Köpa & Sälja hus
Erik_X: Tittade på hemnet med 16000 bostäder till salu i Stockholm och 4000 till på gång in, vilket är flest någonsin.. Det borde pressa priserna. Ser man sedan på efterfrågan var det 7490 födda 1999 vilka är de som köper sin första bostad, det är ett mycket lågt antal. Invandringen är också rekordlåg. Båda dessa faktorerna pressar priserna. (De som är födda 1941 var bara 6667
4774: [citat] Så länge du själv känner dig bekväm så strunta i besiktningsmannen. Beroende på försäkringsbolag så skickar iaf Folksam ut en inför tecknandet av hemförsäkringen . Vilket inte kostar någonting och hur mycket du får ut av denne hänger mest på dig själv genom att ställa de frågor som du vill ha svar på . Så lita på magkänslan 😀
Latte96: [citat] Oj då! Ja då är det inte värt att köpa. Vi tänkte lägga ett lägre bud än utgångspriset för att kunna fixa de delarna, dvs dränering osv men det verkar ju definitivt vara ett större problem än vi anat. Ja, det finns även trägolv i källaren. Tack för ditt svar!
SågspånPappspikEternit: Ett förslag är att ni ger säljaren två bud: Ett lägre bud där ni tar höjd för att det kan finnas dolda frysskador i värmesystemet, vilket kan bli dyrt och jobbigt att fixa om det går rör i trossbotten och liknande. Det är inte säkert att systemet är byggt för att kunna tömmas med en avtappningskran på lägsta punkten och sådant, vilket kan göra det svårt att få ur
Intet: Ljög eller inte. Spelar väl ingen roll. Det är vad ni tycker huset är vart som spelar roll. Jag har köpt två hus utan "besiktning". I det ena fallet hadr jag med en bekant och i det andra tittade jag själv. De var båda enkla femtiotalshus med källare och kallvind, så det fanns inte mycket som jag inte kunde se. Är ni ovana och ohändiga köpare vore det oklokt att skippa en besiktning
Dowser4711: [citat] Ja... Sjukdom borde inte påverka ett hus som har ett delat ögnade som fritidshus etc. Ägarna är ju sällan med på visningen. Om det är ett hus som de bor permanent i och man behöver tvinga fram en försäljning på grund av att någon vägrar sälja kan det nog leda till mer problem än det är värt...
HighFidelity: BR är på många sätt snarlikt HR. Visst, du har sannolikt mer skötsamma grannar och lite friare händer när det kommer till renoveringar. Samt att du förstås kan tjäna pengar över tid på värdeökningar och lägre avgifter i en välskött förening. Men du bor fortfarande i ett flerfamiljshus med allt vad det innebär. Och många av de modifieringar du kan göra i en BR går att göra i
g.kraft: Det beror ju helt på anledningen och vad jag tänker mig att flytta till. Kan ta en stor förlust om jag hittat drömhuset på landet och ändå får pengar över. Kommer inte ta en förlust alls om det kommer ett något bättre hus för oss i området.
Joakim Persson: [citat] Tillåt mig skratta. Direkt påhopp av en Apple person 😆😆😆. Apples system är dels prissatt efter fantasier. Sen tappar man ju halva priset på en vara bara man tar med den ut ur butiken. Batteriproblem usb problem. Skärmar som spricker lätt och är för dyra att laga begränsat användande emot andra produkter så du måste köpa allt från Apple för de ska fungera kan
HEM2121: [citat] Ja, då får man det men det fodras säkert lämpligt tätskikt för den typen. Ring säker vatten och prata med dem. Frågan hur det tätskikten gjordes, när man gjorde detta badrum? Har det gjort efter dagen branschregler, troligen inte. Det var aldrig aktuellt här. Vi hade det tidigare en toalett som var fastskruvad, byggd i slutet av 60-talet och vatten sipprade ner i skruvhålen.
carthago: [citat] aldrig i livet, det är du som är ansvarig för bostaden.
hempularen: Nej, vet inte vad det skulle kosta, men det är dyrt om ni inte gör det själv. Men om man spånar lite, Och vi antar att det bara är att riva ut bef. organiskt material. Och jag antar typ 80 kvm källare. Så kanske fört 70 - 100 000 för rivning. Sedan 400 kr / kvm vägg, och 1000 kr /kvm golv. Så kanske 3 - 400 000 total kostnad, Men ofta när man gör sådana jobb så vill man göra mer,
Bocken Bruse: Jag ska väl inte påstå att det är ett "renoveringsobjekt" vi söker utan ett "fix- och färdigt" hus att flytta in i rakt av. Även om lite tapetsering och målning är något vi fixar själva trots att jag inte har någon utbildning varken i tapetsering eller inomhus- eller utomhusmålning. Dessutom söker vi fastighet i sydöstra Småland och inte i Värmland. Lägg upp en egen hemsida och
Dowser4711: [citat] Har du gjort någon egen besiktning? Jag vet inte varför de hittade på det upplägget vid din förra affär, men säljarens besiktning saknar större värde för dig. Visst, står det brister angivna i den har du inte möjlighet att hävda att det rör sig om något dolt fel, men det behövs absolut inte någon muntlig genomgång för det. Tvärt om, det är ju bara det som är
din_mentor: [citat] Nuvarande ägare säljer. Du menar anlita en egen besiktningsman? Vet ej om man får behålla garantier, men det borde man väl?
Fairlane: Det finns givetvis många som är intresserade av garaget, men det är trots allt en minoritet. Det är säkert också rätt vanligt att man flyttat ut mycket av sakerna man har i garaget inför fotografering, så att fota garaget är rätt meningslöst. Tillhör man de som är väldigt intresserade av garage och tycker det är viktigt så får man fråga mäklaren om varför de inte skriver
mariedal: [citat] Ja, min fru gick klart på universitetet och fick jobb ca 60 mil från där vi då bodde. Var i 40 års åldern då. Hon och dottern som då var ca 5 år flyttade dit och vi hyrde ett radhus där åt dem. Började nästan direkt med med att sälja vårt radhus och jag kunde bo kvar några månader till köparens tillträde. Därefter flyttade jag in i en riktigt billig och liten hr,
Stefan Hallén: [citat] Läs vad du skrev en liten flisa på en tröskel är slitage om du tappar något som gör en skada är en olycka även på en tapet eller lucka om skadan överstiger kostnaderna för självrisk även då reglerbar, men om man gör som du skriver att medvetet skada något för att sen anmäla det till försäkringsbolaget är bedrägeri. Men lägg ner nu du verkar vara för dum att
Lekmanna: Krypgrund med betongbjälklag som är isolerad med cellplast på undersidan är en rätt säker konstruktion. Högt läge är även att föredra vid alla typer av hus.
goeran: Man kan ju kolla deras omdömen på Trustpilot. Där får man en fingervisning om vad kunderna tycker både gällande besiktningar men också deras ”dolda fel”-försäkring. Och folk är inte speciellt nöjda.
Anna_H: [citat] Ja, penningtvättregler är ett gissel. Vi fick tjata väldigt mycket på banken när vi köpte sommarstuga för en dryg månad sedan. Det var arrende så det går inte att låna, så jag lånade av pappa. Pratade med hans personliga bankman så att vi tillfälligt (över helgen) ändrade överföringen till 1 miljon som var max, och fick mailat ett intyg på att pengarna kom från lön,
BBB83: [citat] Jag framförde via mäklaren att jag inte kommer undersöka vad vattengenomträngningen berodde på eller bekosta något som inte framkommit som dolt fel och denne svarade då "Okej, de undersöker det själva som ett första steg". Detta var ju 1,5-2 månader sedan och inte hört något mer sedan dess.
jimmymcgill: [citat] Hej, jag har bytt syllarna nu men det var ett jäkla pill. De var torra så det indikerar att isoleringen under plattan funkar. Alltid något 😆 Din jämförelse haltar eftersom idag är tjock isolering ingen känd riskkonstruktion. 1980 är ingjutna reglar en känd riskkonstruktion. En mer rättvis jämförelse vore att någon om 40 år köper ett hus byggt idag men enstegstätade
Niklas Be: [citat] Det är ett ombyggt garage som man gjort om till ett allrum så det är troligtvis som du skriver. Bakom allrummet ligger ett förrådsutrymme där mätningen är utförd Mvh Niklas
Mallih03: [citat] Ja och vi kan ju visa pengarnas ursprung samt att vi förberett vår bank långt innan att vi vill köpa kontant, haft samma banktjänsteman i 16 år och alltid stått stadigt så hoppas att mäklaren inte försöker med något nu! 😒
hempularen: Just ur byggsynpunkt är väl iofs en hörntomt på sätt o vis lite sämre. Om du vill bygga en friggebod eller attefallshus på tomten. Så får du bygga närmare gränsen än 4,5m om du får godkänt av grannen. Om "grannen" är en väg så kan du inte få godkänt (skulle krävas explicit tillstånd från hela sveriges befolkning). Så med hörntomt har du en ytterligare tomtgräns att hålla
Hybro: De kanske inte ens vill ha detta. Så rakast är väl att fråga om de vill ha med på köpet.
ullak40: [citat] Sålde bostadsrätt men anlitade bara mäklare för pappersarbetet. Hade visning själv, ingen mäklare inblandad i den.