9 884 läst ·
38 svar
10k läst
38 svar
Mäklararvode fritidshus
Utgångsläget måste naturligtvis vara att priset där mäklararvodet ökar är ett rimligt marknadspris. Har säljarna för höga förväntningar kommer man knappast att vara nöjd oavsett mäklarens arvodesmodell.N Novisast skrev:Utifrån vad jag har hört från ett par vänner (4 olika par) som försöker sälja sina lägenheter i en medelstor stad (ca 150k) så funkar det upplägget väldigt dåligt nu eftersom lägsta accept-pris överstiger vad marknaden är villig att ge. Två av mina vänner har sålt och de fick gå ner från 1 700 000 till 1 550 000 och 1 630 000 till 1 570 000. Mäklarna i alla 4 fall vägrade värdera bostaden till mer än ett ungefärligt pris eftersom bostäderna är så svårsålda. De tog ca 4 månader att få sålt och de andra två som inte fått sålt ha försökt sedan januari utan att få sålt. Det är inte värt jobbet för mäklarna eftersom de har väldigt lite möjlighet att få upp priset. Där min ena kompis säljer finns i en radie inom 100 meter 12 st 2 RoK med mellan 52-60 m2. Den billigaste ligger ute för 1 550 000 och den dyraste för 1 790 000. 9 av dem ligger ute för 1 550 000...
Men med de förutsättningar du anger finns det väl två val: lägsta möjliga arvode, eftersom märklaren inte kommer att vilja göra särskilt mycket. Eller hitta en mäklare som vill göra mer och se till att din kompis lägenhet blir den som köps av de 12 som finns tillgängliga. Den mäklaren är troligen förtjänt av ett lite högre arvode.
Jag sålde vår förra villa via Hemverket.
Fick sköta visningarna själv, men allt pappersarbete och fotografering stod de för till fastpris. Hemnet tillkommer givetvis.
Köparna fick förtroende av att kunna prata direkt med säljaren och jag slapp tänka på risken att en mäklare svara fel på frågor om huset.
För ett fritidshus kräver ett sådant upplägg bra planering eller att man bor nära.
Fick sköta visningarna själv, men allt pappersarbete och fotografering stod de för till fastpris. Hemnet tillkommer givetvis.
Köparna fick förtroende av att kunna prata direkt med säljaren och jag slapp tänka på risken att en mäklare svara fel på frågor om huset.
För ett fritidshus kräver ett sådant upplägg bra planering eller att man bor nära.
har ej större hus - vet redan hemverket finns9, bra om lättsält hus och ej bråttomBjörkisvägen skrev:
Jag sålde vår förra villa via Hemverket.
Absolut. Min poäng är snarare att mäklarna vill inte ha den dealen för det är inte värt jobbet för den blygsamma vinst som går att ta ut. Fler objekt är mer svårsålda och för dessa mäklarna vill inte mäklarna ha så stor risk baserad på provision.S saltis99 skrev:Utgångsläget måste naturligtvis vara att priset där mäklararvodet ökar är ett rimligt marknadspris. Har säljarna för höga förväntningar kommer man knappast att vara nöjd oavsett mäklarens arvodesmodell.
Men med de förutsättningar du anger finns det väl två val: lägsta möjliga arvode, eftersom märklaren inte kommer att vilja göra särskilt mycket. Eller hitta en mäklare som vill göra mer och se till att din kompis lägenhet blir den som köps av de 12 som finns tillgängliga. Den mäklaren är troligen förtjänt av ett lite högre arvode.
Medlem
· Göteborg o Bohuslän
· 44 inlägg
Ja, fast just nu var ju lite utgångspunkten att trådstartaren tyckte det var dyrt...S saltis99 skrev:
Om du hade läst hela tråden hade du sett att jag kommenterat på den frågan också med flera inlägg. Men just den här kommentaren var till en person som ifrågasatte varför man har mäklare överhuvudtaget.N Nybyggerska skrev:
Medlem
· Göteborg o Bohuslän
· 44 inlägg
Och det var jag. Så ett konstigt svar från dig tycker jag. Men du får ju, precis som jag, tycka som du vill.S saltis99 skrev:
Klicka här för att svara