A AnnaAnka skrev:
Återkopplar här efter en 7års lång process.

Jag vann processen i ALLA punkter:

För sen reklamation (10månader)
Inga dolda fel på samtliga punkter: El, hjärtevägg, dränering källare mm.

Ingen besiktning utfördes så köparna följde inte inte sin undersökningsplikt.

Rätt sjukt att man enbart fick tillbaka pengar för advokaten, ingen ersättning alls som "svarande" i målet.

nu är man iaf expert på juridik. Något gott förde det med sig. 😅

Vill tacka alla för goda råd genom processen, även om juridik alltid är "chansningar" när man inte sett dokumenten så har det ändå hjälpt mig att sova bättre. TACK FÖR ETT FANTASTISKT FORUM
Hur mycket fick dom betala för din advokat?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tog det så lång tid, och vet du i så fall varför? Alltså från första klagomål/delgivning till lagakraftfådd dom.
Dom krävde pengar i 5 år, jag nekade. Sen tog dom det till rätten år 6, så 1 år efter stämning lämnades in var första tvistemålet i tingsrätten
 
  • Gilla
Sägdude och 1 till
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Hur mycket fick dom betala för din advokat?
Dom hade rättsskydd.men totalt runt 800 000kr, och på den summan 20%. Sen rättegångskostnad ca 30k.

Dom enda som går plus i rätten är fanimej dessa advokater, måste vara smutsigaste yrket i världen 🥲
 
Nu är det inte ditt problem. Men hur kan advokatkostnaden bli 800000 i det här fallet?
 
Mikael_L
500 timmars arbete, eller något i den stilen ... 🤔
 
  • Gilla
AnnaAnka
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu är det inte ditt problem. Men hur kan advokatkostnaden bli 800000 i det här fallet?
Då dom förlorade fick dom även betala min advokat, 420k.

Tänk att dom skickat krav varje år i 6 år, känns i slutändan som att deras advokat lurat dom i ärendet, att det på något sätt var möjligt att vinna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Okej, jag uppfattade det som att din advokat kostat 800kkr. Men jag tycker ändå att det var en hög summa.
 
D Daniel 109 skrev:
Okej, jag uppfattade det som att din advokat kostat 800kkr. Men jag tycker ändå att det var en hög summa.
2000kr / tim. Är ju mycket bevisning mm som görs. Advokaterna sitter ju och har långa konversationer som kostar pengar, massa besiktningar, mm. Rätt sjukt att man ens använder advokater. Finns ingen i en stämning som går plus förutom advokaterna. Korrupy system deluxe 😵‍💫
 
Jag tyckte mest att det lät som ett par ogrundade påståenden.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tyckte mest att det lät som ett par ogrundade påståenden.
Absolutm dom försökte med förlikning och samlade "bevis" vilket kostade dom. Trots sen reklamation ocg ej dolda fel
 
A AnnaAnka skrev:
Finns ingen i en stämning som går plus förutom advokaterna.
Tja, man kan ju å andra sidan fråga sig hur man annars skulle slita tvister där man är oense om vad som är avtalat. Holmgång?

I det aktuella fallet har du ju också vunnit något, och än tydligare hade det blivit om motparten vunnit, då det är de som stämt dig på pengar de i så fall skulle fått.

Men att sånt här är oerhört dyrt är förstås sant. Därför finns det goda skäl att hejda sig och inte bråka om vad som helst, liksom ibland att kompromissa även om man anser sig ha rätt.
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, man kan ju å andra sidan fråga sig hur man annars skulle slita tvister där man är oense om vad som är avtalat. Holmgång?

I det aktuella fallet har du ju också vunnit något, och än tydligare hade det blivit om motparten vunnit, då det är de som stämt dig på pengar de i så fall skulle fått.

Men att sånt här är oerhört dyrt är förstås sant. Därför finns det goda skäl att hejda sig och inte bråka om vad som helst, liksom ibland att kompromissa även om man anser sig ha rätt.
Är ju relativt lätt att hitta själv i lagboken menar jag, hade varit bättre om alla slopade dessa blodsugande advokater. Dom vill ju bara köra på och bryr sig inte en sekund om hur det går för varken folket som får betala. Tydligt i detta fallet då familjen som stämde förmodligen blev lurade av sin advokat, att det fanns en stor chans att håva in pengar. Istället backar man en halv miljon
 
A AnnaAnka skrev:
2000kr / tim. Är ju mycket bevisning mm som görs. Advokaterna sitter ju och har långa konversationer som kostar pengar, massa besiktningar, mm. Rätt sjukt att man ens använder advokater. Finns ingen i en stämning som går plus förutom advokaterna. Korrupy system deluxe 😵‍💫
Oftast täcker försäkringen bara en viss timlön, gissningsvis ca 1400kr/timme idag. Det betyder att käranden får betala 20% av totalen i självrisk, plus ca 600kr/timme till advokatbyrån från egen ficka.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oftast täcker försäkringen bara en viss timlön, gissningsvis ca 1400kr/timme idag. Det betyder att käranden får betala 20% av totalen i självrisk, plus ca 600kr/timme till advokatbyrån från egen ficka.
Så är det, man får vara smart och förhandla med advokaterna. Tyvärr så lägger dom ju på rätt bra när dom vet att försäkringsbolag är inblandade med. Hur som helst så hoppas jag att fler på forumet kan känna sig säkra i liknande process.

För sen reklamation är redan efter 4-6mån, görs ingen besiktning vid köp kommer man absolut ingenstans om det är är extremt tydligt att det är det dolt fel, MEN då ska det också reklameras inom skälig tid.
 
En besiktning har ingen betydelse.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.