7 404 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Köpa min mammas hus, klarar vi att göra upp affären på egen hand?
Tänk på att din mamma om hon har varit gift så skall hennes (avlidne?) mans syskon ärva hälften av fastighetens värde vid försäljning!
Så börja med att hämta hem registrerad bouppteckning på er mammas man från Skatteverket hemsida. Där står om mamma sitter "i orubbat bo"
Innan ni gör något så anlita bankens familjejurist.
Det är kanske bättre att mamma skänker huset till er syskon för(0kr) och att ni sedan sinsemellan senare reglerar köpet.
Jag hade ingen aning om att det fanns 32 st. arvingar som jag inte hade aaaning om då en syster dog (barnbarn till hennes man som dog för 20 år sedan.)
Så börja med att hämta hem registrerad bouppteckning på er mammas man från Skatteverket hemsida. Där står om mamma sitter "i orubbat bo"
Det är kanske bättre att mamma skänker huset till er syskon för(0kr) och att ni sedan sinsemellan senare reglerar köpet.
Jag hade ingen aning om att det fanns 32 st. arvingar som jag inte hade aaaning om då en syster dog (barnbarn till hennes man som dog för 20 år sedan.)
Redigerat:
Nu är det 10 år sedan jag postade frågan så det löste sig.L Leif i Skåne skrev:Tänk på att din mamma om hon har varit gift så skall hennes (avlidne?) mans syskon ärva hälften av fastighetens värde vid försäljning!
Men det du skriver stämmer ju inte. Mamma var gift (med min pappa), när han dog ärvde mamma av honom, make/maka i första hand, i andra hand barnen.
Pappa hade tre syskon som dog före honom, inte tusan ärvde pappa något av dom.
Det är upp till var och en att bevaka sin arvsrätt!.
Jag har ett ärende där 1 syskons dödsbo är delägare i ett annat syskons dödsbo därav 32 delägare.
Jag har ett ärende där 1 syskons dödsbo är delägare i ett annat syskons dödsbo därav 32 delägare.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Stämmer inte!L Leif i Skåne skrev:
Syskon ärver bara om det inte finns andra arvingar. Dvs inga barn och det finns inte heller något testamente.
Sen blir det jobbigt vid särkullsbarn vilken jag gissar det är i ditt fall, Leif
gifta utan barn och testamente ärver varandra och sedan ärver syskonen/färälder/syskonbarn till den som dör sist alltihopa...
Så om man vill att bådas syskon/syskonbarn ska ärva lika oavsett vem som dör först är testamente viktigt.
/ATW
Så om man vill att bådas syskon/syskonbarn ska ärva lika oavsett vem som dör först är testamente viktigt.
/ATW
Klicka här för att svara