade äldre energibesiktn, 15 år gammal, inget nämndes i den om m VA, el faktura summor per år..
Det fanns bara typ enklare kryss val i energibesujtningen för et hus.
Mäklaren skriver också driftskostnader i prospektet. Dessa bygger på historiska data, som du inte vill ge mäklaren.
Till
Tack, mitt sista inlägg var att jag lade ned min fråga om energidekl,. Pga slarv såg en firma tar in min förbrukning av el, VA, men fick feedback av er nån dag sedan att ingen sv era mäklare tagit in VA, el förbrukn eftersom.mäklarns kräver man energideklarerar, även min mäklare jag ej signerat ännuFairlane skrev:
Känner mig vilsen, min far var smart men avled, så uppskattar dina och andras råd här -Fairlane skrev:
Pga jag måste göra energideklaration,
tror du mäklaren tar illa upp om jag uppger till honlm '' citat:
' att min elförbrukning,VA sköter energiföretaget som kommer och besiktiar huset så dom uppgigifterna tar jag med energidekl.fitmsn som kommer hit'.. jag kommer per mail, senare tfkefon be honom.ändå stryka 8 proc provision i avtalet som nån här sa stryk över det som du onte vill ha. Mäklaren har inte fått reda på jag anser energideklarationen löjlig för moderna hus..
Hade inte orkat ångesten över att sälja utan gruppens kloka synpunkter här i forumet.
Kortektion, nån skrev STRYK det du inte vill ha i uppdragsavtaletAnnn555 skrev:Känner mig vilsen, min far var smart men avled, så uppskattar dina och andras råd här -
' att min elförbrukning,VA sköter energiföretaget som kommer och besiktiar huset så dom uppgigifterna tar jag med energidekl.fitmsn som kommer hit'.. jag kommer per mail, senare tfkefon be honom.ändå stryka 8 proc provision i avtalet som nån här sa stryk över det som du onte vill ha. Mäklaren har inte fått reda på jag anser energideklarationen löjlig för moderna hus..
Hade inte orkat ångesten över att sälja utan gruppens kloka synpunkter här i forumet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Om du själv anlitar någon som skapar energideklaration så tror jag inte mäklaren tar illa upp. Tvärtom tror jag det är något mäklaren tycker är skönt att slippa ordna med. Så länge det finns en energideklaration så är mäklaren nöjd.Annn555 skrev:Känner mig vilsen, min far var smart men avled, så uppskattar dina och andras råd här -
' att min elförbrukning,VA sköter energiföretaget som kommer och besiktiar huset så dom uppgigifterna tar jag med energidekl.fitmsn som kommer hit'..
Däremot brukar mäklaren ändå vilja ha siffror till driftskostnader, men det behöver inte vara fakturor. Driftskostnader är saker som uppvärmning, eventuell avgifter till samfällighet, sophämtning, vatten/avlopp etc.
Du kan inte bara stryka en del som du inte vill ha. Ni måste enas. Säg att mäklaren föreslagit 1,5% upp till ett visst belopp och 8% på eventuellt överskjutande (jag tror inte på att det är 8% på allt om man kommer över ett visst belopp). Om du stryker 8%-delen så får du räkna med att 1,5% kanske ökar till 1,7%. Det kanske ändå är bättre för dig, eller fast pris så slipper du fundera och känna att det är svårt att förståAnnn555 skrev:
Ja, men det kan du säga såklart om du vill, men det spelar ju ingen roll eftersom det är ett lagkrav. Mäklaren skriver inte lagarna.Annn555 skrev:
Hoppas allt löser sigAnnn555 skrev:
TackFairlane skrev:
Om du själv anlitar någon som skapar energideklaration så tror jag inte mäklaren tar illa upp. Tvärtom tror jag det är något mäklaren tycker är skönt att slippa ordna med. Så länge det finns en energideklaration så är mäklaren nöjd.
Däremot brukar mäklaren ändå vilja ha siffror till driftskostnader, men det behöver inte vara fakturor. Driftskostnader är saker som uppvärmning, eventuell avgifter till samfällighet, sophämtning, vatten/avlopp etc.
Du kan inte bara stryka en del som du inte vill ha. Ni måste enas. Säg att mäklaren föreslagit 1,5% upp till ett visst belopp och 8% på eventuellt överskjutande (jag tror inte på att det är 8% på allt om man kommer över ett visst belopp). Om du stryker 8%-delen så får du räkna med att 1,5% kanske ökar till 1,7%. Det kanske ändå är bättre för dig, eller fast pris så slipper du fundera och känna att det är svårt att förstå
Ja, men det kan du säga såklart om du vill, men det spelar ju ingen roll eftersom det är ett lagkrav. Mäklaren skriver inte lagarna.
Hoppas allt löser sig
Missade ev nåt du skrev igår.
1.5 proc muntligt har han redan bekräftat vid möte och avtalet fick jag inte i 2 olika provisionsvarianter,
dvs 2 olika avtal att välja signera
som jag bad om 3 ggr vid mötet.
Det saknas kryss alternativ på uppdragsavtalet för privusionen så skriver jag på tvingas jag betala trappa provision ...
Varmt tack.! Mindre ångeast!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Då ringer du mäklaren och säger att du vill ha ett avtal utan trappa, antingen fast pris eller fast procentsats.Annn555 skrev:Tack
Missade ev nåt du skrev igår.
1.5 proc muntligt har han redan bekräftat vid möte och avtalet fick jag inte i 2 olika provisionsvarianter,
dvs 2 olika avtal att välja signera
som jag bad om 3 ggr vid mötet.
Det saknas kryss alternativ på uppdragsavtalet för privusionen så skriver jag på tvingas jag betala trappa provision ...
Varmt tack.! Mindre ångeast!
Ville hjälpa andra , oå Boverkets hemsida finns certifierade energidekl firmor, och gubbar som besikigar- där finns snabba billia tiderFairlane skrev:
Många enskilda besiktigare svarar ej i telefon,sms, så välj en firma, enklare få svar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
På vilket sätt hänger det här ihop med mitt inlägg som du citerade?Annn555 skrev:
Säljaren ringde mig från ingenstans igår och sa att de har kontakt med en mäklare som sålt ett annan hus i grannskapet, han skulle hantera deras hus nu också eftersom han hade spekulanter kvar från det andra huset som kanske skulle vara intresserade. Ringde mäklaren idag och la ett bud på deras utgångspris (2.95M), återstår bara nu att se om det kommer några fler intressenter, förhoppningsvis inte.
Öppnade för övrig en separat tråd för hur vi ska göra med besiktningen nu om det blir något husköp: https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-kring-besiktning-infoer-ev-huskoep.551467/
Öppnade för övrig en separat tråd för hur vi ska göra med besiktningen nu om det blir något husköp: https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-kring-besiktning-infoer-ev-huskoep.551467/
Ska du köpa huset som Annn555 säljer?H huspelle95 skrev:Säljaren ringde mig från ingenstans igår och sa att de har kontakt med en mäklare som sålt ett annan hus i grannskapet, han skulle hantera deras hus nu också eftersom han hade spekulanter kvar från det andra huset som kanske skulle vara intresserade. Ringde mäklaren idag och la ett bud på deras utgångspris (2.95M), återstår bara nu att se om det kommer några fler intressenter, förhoppningsvis inte.
Öppnade för övrig en separat tråd för hur vi ska göra med besiktningen nu om det blir något husköp: [länk]
Klicka här för att svara