sliderr sliderr skrev:
Jag fick nu reda på den verkliga anledningen: invändaren var en annan spekulant. När jag skulle betala handpenningen uppstod ett tekniskt problem som fördröjde betalningen, och jag kunde bara betala en del av summan med kort. Därefter fick jag besked från Kronofogden att jag kunde betala resten via banköverföring, vilket jag gjorde, och därmed avslutades försäljningen. Den andra spekulanten invände mot detta tillvägagångssätt och därför ligger ärendet nu hos tingsrätten.

Men jag har en skriftlig bekräftelse från Kronofogden på att försäljningen är definitiv och att inget märkligt har skett 😠
OK, där kanske den andre parten har ett faktiskt sakligt skäl att klaga. Om reglerna för auktionen föreskriver att handpenningen betalas på plats, och det inte sker. Om nu kronofogden har beslutat att försäljningen är OK trots att betalningen inte erlades enl. villkoren för auktionen, så är det ett beslut som kan överklagas.

Får hålla tummarna att överklagan avslås.

ullet
H hempularen skrev:
OK, där kanske den andre parten har ett faktiskt sakligt skäl att klaga. Om reglerna för auktionen föreskriver att handpenningen betalas på plats, och det inte sker. Om nu kronofogden har beslutat att försäljningen är OK trots att betalningen inte erlades enl. villkoren för auktionen, så är det ett beslut som kan överklagas.

Får hålla tummarna att överklagan avslås.
Fast om banköverföringen gjordes på plats borde det vara gjort enligt villkoren även om betalningen delades upp i två överföringar (kort+banköverföring).

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
KF godkände försäljningen, validerade hanteringssättet och bekräftade betalningen. Båda betalningarna skedde på plats och validerades av banken och Kronofogden i ett telefonmöte – kan ärligt talat inte se att detta drivs vidare.
ullet ullet skrev:
Although if the bank transfer was made on site, it should have been made according to the terms and conditions even if the payment was split into two transfers (card+bank transfer)

Redigerat:
  • Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
OK, jag uppfattade inte att banköverföringen gjordes på plats. Tänkte att om villkoren för försäljningen inte helt uppfylldes, så kanske eventuellt den andre parten hade haft ett case.

H hempularen skrev:
OK, where perhaps the other party has an actual objective reason to complain. If the rules for the auction stipulate that the down payment is paid on site, and that is not the case. If now the bailiff has decided that the sale is OK even though the payment was not made according to the terms of the auction, then it is a decision that can be appealed.

I'll keep my fingers crossed that the appeal is rejected.
Beloppet var för stort för att genomföras med kort, även när banken godkände det, så detta var lösningen.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Då återstår frågan om varför någon vill fördröja afffären. Skule det kunna vara som det jag skrev tidigare. Att överklgandet bara är för att få till en tidsfrist för ägaren att lösa sina skulder?

Redigerat:
Killen som invände förlorade budgivningen, han är bara besvärlig.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
ylven och 2 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Eller så finns det 100kg guld ingjutet i betongplattan.

• Haha
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Den andra spekulanten djävlas för att han förlorade budgivningen, helt enkelt. Såvida han inte har några kopplingar till förre ägaren...

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Är det klart nu?

A ArneTW skrev:
Låter konstigt... Vilka är parter i tingsrätten?

Koronofogden vs säljaren?

Antar att du har ett kontrakt eftersom du betalat?

Jag skulle inte oroat mig och låtit det spela ut...

Surt men det finns ju anledningar att folk hamnar his kronofogde
sliderr sliderr skrev:
Jag antar att det finns en möjlighet att två personer från samma hushåll försöker rigga auktionen. Hur det skulle fungera vet jag inte – jag lade det högsta budet, betalade 10 %, ordnade mitt bolån (tillsammans med min fru eftersom vi delar allt ekonomiskt) och sedan fick vi tillbaka detta från utmätningsmannen.

Följande meddelas
Försäljningen har inte vunnit laga kraft. Det meddelas att försäljningen har överklagats av spekulant
Xxxxx Xxxxxx. Överklagandet har översänts till Tingsrätten med Kronofogdemyndighetens yttrande.
Inroparen har mecdelat att inropet skett ocksà för Xxxxx Xxxxx (my wife). Handpenning har betalats med xxxxx kronor. Beloppet har gjorts räntebärande och räntan uppgär i dag till xxx kronor.

Köparna anger att de inte kan komma i besittning av fastigheten. De yrkar därför att
Kronofogdemyndigheten förordnar handräckning enligt 8 kap. 18 § utsökningsbalken för avhysning av
klart att ni riggade detta ni överbjöd varandra....

Hoppas det går vägen, domstolsutslag kan tyvärr vara lite av ett lotteri, om det behöver gå så långt.

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Is it clear now?
Nej fortforande på tingsratt

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Its clear now i won :) jag fåt köperbrev.

Redigerat:
  • Gilla
gaia och 17 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.