F Fideliox skrev:
Köpte 2022 och ville man ha klausul så tog köparen någon annan.
Har ju tyvärr sett ut så. Därför det borde vara ett krav eller i alla fall ingå i god mäklarsed att rekommendera en köparbesiktning.

Kan tänka mig att detta kommer att ändras framöver med tanke på att det är köparens marknad och att bygg och renoveringspriserna skenat iväg.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Det är väldigt skönt att i lugn och ro kunna gå igenom var vattenmätare, elmätare, säkringar, huvudkran, vindslucka och annat sitter. Kan man sedan också få namnet på äppelsorter, andra fruktträd och perenna växter är det ju en kul bonus. Nycklar och vad de går till är bra, och kan man ta gamla ägaren med sig och knacka på hos grannarna för att presentera sig eller säga hej då, är det ju också trevligt. Då kan man ju fråga om häckar, staket, skymmande stora träd etc.

Man kan fråga om var huset varit försäkrat, och vilka som installerat saker i huset så man vet vem man skall ringa om man behöver service på värmepumpen, varmvattenberedaren eller kaminen. När är det soptömning, och är alla abb på el, V/A, internet etc uppsagda? Det får gärna ta en timme eller två att lämna över ett hus, och alla känner att det blivit bra.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Ska ha genomgång av vår nya villa som är ett 40 årt gammalt Götenehus. Ägaren som är nästan 80 har bott där hela tiden. Ska knalla igenom hus och tomt och ska ta med kom-ihåg-lista.

För 10 år sen glömde jag att fråga var tomtpinnarna satt så fick leta som fan och även ringa en gång då en satt under markstenen till brevlådan. Glömde helt att kolla vem som äger och brukar klippa växtlighet runt om (häckar i tomtgräns). Var dränering och ev. stenkista ligger är ju också intressant. De har nog slösat lite i onödan med el så ska fråga lite hur mycket han blåst på i garaget, stod 2kW värmefläkt och elraddar där.

Andra tips på sånt som är svårt att kolla/veta som ny ägare? Jag är ju inte rädd att höra av mig i efterhand men tänkte hålla det till ett absolut minimum. Några grejer jag tänkte kolla senare idag:

Kolla tomtgräns och pinnar.
Manualer till värmpump och maskiner (går ju att hita på nätet)
Är ventilationskanalerna rengjorda och när?
Finns dokumentation och ritningar?
Nycklar, hur många? Ska bytas till Yale snart.
Risk för vattensamlingar vid kraftigt regn (suterräng).
Hur är överenskommelse med grannar om vem som klipper vad gällande häckar och träd.
Dubbelkoll om avlopp i garage funkar bra ännu. Var går ledningarma (hoppas ritningar finns)? Står att allt ska funka enligt frågelista.
Eventuell förekomst av ohyra.

Man får förstås räkna med att det kan förekomma smärre mängder av silverfisk, tvestjärtar, myror (av de oskyldigare sorterna), getingar och liknande i de utrymmen där respektive sort brukar trivas. Men om det är fråga om större problem ska de redovisas av säljaren. Likaså naturligtvis svårare former av ohyra, såsom kackerlackor, husbock, hästmyra, råttor och möss.

Vi köpte av två döttrar, bägge föräldrarna nyss avlidna. Döttrarna viste inte något om huset.
Är ju bra att veta hur / var kablar och rör är förlagda i marken.

Började gräva en månad efter tillträde.
Hittade mycket kabel och rör och även fiber.

Även bra att veta vilken typ av färg som använts på husets utsida.

//AA

nikasp
Jag fick en tjock pärm med alla viktiga ritningar över hus och tomt. Däremot inte kvitto på frånluftsvärmepumpen, de ska leta men jag kunde ändå dra igång extra försäkring hos Arctic och ser att pumpen köptes 2020-04-15 så har garanti ett år till. Ska ringa installatören och kolla om han kan fixa ett kvitto.

nikasp
Ganska roligt att närmaste grannen med fru tittade över. Trevlig typ som också läst till maskiningenjör. Hans jättestora garage höll på att brinna ner pga ett elfel så han skänkte bort lite brand”skadat” för några år sen och då babblade vi länge och väl vilket vi båda kom ihåg. Bra start!

P
Kvitton/fakturor är ingett som lämnas över normalt då reklamationsrätten när det kommer till tjänster endast gäller avtalsparterna emellan, således inte den nya ägaren av huset..

nikasp
Rejäl skrev:
Kvitton/fakturor är ingett som lämnas över normalt då reklamationsrätten när det kommer till tjänster endast gäller avtalsparterna emellan, således inte den nya ägaren av huset..
Menar du att en Nibe värmepump för 50-150000 inte har kvar sin 6-åriga garanti vid försäljning? Jag tror att de har det men är ändå ganska intresserad av när och av vem saker inköpts. Gäller alla typer av teknikprylar.

nikasp
Snabb koll med ChatGPT så verkar i alla fall Nibe gälla även vid ägarbyte:

Ja, NIBEs 6-åriga trygghetsförsäkring gäller även efter ägarbyte, förutsatt att vissa villkor är uppfyllda.

🔍 Vad ingår i NIBEs trygghetspaket?

När du köper en NIBE-värmepump som privatperson ingår:
  • 3 års fabriksgaranti
  • 3 års kostnadsfri trygghetsförsäkring via Arctic
Tillsammans ger detta ett skydd i 6 år från installationsdatumet. Försäkringen täcker kostnader som inte ersätts av din hem- eller villaförsäkring, såsom självrisk och åldersavdrag.

🔁 Gäller försäkringen vid ägarbyte?

Ja, trygghetsförsäkringen är kopplad till värmepumpen och fastigheten, inte till den ursprungliga ägaren. Det innebär att försäkringen fortsätter att gälla även om huset byter ägare, så länge:
  • Värmepumpen är kvar i fastigheten
  • Installationsdatumet är inom de senaste 6 åren
  • Försäkringen har registrerats korrekt hos Arctic
Det är dock viktigt att den nya ägaren informerar Arctic om ägarbytet för att säkerställa att försäkringen fortsätter att gälla utan avbrott.

📄 Hur vet jag om försäkringen är registrerad?

För att kontrollera om trygghetsförsäkringen är aktiv och korrekt registrerad:
  1. Kontakta Arctic: Du kan nå dem på telefon 08-746 05 60 eller via e-post kundtjanst@arctic.se.
  2. Ha installationsdatum och produktens serienummer till hands: Dessa uppgifter behövs för att identifiera försäkringen.
🛡️ Förlängning av försäkringen

Efter de initiala 6 åren kan du som ny ägare förlänga trygghetsförsäkringen årsvis:
  • Upp till 18 år för bergvärme- och frånluftsvärmepumpar
  • Upp till 16 år för luft/vatten-värmepumpar
Arctic kommer att kontakta dig när det är dags att förnya försäkringen.

För att säkerställa att du är fullt skyddad rekommenderas det att du snarast kontaktar Arctic för att uppdatera försäkringsinformationen med dina uppgifter som ny ägare.

P
Nej vi hade Nibe innan i förra huset, nu har vi CTC och Artic försäkring gäller endast ursprungliga ägaren den som har tecknat försäkringen..
Sedan står det att den kan gälla kommande ägare, när jag kollade upp det så sas det att det inte per automatik övergår med ägarbytet..

• Försäkringsbevis för CTC värmepump från Protector försäkring med detaljer om fabrikat, modell, installations- och försäkringsperiod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CTC Trygghetsförsäkring 2113 O:2 dokument med detaljer om försäkringens giltighet och villkor, inklusive ägarbyten och täckning i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Garanti och reklamation är inte samma sak. Garanti kan följa med till ny ägare om garantivillkoren medger det. Även om ny ägare inte kan reklamera gentemot leverantören så kan den ursprungliga ägaren göra det.

Det kan alltså vara bra att kvitton och dokument gås igenom och att ny ägare får tillgång till det som kan vara den till gagn.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.