1 293 läst ·
19 svar
1k läst
19 svar
Köpa mitt första hus!
Jag tror det är original gjutjärn. Vad kostar det mellan tummen och pekfingret att byta det?Vrana skrev:
Avloppet är ju gissningsvis orginal gjutjärnstammar? Då lär man nog räkna med att de har gjort sitt närmsta tiden. Ypperligt tillfälle att byta ut när man dränerar. Taket ser ju också ut att vara på upphällningen och de olika fuktfläckarna behöver ju definitivt granskas närmare på en gång.
Hur känner ni kring uppvärmningen? Verkar ju vara mycket direktverkande el? Kan bli oerhört svettigt vintertid. Är det också någon ni hade velat fundera på att uppgradera?
De stora är tak, grund, uppvärmning, ventilation och ett flertal fönster som verkar ha gjort sitt. Funderar ni på treglas eller liknande?
Vi stod inför något liknande i vårt nuvarande hem och allt är ju givetvis görbart men det kommer kosta om man inte ska göra allt själv. Och även om man ska göra det själv är mycket dyrare idag än för 10 år sedan.
Taket behöver bytas som du säger, det är jag inställd på.
Har inte tänkt så mycket på uppvärmningen. Men klart att det kan vara värt att uppgradera. Luftvärmepump är väl inte så dyrt (ca 30 000?) och är ganska bra?
Glasen är renoverade 2024, med nytt kitt osv. Så kanske inget jag kommer vilja lägga pengar på de första åren.
Vi kommer inte göra så mycket själva. Har inte tid eller kunskap. Kan göra enklare ytskikt men där går nog gränsen.
Det beror väl lite på hur mycket som behöver bilas upp och hur mycket av avloppet som sitter lätttillgängligt förutom det som ligger i marken. Tas väl gissningsvis i samma veva som man uppgraderar infiltrationen osv? Finns det planer på kommunal anslutning till VA? Kan vara bra att kolla upp innan man planerar nytt enskilt avloppLufsen_bygg skrev:
Jag tror det är original gjutjärn. Vad kostar det mellan tummen och pekfingret att byta det?
Taket behöver bytas som du säger, det är jag inställd på.
Har inte tänkt så mycket på uppvärmningen. Men klart att det kan vara värt att uppgradera. Luftvärmepump är väl inte så dyrt (ca 30 000?) och är ganska bra?
Glasen är renoverade 2024, med nytt kitt osv. Så kanske inget jag kommer vilja lägga pengar på de första åren.
Vi kommer inte göra så mycket själva. Har inte tid eller kunskap. Kan göra enklare ytskikt men där går nog gränsen.
Företrdesvis kanske man tar tag i avlopp från badrum/kök i samma veva men det är ju inte tvingande.
Vissa fönster tycks renoverade. Andra på upphällningen. De i nock om jag läser rätt?
Har ingen erfarenhet av luftvärmepump det kan nog någon annan svara bättre på. Vi hade bergvärme i första huset men det är ju en jäkla investering. Ffa i ert fall då uppvärmningen i huset inte är vattenburen.
En av de få saker ni inte verkar ha är ju mögel på takets insida! Förhållandevis frisk vind? Får mig dock att fundera på hur välisolerat huset är? (Tilläggsisolering på vind är ju poppis för att få bättre uppvärmning, men flyttar ju daggpunkten inåt och kan leda till mögelpåväxt om fukten dunstar innanför taket.)
Funderat något på att uppgradera ventilationen? Inget måste men vi kommer satsa på ett FTX, men vi har småbarn och mycket stillastående luft.
Obs jag är bara en glad amatör och mitt uppe i samma skit. En bra ide är ju att ta in hantverkare om ni har möjlighet att bolla med.
Luftluftvärmepumpar kostar förhållandevis lite i förhållande till värmen de ger men det gäller att huset har en relativt öppen planlösning för att värmen ska kunna sprida sig runt om. Ett hus från 40-talet har förmodligen en ganska sluten planlösning så en dyr luftvattenvärmepump eller bergvärme skulle passa bäst om man har pengarna till investeringen.
Tack för dina tankar även om du är en amatör är det gött att höra någon annans erfarenhet.Vrana skrev:
Det beror väl lite på hur mycket som behöver bilas upp och hur mycket av avloppet som sitter lätttillgängligt förutom det som ligger i marken. Tas väl gissningsvis i samma veva som man uppgraderar infiltrationen osv? Finns det planer på kommunal anslutning till VA? Kan vara bra att kolla upp innan man planerar nytt enskilt avloppatt byta själva rören om man ändå dränerar är nog inte hutlöst dyrt men beror som sagt på.
Företrdesvis kanske man tar tag i avlopp från badrum/kök i samma veva men det är ju inte tvingande.
Vissa fönster tycks renoverade. Andra på upphällningen. De i nock om jag läser rätt?
Har ingen erfarenhet av luftvärmepump det kan nog någon annan svara bättre på. Vi hade bergvärme i första huset men det är ju en jäkla investering. Ffa i ert fall då uppvärmningen i huset inte är vattenburen.
En av de få saker ni inte verkar ha är ju mögel på takets insida! Förhållandevis frisk vind? Får mig dock att fundera på hur välisolerat huset är? (Tilläggsisolering på vind är ju poppis för att få bättre uppvärmning, men flyttar ju daggpunkten inåt och kan leda till mögelpåväxt om fukten dunstar innanför taket.)
Funderat något på att uppgradera ventilationen? Inget måste men vi kommer satsa på ett FTX, men vi har småbarn och mycket stillastående luft.
Obs jag är bara en glad amatör och mitt uppe i samma skit. En bra ide är ju att ta in hantverkare om ni har möjlighet att bolla med.
Det är förresten ett vattenburet system med tillhörande elpanna.
Tror inte det blir något ftx men ett par frånluftsventiler får det bli.
Ja det är en förhållandevis frisk vind om än lite mikrobiell påväxt.
Varit o kollat på huset nu. Tror kanske vi komme lägga ett bud, men verkligen ta höjd för att vi kommer behöva lägga x antal hundratusen på renovering. Huset ligger väldigt fint med björkskog mot väster/söder och en liten kulle/berg i norr. 1,5 km från havet.
Okej 👍J Josth skrev:Luftluftvärmepumpar kostar förhållandevis lite i förhållande till värmen de ger men det gäller att huset har en relativt öppen planlösning för att värmen ska kunna sprida sig runt om. Ett hus från 40-talet har förmodligen en ganska sluten planlösning så en dyr luftvattenvärmepump eller bergvärme skulle passa bäst om man har pengarna till investeringen.
Klicka här för att svara