A
A555: Hej. Söker mäklare som sålt bra/mycket. På sajten RECO mfl syns varje bostadsmäklares säljstatistik, så man kan se vem som säljer många bostäder. Är detta deras eget ostrurkta register fråndär de frilansar typ HusmanHagberg så jag ej kan veta ifall siffror stämmer? Reco kan ej svara på detta.
0 svar · 695 läst
D
D_ReSk: När alla ”svävarvillkor” är uppfyllda så får ni utbetalt handpenning minus arvode. Ni är fria att göra vad ni vill med de pengarna. Svävarvillkor är villkor som ska uppfyllas innan kontraktet är bundet, ex besiktning, försäljning av egen bostad, godkännande av bank etc.
4 svar · 1,1k läst
A
annaast: [citat] Off topic kanske men varför inte Anticimex? Som köpare tycker jag att deras protokoll är väldigt mycket enklare att läsa än alla andra. Hade själv tänkt använda dem när vi köper.
2 svar · 1,6k läst
Å
ÅsaFalk: [citat] Vi köpte en fastighet för några år sen, mitt i ingenstans. Gammalt hygge i öst, söder och väst. Uppvuxen skog på norrsidan. Vi hade inte köpt fastigheten om det hade varit helt uppvuxen skog - mörkt, mossigt och skuggigt. Nu börjar träden på hygget komma upp och om några år vet jag inte vad vi ska göra. Klart att vi fattade att det skulle växa upp, men tusan vad fort det
77 svar · 22,0k läst
H
hhallen: [citat] Jag har 17-18 grader i min 120 kvm källare året om. Uppvärmning med radiatorer och bergvärmepump. Det kostar inte särskilt mycket. Södra Sverige för all del, kanske det blir dyrare i norr, men fortfarande förmodligen helt överkomligt. Huset är från 1966 och källaren är byggd med betonghålsten, och såvitt jag vet inte isolerad på något annat sätt (i alla fall inget som
45 svar · 7,4k läst
·
V
Valhall: Jag har bestämt mig för att köpa en tomt i fjällen, men denna erfarenhet kan man nog dela på flera platser. Hur gjorde jag 1. Välj det område du är intresserad av och gå in på en kart tjänst där du kan se tomter och farstighetsnummer. Välj de objekt du är intressera av 2. Gå in på lantmäteriet och hämta ut fakta (max 5 objekt/dygn) A. Tjänsten ”Vem äger fastigheten” Ger en
0 svar · 816 läst
nino
nino: Hon anlitade en "jurist" som skulle ordna med alla papper Nu säger banken att det kostar 5000:- pga att vi inte anlitat mäklare... 🤔 Köpehandlingar är upprättade, det banken ska göra är i stort sett att bevilja ett lån till köparen och sätta in pengarna på morsans konto. "Det blev så mycket merarbete utan mäklare" var svaret hon fick när hon frågade varför dom skulle ha betalt
50 svar · 13,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Bara att riva ser det ut som, utan att ha sett insidan :/ Men Taxeringsvärdet var intressant: 1035 kr !? En tomt på 1000 kvm borde väl i sig vara värd mer ?
1 svar · 818 läst
Nissens
Nissens: [citat] Har erfarenhet av samägda fastigheter. Men fastigheten är inte bara byggnaden om tomtmarken ingår. Så det är väl snarare så att du vill sälja 50% av fastigheten, inte en lägenhet? Jag skulle nog kolla med en jurist hur man bäst går till väga…
1 svar · 980 läst
F
Freddedan: Ibland kan det behövas lite tid. Tog drygt ett år för säljarna av våran sommarstuga att låta beslutet att sälja mogna fram.
25 svar · 8,9k läst
P
Perplexus: Om markerna ansluter till varandra kan det vara billigare med en fastighetsreglering som slår ihop det du vill köpa med nuvarande fastighet. Men kanske krånglar till det med familjen. Och fortfarande inte billigt...
24 svar · 2,7k läst
·
H
hempularen: [citat] Låter lite mer rimligt, även om jag är övertygad om att det går att hitta mäklare som gör det billigare.
12 svar · 1,3k läst
J
Jan_G: Räkna med att våtutrymme håller i 25 år. Ibland kortare ibland längre. Kolla noga runt golvbrunnen, är det synliga förhöjningar i ytskikt, färg förändringar. Då är det åtgärd som gäller. Annars titta till det i mellanåt och njut av livet. Inget hållet i evighet, så är det bara. Ha en skön lördagkväll
3 svar · 641 läst
H
hempularen: Jag tror att säljarbesiktning som sådan har litet värde för säljaren. MEN om det är i ett område där de flesta husen har en besiktning, så kan det nog skrämma bort någre spekulanter om besiktning saknas på ett enstaka objekt. Om det däremot är i ett område där man inte brukar besiktiga som säljare, så är en besiktning troligen mer negativ. OM den inte är helt vit. Och det lär
32 svar · 7,0k läst
K
Kapabel: [citat] Mäklaren kan ge dig förslag men det är du som bestämmer, om inte du får igenom dina önskemål, byt mäklare.
7 svar · 707 läst
DE73
DE73: [citat] Det vore skoj med en bild.
62 svar · 12,5k läst
H
hempularen: Visst är det uppskovet innebär att man sänker anskaffningsvärdet? Alltså i det aktuella fallet här i tråden, du redovisar ett anskaffningsvärde på nuvarande huset som 4,7 milj - 390000. Om du då säljer för 4,2 milj. Så har du en förlust på 110 000. Och så får du även lägga in effekterna av renovering, mäklararvoden, osv. Men som sagt det finns ett bra beräkningsverktyg på
5 svar · 1,2k läst
S
Snikholt: [citat] Det har du nog rätt i 👍
4 svar · 1,9k läst
·
N
Natalie_s: [citat] Ett möte kan vi räkna till tre timmar, du ska dels få till ett möte, förbereda, åka till, hålla mötet och åka från. Efter ska du sammanfatta allt och maila till säljaren. Sedan ska du följa upp både en, två och kanske tre gånger innan du får ett ja. Sen ska ni ses igen, signera avtalet och lägga upp en plan. Där har vi en timme till (minst). Det ska bokas fotografering,
57 svar · 11,3k läst
perra i skogen
perra i skogen: Precis.
102 svar · 51,2k läst
·
G
gaia: töm garage på det du vill ta innan vissning så blir det inga frågor kvar....
7 svar · 1,5k läst
H
Hustoken: [citat] Tycker mig inte hitta så mycket nyare information från säljarens aspekt i trådarna jag sett. Vill gärna ha åsikter från säljare som sålt med överlåtelsebesiktning och dolda fel försäkring om de kunnat känna sig trygga och sluppit tjafs med köparen i efterhand.
2 svar · 960 läst
P
polaris78: Grattis till husköpet men det finns många olika taktiker till att försöka få till ett kontrakt En affär har man när säljare och köpare är redo att skriva kontrakt Ibland funka dom mest konstiga saker men mäklaren lever ju på att sälja hus och vet ofta vad köparen kräver för att göra affär och ingen mäklare vill spendera massor med onödig tid på strulpellar elllr snåljåpar
11 svar · 3,1k läst
H
hempularen: Anmäl till sotaren, (om det är aktuellt). Vi köpte fritidshus 2020, säljaren fick 2023 meddelande från sotaren om när de skulle komma och sota. Sådana "sällan abbonemang" kan vara lätta att missa.
9 svar · 5,0k läst
J
jonasnjonasn: Ja är så klart det.. Kruxet är att det inte finns någon kunnig släkt eller bekant 😅
2 svar · 1,5k läst
O
OTMC: Jag kommer inte åt det nu det är hon som har papprena, jag reser mycket... Men tack för svaret
2 svar · 788 läst
H
Hybro: Jag sket i att fråga säljaren och gav ett typ lägre vinnande bud i stället. Denne siste ägaren var s a s inte alls intresserad. Var bara ett tillfälligt boende för denne. Prutade från 725 till 550 för mer än 30 år sedan.
13 svar · 3,2k läst
A
AG A: [citat] Så kan det säkert vara just i Stockholms innerstad. Dock finns det faktiskt liv även utanför Stockholms innerstad också. Då TS tydligen ska sälja ett hus, så torde det vara i någon av förorterna. När det gäller både hus, och sådant utanför innerstaden, så krävs det nog lite mer. Särskilt om man ska få ut så mycket som möjligt. Därför står jag fast vid att
34 svar · 10,4k läst
S
Sopiis: [citat] Jag har varit i kontakt med Sparbanken Skåne nu som hade ett liknande resonemang. De bedömer objekt för objekt. Som förhoppningsvis kan vi få finansiering via dem.
18 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.