Hej!
Håller på att köpa mitt första hus, är smått skräckslagen över detta stora beslut…vi har nu hittat ett hus vi gillar men det har lite renoveringsbehov (vilket vi inte har erfarenhet av). Vi skall på visning i eftermiddag!
Vad är era tankar om detta besiktningsprotokoll? Jag noterar såklart tak och ev dränering (om det skall göras om till boyta eller finnas organiskt material). Det jag undrar är främst avloppsrören, är det något man kan behöva byta i detta scenario? Huset är byggt på 40-talet.
Ska också tillägga att det är enskilt avlopp och vatten. Huset har tidigare använts som fritidshus. Det är endast grävd brunn och 2-kammarbrunn. Så detta kan behöva åtgärdas inom snar framtid.
Tacksam för era tankar om besiktningsprotokollet.
Allt gott
Håller på att köpa mitt första hus, är smått skräckslagen över detta stora beslut…vi har nu hittat ett hus vi gillar men det har lite renoveringsbehov (vilket vi inte har erfarenhet av). Vi skall på visning i eftermiddag!
Vad är era tankar om detta besiktningsprotokoll? Jag noterar såklart tak och ev dränering (om det skall göras om till boyta eller finnas organiskt material). Det jag undrar är främst avloppsrören, är det något man kan behöva byta i detta scenario? Huset är byggt på 40-talet.
Ska också tillägga att det är enskilt avlopp och vatten. Huset har tidigare använts som fritidshus. Det är endast grävd brunn och 2-kammarbrunn. Så detta kan behöva åtgärdas inom snar framtid.
Allt gott
Hej, köp endast om ni älskar läget, om ni ska anlita renoverings hjälp så blir det mycket dyrare än man tänkt sig, dessutom tar det mycket längre tid än man tror. Även om man gör det mesta själv så krävs det god ekonomi och massor av tid, som första hus om man ej har erfarenhet av renoveringar så rekomenderar jag ett hus i bättre skick, men kan man bo i ett renoverings objekt och leva med att allt inte är i sin ordning så köp om läget är fantastisktLufsen_bygg skrev:
Hej!
Allt gott
Tack för dina tankar.T teuvo tainio skrev:Hej, köp endast om ni älskar läget, om ni ska anlita renoverings hjälp så blir det mycket dyrare än man tänkt sig, dessutom tar det mycket längre tid än man tror. Även om man gör det mesta själv så krävs det god ekonomi och massor av tid, som första hus om man ej har erfarenhet av renoveringar så rekomenderar jag ett hus i bättre skick, men kan man bo i ett renoverings objekt och leva med att allt inte är i sin ordning så köp om läget är fantastiskt
Vilket år byggdes huset? Under krigsåren på 40-talet fick man ofta snåla in på byggmaterialet då det kunde vara svårt att få fram rätt materiel. Man bör särskilt titta på hur status ser ut för bl.a. tak, isolering, elsystem, värmesystem, vatten- och avlopp etc. Om det har blivit renoverat/utbytt eller om det blir mycket som behöver fixas närmaste åren.
Kan du lägga upp skärmdumpar? Lyckas ej öppna din länk. Om huset inte ligger i ett jättepopulärt område så räkna med att den typen av stora omkostnader inte betalar av sig direkt. Vi har gjort samma sak och köpt ett stort renoveringsobjekt med småbarn, dock har vi tidigare erfarenhet och mycket kunnigt folk i familjen. Räknar dock med 1,5-2 milj närmsta 5 åren för att få en hyffsad standard. Då gör vi ytskickt och mycket småsnickrande själva.
Det kanske är kontroversiellt men jag tycker att en fungernade dränering är obligatoriskt även om man inte ska ha källaren som boyta. Skyfallen ökar och grundvattennivåerna ändras. En välfungerande dränering med plaströr håller ju hela ens livstid. Lika bra att isolera utvändigt när man ändå håller på. Dock är det ju en total slakt av tomten och kanske något man ska överväga om det ändå var dags för nybygge av altan, stensättning osv.
Hus är alltid megaångest. Blir ju oftast bra till slut. Man behöver väl bara komma överens om hur mycket man kan lägga och hur mycket man orkar gemensamt. (Sen räkna med att det kostar det dubbla och tar tre gånger så lång tid.)
Det kanske är kontroversiellt men jag tycker att en fungernade dränering är obligatoriskt även om man inte ska ha källaren som boyta. Skyfallen ökar och grundvattennivåerna ändras. En välfungerande dränering med plaströr håller ju hela ens livstid. Lika bra att isolera utvändigt när man ändå håller på. Dock är det ju en total slakt av tomten och kanske något man ska överväga om det ändå var dags för nybygge av altan, stensättning osv.
Hus är alltid megaångest. Blir ju oftast bra till slut. Man behöver väl bara komma överens om hur mycket man kan lägga och hur mycket man orkar gemensamt. (Sen räkna med att det kostar det dubbla och tar tre gånger så lång tid.)
Här kommer skärmdumpar på besiktningen.
1948J Josth skrev:Vilket år byggdes huset? Under krigsåren på 40-talet fick man ofta snåla in på byggmaterialet då det kunde vara svårt att få fram rätt materiel. Man bör särskilt titta på hur status ser ut för bl.a. tak, isolering, elsystem, värmesystem, vatten- och avlopp etc. Om det har blivit renoverat/utbytt eller om det blir mycket som behöver fixas närmaste åren.
Ok, efter de mest kritiska åren men man ska fortfarande noggrant undersöka saker som el-systemet. Är det original så behöver det bytas ut snarast möjligt. PVC-kablarna som håller otroligt länge kom först runt mitten på 50-talet.
Elsystemet är bytt!
Tydligen var det en snickare som byggde huset till sig själv och sin familj. Det tänker jag är en positiv sak.
Tydligen var det en snickare som byggde huset till sig själv och sin familj. Det tänker jag är en positiv sak.
Håller med om att en välfungerande dränering känns väldigt vettigt även om man inte ska bo i källaren. Läste att dränering kostar 3000-7000 kr/löpmeter. Stämmer det enligt din erfarenhet?Vrana skrev:
Kan du lägga upp skärmdumpar? Lyckas ej öppna din länk. Om huset inte ligger i ett jättepopulärt område så räkna med att den typen av stora omkostnader inte betalar av sig direkt. Vi har gjort samma sak och köpt ett stort renoveringsobjekt med småbarn, dock har vi tidigare erfarenhet och mycket kunnigt folk i familjen. Räknar dock med 1,5-2 milj närmsta 5 åren för att få en hyffsad standard. Då gör vi ytskickt och mycket småsnickrande själva.
Vi landade på straxt under 4000/m i uppsala. Väldigt nöjda med jobbet. Då ingick pumpbrunn som hindrar att kommunens dagvatten kan backa upp.Lufsen_bygg skrev:
Avloppet är ju gissningsvis orginal gjutjärnstammar? Då lär man nog räkna med att de har gjort sitt närmsta tiden. Ypperligt tillfälle att byta ut när man dränerar. Taket ser ju också ut att vara på upphällningen och de olika fuktfläckarna behöver ju definitivt granskas närmare på en gång.Lufsen_bygg skrev:
Hur känner ni kring uppvärmningen? Verkar ju vara mycket direktverkande el? Kan bli oerhört svettigt vintertid. Är det också någon ni hade velat fundera på att uppgradera?
De stora är tak, grund, uppvärmning, ventilation och ett flertal fönster som verkar ha gjort sitt. Funderar ni på treglas eller liknande?
Vi stod inför något liknande i vårt nuvarande hem och allt är ju givetvis görbart men det kommer kosta om man inte ska göra allt själv. Och även om man ska göra det själv är mycket dyrare idag än för 10 år sedan.