S
Sara_B: Klart ni ska besiktiga. Det är ju er chans att få ett bra grepp om vad det är ni köpt, vilka saker som kommer att behöva åtgärdas i framtiden, vad ni ska hålla extra koll på o.s.v. Särskilt om ni är lite osäkra ska ni passa på att pumpa besiktningsmannen på all info ni kan få... Det handlar ju inte bara om huruvida det är ett klokt köp, lika viktigt är ju att ni ska lära er så
10 svar · 3,4k läst
Fabrikör Stava
Fabrikör Stava: Thomas59 Du har säkert många poänger, orkar inte läsa texten till fullo men har ögnat igenom det. Det kan säkert vara skillnader mellan småhus och kommersiella skador. Dock är det i stort sett samma parter (besiktningsmän, försäkringsbolag, jurister). Jag har inget emot en annan besiktningsman, jag säger bara att man gott och väl kan anlita densamma eftersom jag har en tro att de är
31 svar · 6,3k läst
C
Coco Krokodil: Lite sent svar men jo, det var arvoden jag syftade på.
22 svar · 12,0k läst
H
hempularen: Du kan förhandla bort servitutet om du och den andra parten är överens om det. I praktiken får du nog räkna med att servituten ligger i evigt. Om du skal köpa fastigheten så är det nog lämpligt att ta reda på exakt var ledningarna går (eller är tänkta att gå, ibland finns dte servitut för ledningar som inte dragits ännu). Servitutet som gäller brunnen är nog viktigt att ni
1 svar · 2,6k läst
N
nyacks: risken är lite att de köpare som vill köpa innan visning anlitar besiktningsman som hittar massa fel på huset. vilket gör att objektet kan mycket svårsålt när alla fel är kända.. å andra sidan hade ju felen troligtvis kommit fram ändå efter en budgivning ett par bekanta skulle sälja ett hus för 1.3m vi sa att vi tar det för det priset. vi hittade dock massa fel på besiktningen
8 svar · 10,7k läst
L
lejny11: Nja, klaga till mäklarsamfundet fungerar inget vidare. Testa istället med mäklarens tillsynsmyndighet fastighetsmäklarnämnden - det är dem som delar ut varning och avregistrerar i värsta fall. Mäklaren har egentligen ingen möjlighet att rucka på lagen, då det är fritt fram för missnöjda kunder att anmäla densamma. Det stadgas tydligt i 12 § FML att mäklarens skall vara en
32 svar · 22,2k läst
M
-MH-: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/369816 Mycket ovanligt...
5 svar · 3,5k läst
volvo
volvo: [citat] Återigen ett fall där man jämför äpplen och päron...... Din slutbesiktnignsman besiktigar fastigheten utifrån en entreprenadjuridisk synpunkt. Han skall altså se till att ditt hus uppfyller de (med entreprenörerna) ingågna avtalen. Altså att du fått det som du handlat upp. En överlåtelsebesiktningsman, som köparen bör anlita, ser på huset utifrån undersökningsplikten
3 svar · 1,1k läst
N
nyacks: vi var i en liknande situation. drömhuset med bra renoveringar redan gjorda. Vi kände de som skulle sälja så hade fått erbjudande att köpa det till utgånspriset. sambon och jag hade letat hus i 2 år hög vi hög direkt på erbjudandet. priset var 1.3m vi gjorde en besiktning utan att skriva nått kontrakt innan "för vi kände säljarna och de var så trevliga" efter besiktningen hittade
52 svar · 5,6k läst
M
-MH-: Å tredje sidan har ju inte köparen något med säljarens försäkring att göra. Man skall alltid gå på säljaren, så får han/hon ta juridisk hjälp hur som hhan/hon vill. Det är inte försäkringsbolagen som avgör vad som är ersättningsbart! (även om de säkert har ganska bra koll, vilket är anledningen till att försäkringen är ganska billig).
18 svar · 11,9k läst
E
evasch: Jag kan förresten tillägga att jag själv som har varit helkund hos SHB i 20 år fick nyss nej att utöka mitt lån med 500 000 med anledning att jag studerade och de ville inte att min sambo skulle stå för hela säkerheten trotts att han har en årslön på 450 000. Varefter jag ringde Swedbank där min sambo hade lyckats få sitt Visakort spärrat för ngt år sedan, men där fanns det
12 svar · 5,3k läst
E
eran: Man kan i alla fall vara trygg i att än är inte den sista idioten född... :D
30 svar · 8,5k läst
M
mv: Jag står i en situation att jag har accepterat ett bud och skall skriva kontrakt med köparen på måndag. Jag tycker att det är bara bra att köparen har 7-10 dagar på sig att kontrollera mitt hus och kan hoppa av om dom hittar stora fel utan villkor. Precis som flera inlägg tidigare beskrivit kan en villkorad besiktning lamslå en försäljning med ändlösa diskussioner vad som är ett fel
40 svar · 7,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Jag skulle ha pratat med grannen och försökt bilda mig en uppfattning först :) Sen som sagt så brukar det finnas en "öppet köp" klausul i de flesta kontrakt - hur är er formulerad ? /K
8 svar · 3,2k läst
L
Linnex: Oxå svårt att se att det skulle röra sig om vräkning. Vräkning kommer ju efter ägaren säger upp ett kontrakt för hyrestagare. Om någon har sålt ett hus men sedan vägrar flytta ut så måste det väl istället röra sig om att köparen tvingar till avhysning. Inte vräkning? Edit: Borde väl oxå vara olaga intrång?
26 svar · 3,5k läst
Consensus
Consensus: [citat] Besiktningsmannen kan lika gärna skriva "Kallvind" i besiktningsprotokollet. De flesta hus i SVerige är byggda så här och alla möglar mer eller mindre. Det hela är en tickande bomb. Man får helt enkelt bestämma om man ska bo i lappkåta, hus med halmtak, grästak eller liknande istället. Nåja, jag skulle inte investera i att riva ut hela vindbjälklaget bara för att få dit en
5 svar · 5,6k läst
H
hempularen: Skylten, eller om han överhuvudtaget har varit i kontakt med mäklaren och fått information om huset. Jag påstår inte att mäklaren har en absolut rätt till arvode i det här fallet. Jag ville peka på att det räcker inte att ensamrättstiden gått ut, eller avtalet slutat gälla. Man kan bli tvungen att betala mäklaren ialla fall.
16 svar · 18,3k läst
slaskman
slaskman: Sålde själv gamla kåken till en kurdisk familj, de bjöd trots allt mest. Känner också till ett fall där säljaren avstod ett högsta bud från en zigenarfamilj med motiveringen att han skulle bo kvar i byn och ville forfarande kunna se sina gamla grannar i ögonen om han mötte dem.
5 svar · 1,2k läst
·
P
P-G: Hur dassigt huset än må vara så tycker jag ändå det är prisvärt, utan att för egen del vilja ta itu med det. Visst, det är inte Kivik eller "äkta" Österlen vi snackar, men det är verkligen inte heller Norrland eller Smålands inre det handlar om heller. I Skåne är det inga större avstånd...
67 svar · 10,5k läst
Nyfniken
Nyfniken: Jag vet vad jag hade gjort. Jag kan ingenting om skog, så jag hade börjat med att prata med han som avverkat. Jag hade börjat med att fråga om han tror att vattenmassorna över huvud taget kan bero på den avverkade skogen (klart det kan).
4 svar · 1,2k läst
joflopp
joflopp: För att återgå till ursprungsfrågan om hur mycket man ska höja så har nog de flesta svaren redan varit uppe. Det som jag själv har funderat över är att se hur prissättningen är satt efter aktuellt K/T-tal. Många mäklare ligger fortfarande väldigt högt medans andra sätter ett utrop på, eller strax under aktuellt K/T-tal. Sedan spelar kanske inte just 25 000 så stor roll när det
25 svar · 5,4k läst
N
niblom: Mja, en besiktningsman går igenom huset och bedömmer det efter ålder och skick. Är huset gammalt och det var länge sedan huset renoverades så är det rätt mycket som han inte påtalar eftersom det är i enlighet med husets ålder och skick. Min besiktningsman missade en del som jag önskade att han hade påtalat som gick att se utifrån. Bla någon rutten takstol. Så om du köper hus med
13 svar · 20,6k läst
M
-MH-: "Tillväxten ligger på 5,8 m³ sk/ha och år, vilket idag skulle ge ett totalt virkesförråd om ca 5335 m³ sk". Det låter som de har en gammal uppskattning på 4990 som är framskriven två år? Det är nog inte alls omöjligt att köpa alltihop, stycka av gård med hagar och sälja skogen till grannar eller kanske tom som egen fastighet (mer tveksamt). Om man inte vill ha skogen kvar,
9 svar · 8,7k läst
S
Sushi: Tusen tack!
6 svar · 1,9k läst
N
nyacks: från någon som har lagt ut 9400kr på besiktining och sedan blev det inget köp iaf så var det helt klart värt det! det såg så mycket som inte kommer med i ett protokoll så du bör vara med och lyssna på besiktningsmannen.. se till att säljaren är med oxå så att du som köper inte behöver dra allt får säljaren jag hade en kusin som håller på att sälja en större gård. de har
7 svar · 1,4k läst
P
Prinxa: Alternativt kan man göra en renorvering av brunnen. Renorveringsbolaget har ju en sådan metod som även ska vara godkänd av försäkringbolaget. Jag har dock inte hittat ngn info om detta är en bra/säker metod.
5 svar · 4,5k läst
Erikoolio
Erikoolio: Då har jag äntligen fått svar på frågan (från mäklaren samt en dam på boverket). Som Immobil sa så gäller kontraktsdagen så vi är inte påtvingade nått. Tack för era reflektioner.
8 svar · 1,7k läst
P
ppalm: Vi har ju några vvs/värme avdelningar här Annars om moderatorn ursäktar www.pellets.info www.varmepumpsforum.com/
14 svar · 2,1k läst
M
-MH-: Kom ihåg att du dessutom måsta upprätta köpebrev om du följer dessa kontrakt. http://www.villaagarna.se/pls/portal/docs/1/12073.PDF
3 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.