Cheesen
BirgitS BirgitS skrev:
Förutom det som pimage skrivit.

Så är det ju alltid med dolda fel. Det är inte så mycket som går som dolda fel enligt lag och prejudikat.

Undantagen som räknas upp i ditt citat är nästan som en lättläst kopia av lag och prejudikat. Så även utan den listan så skulle det vara så ändå.
Ja det är det jag menar, det är säljarens försäkring, man tecknar den för att få mer betalt för huset för att köparen ska kunna känna sig "trygg" Men den täcker i princip ingenting, förutom säljarens eventuella rättegångskostnader. Köparens rättegångskostnader för att driva en fråga i tingsrätten täcks inte. Som köpare får man likafullt kontrollera huset för att kunna känna sig trygg. Jag tycker att bästa undantaget är :
" Fel som avviker från vad som avtalats mellan dig som köpare och säljaren."

Eftersom avtalet oftast är utformat med en frågelista så är alla fel som inte stämmer med frågelistan undantagna. Det innebär i min värld i förlängningen att även "dolda" fel undantas från försäkringen för dom avviker från vad som är avtalat.

BirgitS
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det är det jag menar, det är säljarens försäkring, man tecknar den för att få mer betalt för huset för att köparen ska kunna känna sig "trygg" Men den täcker i princip ingenting, förutom säljarens eventuella rättegångskostnader. Köparens rättegångskostnader för att driva en fråga i tingsrätten täcks inte. Som köpare får man likafullt kontrollera huset för att kunna känna sig trygg.
Dolda fel kan inte hittas vid en jordabalksbesiktning. En egen besiktning ersätter inga rättegångskostnader. Så varför känner sig köparen sig mer trygg efter att ha gjort en egen besiktning?
Kan det vara en falsk trygghet?
Cheesen Cheesen skrev:
Eftersom avtalet oftast är utformat med en frågelista så är alla fel som inte stämmer med frågelistan undantagna. Det innebär i min värld i förlängningen att även "dolda" fel undantas från försäkringen för dom avviker från vad som är avtalat.
Enda sättet att avtala bort ersättning för dolda fel är med en friskrivningsklausul, vilket normalt leder till ett lägre försäljningspris. Det går inte att avtala bort dolda fel på något annat sätt.

Frågelistan innebär att säljaren tvingas redovisa kända fel, så att köparen får bättre kunskap om huset och därmed vet mer om huset och därför bör känna sig tryggare. Om säljaren ljuger i frågelistan så faller det tillbaka på säljaren och köparen kan stämma säljaren. Frågelistan och samhörande undantag i försäkringen är alltså till nackdel för säljaren.

Däremot så kan det vara bra för köparen med en ordentlig genomgång av huset tillsammans med en kunnig person och visst kan det ge en upplevd trygghet, men det är inte riktigt samma sak som verklig trygghet. Så jag är absolut inte emot att köpare gör egna besiktningar trots att säljaren redan har gjort en, men man ska ju inte förvänta sig att det är någon större skillnad på besiktningsprotokollen. Om inte köparen väljer till utökade/fördjupade besiktningar (alltså går längre än det som nämns i jordabalken).

• Gilla
pimage
  • Laddar…
I samband med mitt eget husköp så anlitade jag ingen extern besiktningsman då jag inte såg värdet kontra de femton tusen det kostar. Säljaren hade gjort en besiktning som inte visade på något konstigt, men samtidigt kändes den också vag och tog inte upp något direkt av värde heller.

Jag genomförde en egen besiktning efter vi vunnit budgivningen tillsammans med min far då vi gick igenom alla rum samt tomten, med ett helt annat fokus än det man har på en visning. Såg skador av användade samt saker som kanske inte gjorts supersnyggt (lister, målning, osv) men det får accepteras på ett använt hus. Tog kanske en halv dag och saker som upptäcktes då som inte det stod något om i säljarens besiktning men ändå var relevant för mig var

- En tomtpinne var osynlig (hittades först 2 år senare)
- Musspillning på vinden (ja, det finns möss och jag brukar ta 2-4 st varje höst sedan är det klart för det året)

Fel som upptäckts senare under boendet som kanske förväntades finnas i en besiktning men som inte tas upp var:

- Ett fack i ytterväggen var utan isolering (upptäcktes när ett eluttag flyttades i ett sovrum)

Men krasst sett får man nog ställa in sig på att man köper ett hus och det kommer ha defekter som man får åtgärda själv. Vi har sedan vi flyttade in för 4 år sedan bytt tvättmaskin samt diskmaskin, trots att de endast var 6-7 år gamla vid inflytt. Tanken till värmepumpen började läcka vid 10 år, fick bytas och hemförsäkringen tog större delen av kostnaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.