45 174 läst ·
58 svar
45k läst
58 svar
Kan en Kronfogden husauktion hävas på grund av min frus namn?
Sida 1 av 4
Hej,
Jag vann budgivningen på ett hus hos Kronofogden, betalade handpenningen och har nu betalat hela beloppet. Men nu har försäljningen överklagats. Anledningen
" Överklagandet har översänts till Tingsrätten med Kronofogdemyndighetens yttrande. Inroparen har medelat att inropet skett ocksà för (min fru namn) "
Är detta en giltig anledning att häva försäljningen? Vi är gifta och allt finansieras gemensamt, så det är logiskt att vi köper huset tillsammans även om det var jag som lade budet.
Har någon varit med om något liknande? Vad kan jag göra i den här situationen?
Jag vann budgivningen på ett hus hos Kronofogden, betalade handpenningen och har nu betalat hela beloppet. Men nu har försäljningen överklagats. Anledningen
" Överklagandet har översänts till Tingsrätten med Kronofogdemyndighetens yttrande. Inroparen har medelat att inropet skett ocksà för (min fru namn) "
Är detta en giltig anledning att häva försäljningen? Vi är gifta och allt finansieras gemensamt, så det är logiskt att vi köper huset tillsammans även om det var jag som lade budet.
Låter konstigt... Vilka är parter i tingsrätten?
Koronofogden vs säljaren?
Antar att du har ett kontrakt eftersom du betalat?
Jag skulle inte oroat mig och låtit det spela ut...
Surt men det finns ju anledningar att folk hamnar his kronofogden.
/ATW
Koronofogden vs säljaren?
Antar att du har ett kontrakt eftersom du betalat?
Jag skulle inte oroat mig och låtit det spela ut...
Surt men det finns ju anledningar att folk hamnar his kronofogden.
/ATW
Moderator
· Stockholm
· 57 850 inlägg
Exakt hur är kronofogdens villkor formulerade för auktionen? Jag kan tänka mig att det finns ngn regel om att köparen måste vara närvarande personligen?
Vad står det i Kronofogdens yttrande?sliderr skrev:
Hej,
Det är värdet man delar.D Dilato skrev:
Däremot har jag sålt en fastighet där jag stod som ensam ägare som gift. Banken krävde att min frus signatur också var med i köpehandlingarna vid försäljningen enbart på grund av att vi var gifta.
Så helt frikopplat är det inte.
Bodde ni på fastigheten?
Ingen frågar din fru när du köper något, eftersom dina pengar är dina tills du binder dom i något som är giftorättsgods.Nissens skrev:
Jag antar att fastigheten var er gemensamma bostad?
Hade det varit en sommarstuga som var bara din enskilda tror jag inte någon ifrågasatt att du sålt den.
Kronofogden vs överklager Someone has appealed the sale because my wife's name is now also on the contract and not just mine.A ArneTW skrev:
Är man gift är nästan allt giftorättsgods om man inte har äktenskapsförord eller någon dokumenterat endkild egendom.D Dilato skrev:
Nej, det var en obebodd jordbruksfastighet. Den hade stått obebodd i ca 50 år, inte ens använd som sommarstuga. Jag hade köpt den några år tidigare som ensam ägare.
Det var alltså en ödegård, de som köpte gjorde det enda rätta och rev byggnaderna och byggde nytt.
Men som sagt, banken krävde min frus signatur vid försäljningen trots att hon inte stod med i några dokument för den fastigheten, och ingen hade varit skriven på adressen de senaste 50 åren. Den hade inte ens använts som sommarstuga.
Redigerat: