nikasp
Ska ha genomgång av vår nya villa som är ett 40 årt gammalt Götenehus. Ägaren som är nästan 80 har bott där hela tiden. Ska knalla igenom hus och tomt och ska ta med kom-ihåg-lista.

För 10 år sen glömde jag att fråga var tomtpinnarna satt så fick leta som fan och även ringa en gång då en satt under markstenen till brevlådan. Glömde helt att kolla vem som äger och brukar klippa växtlighet runt om (häckar i tomtgräns). Var dränering och ev. stenkista ligger är ju också intressant. De har nog slösat lite i onödan med el så ska fråga lite hur mycket han blåst på i garaget, stod 2kW värmefläkt och elraddar där.

Andra tips på sånt som är svårt att kolla/veta som ny ägare? Jag är ju inte rädd att höra av mig i efterhand men tänkte hålla det till ett absolut minimum. Några grejer jag tänkte kolla senare idag:

Kolla tomtgräns och pinnar.
Manualer till värmpump och maskiner (går ju att hita på nätet)
Är ventilationskanalerna rengjorda och när?
Finns dokumentation och ritningar?
Nycklar, hur många? Ska bytas till Yale snart.
Risk för vattensamlingar vid kraftigt regn (suterräng).
Hur är överenskommelse med grannar om vem som klipper vad gällande häckar och träd.
Dubbelkoll om avlopp i garage funkar bra ännu. Var går ledningarma (hoppas ritningar finns)? Står att allt ska funka enligt frågelista.

BirgitS
Manualer och information om vitvaror.
Ålder på badrum, tvättstuga.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
BirgitS BirgitS skrev:
Manualer och information om vitvaror.
Ålder på badrum, tvättstuga.
Det har vi koll på men hoppas det finns ritningar över hus, eldragning och avlopp m.m. Ska fråga om det finns några rensbrunnar dolda under trall eller annat också. Lite vildvuxet då de är gamla.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Farstatjej90
Om det är draget något i marken som inte är utmärkt t.ex. kabel till utebelysning och liknande. Det var det när jag flyttade in.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Spolbrunnar till avlopp, kopplingspunkter.. (dvs även info om avlopp utomhus).

Edit: ja du hade ju själv skrivit rensbrunn ser jag. Har själv en sådan, någonstans under trall, grus och markduk...

ev fiberkabel i marken kan vara bra att ha koll på

Jag borde kanske frågat om han ljög om allt eller svarade sant på mäklarens alla frågor. Det hade underlättat rätt mycket att veta innan tillträdet.

• Gilla
  • Wow
Nybyggerska och 4 till
  • Laddar…
nikasp
Nu har jag täckt allt ovan och mycket mer. Inga konstiga nedgrävda saker, skönt att det är enda ägaren som varit med och byggt huset. Snackade 1,5 timmar och mätte lite garage. Phew, nu har vi mycket jobb framför oss! Igen.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Är det samma ägare som byggde huset så är det både intressant och kul om det finns bilder från när huset uppfördes. Det kan vara bra att ha som referens vid framtida dränering eller källa till att undvika överraskningar.

Digitaliserade nyligen familjens diabilder, blir väldigt bra kvalité av dessa, bilden är från -72. Gick av en händelse förbi ett hus min far uppförde på 70-talet och kom i samspråk med ägare (som säkert är 5e eller 6e ägare). Själv har jag inte bott i det huset sen jag var 4 så har knappt några minnen men nuvarande ägare blev lyrisk att få ta del av bilderna när grunden murades, stomresning etc etc. Inte helt fel att försöka få med sådan dokumentation från ägare till ägare.

• Byggarbetsplats från 1972, visar en grundmurad husstomme i skogen. Mark med snö och byggmaterial syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rgardin och 8 till
  • Laddar…
F
* Varför vindskivorna är för korta och silikonade.
* Samt ruttna partier på vindskivorna man fulmålade innan det såldes.
* Golvbrunn som sitter snett och inte går att dra upp.
* Fasadmålning där man kladdat ner så mycket man kan
* Hål upp till vinden när jag tog ner en taklist.
* Sättning på uterum så dörren knappt går att öppna/stänga (var öppen på visningen)
* Helt igensatt luftavfuktare och sensor kapad kabel så den visade fel luftfuktighet.

Svårt att se och tänka på allt under en 20 minuters visning. Går ju att åtgärda allt men önskar jag undersökte mer noggrannt. Nu var detta första husköpet så ev nästa lär jag granska hårdare.

Redigerat:
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag hade frågat vilka firmor som gjort allt undermåligt arbete de senaste 10åren så man kunde reklamera.

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
Hur mycket av byggarnas fusk de hade hittat..

Jag fick infon att de hade separerat dag och spill, dränerat men att det blivit missförstånd med entreprenören så att vattenservisen inte hade bytts. Helt ok, jag förutsatte dock att man bytt spillservis då denna ligger ovanför dräneringen och därför varit frilagd, det hade man inte gjort, trots att den var närmare 100 år. Jag har även hittat en övertäckt spolbrunn för dagvattnet som jag inte visste existerade. Annars hade vi ett väldigt bra överlämnande. Efter att ha bytt toaletter har jag insett att det bara är 75-rör till dom. Det blir stopp ibland som löses med en hink vatten. Vet inte när det blev standard med 110. Jag har dock en viss förståelse för att det är lätt att glömma informera om allt.

F Fideliox skrev:
Svårt att se och tänka på allt under en 20 minuters visning. Går ju att åtgärda allt men önskar jag undersökte mer noggrannt. Nu var detta första husköpet så ev nästa lär jag granska hårdare.
En av de största mäklartrixen som vuxit fram successivt hos mäklarna är förhandsbesiktning, tidigare var det köparen som gjorde en besiktning innan kontraktsskrivning, alternativt att man hade en besiktningsklausul i kontraktet.

Jag skulle säga att en egen besiktning som köpare, även om den sker på egen hand, borde vara ett tvång allra helst hur långt köparens undersökningsplikt går rent juridiskt.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
F
S sin skrev:
En av de största mäklartrixen som vuxit fram successivt hos mäklarna är förhandsbesiktning, tidigare var det köparen som gjorde en besiktning innan kontraktsskrivning, alternativt att man hade en besiktningsklausul i kontraktet.

Jag skulle säga att en egen besiktning som köpare, även om den sker på egen hand, borde vara ett tvång allra helst hur långt köparens undersökningsplikt går rent juridi
Köpte 2022 och ville man ha klausul så tog köparen någon annan.

• Gilla
Vrana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.