18 255 läst ·
16 svar
18k läst
16 svar
Sälja privat trots mäklar avtal???
Sida 1 av 2
Vi har haft vårt hus ute till försäljning via mäklare i snart 6 mån. Mäklaren har visat
huset för kanske 20 olika familjer, men de flesta säger att det vill avvakta eller inte vet, vissa har sagt nej. Känner mig missnöjd med mäklarens jobb!
Nu har ett yngre par hört av sig till mig privat och är intresserade av huset, så jag ska
visa det för dom i veckan. Om dom nu vill ha huset, ska jag då säga upp avtalet med mäklaren och sälja det privat? Känns ju inte roligt att betala mäklaren massa pengar för ett jobb som jag själv har gjort!
Blir det komplicerat att sälja det privat med alla papper och sånt?
Kan jag får problem från mäklaren? Har 10 dagars uppsägningstid hos mäklaren, men
han har även en visning av huset inbokad i nästa vecka.....
Behöver lite råd tack.
huset för kanske 20 olika familjer, men de flesta säger att det vill avvakta eller inte vet, vissa har sagt nej. Känner mig missnöjd med mäklarens jobb!
Nu har ett yngre par hört av sig till mig privat och är intresserade av huset, så jag ska
visa det för dom i veckan. Om dom nu vill ha huset, ska jag då säga upp avtalet med mäklaren och sälja det privat? Känns ju inte roligt att betala mäklaren massa pengar för ett jobb som jag själv har gjort!
Blir det komplicerat att sälja det privat med alla papper och sånt?
Kan jag får problem från mäklaren? Har 10 dagars uppsägningstid hos mäklaren, men
han har även en visning av huset inbokad i nästa vecka.....
Behöver lite råd tack.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Mäklaren brukar ha rätt till provision om huset säljs oavsett vem som säljer huset. Om den spekulant som du nu har, överhuvudtaget har varit i kontakt med mäklaren så har mäklaren rätt till provision. Detta gäller även om du säljer efter att avtalet är uppsagt (har för mig att det gäller 12 eller 24 månader efter att avtalet slutat gälla).
Jag har uppfattat det som att om köparen överhuvudtaget finns i mäklarens register, oavsett om det gäller detta objektet så kräver mäklaren sitt arvode (rätt eller fel).
Om du efter en uppsägning anlitar en annan mäklare så gör mäklarna upp sinnsemellen så du skall inte riskera att få betala dubbla arvoden.
Detta är hörsägen, jag har inte själv läst noga i vare sig avtal eller lag, så jag vet inte hur bestämmelserna är formulerade i detalj.
Jag har uppfattat det som att det delvis bygger på lagstiftning, så det är inte säkert att det räcker att läsa avtalet för att få alla villkoren klara.
Jag har uppfattat det som att om köparen överhuvudtaget finns i mäklarens register, oavsett om det gäller detta objektet så kräver mäklaren sitt arvode (rätt eller fel).
Om du efter en uppsägning anlitar en annan mäklare så gör mäklarna upp sinnsemellen så du skall inte riskera att få betala dubbla arvoden.
Detta är hörsägen, jag har inte själv läst noga i vare sig avtal eller lag, så jag vet inte hur bestämmelserna är formulerade i detalj.
Jag har uppfattat det som att det delvis bygger på lagstiftning, så det är inte säkert att det räcker att läsa avtalet för att få alla villkoren klara.
Sen är frågan hur den nya spekulanten hittat erat hus, är det via mäklarens annons med text och bilder på hemnet eller i tidningen så har han ju ändå lyckats med något, och dessa annonser är inte gratis att sätta in...
Nu vet jag inget om hur du anser att mäklaren misskött sig, men att hus ligger ute länge osålda är tyvärr inget ovanligt i dagens läge.
Nu vet jag inget om hur du anser att mäklaren misskött sig, men att hus ligger ute länge osålda är tyvärr inget ovanligt i dagens läge.
Den intresserade vet vem jag är, vi är bekanta, och han jobbar lite längre upp på min väg, så han har kört förbi huset många gånger, och där står det Till salu. =)
Han har inte varit i kontakt med mäklaren vid något tillfälle heller.
Så mäklaren borde ju inte ha rätt till någon provision om jag säger upp avtalet och sen några veckor senare säljer huset privat...eller?
Han har inte varit i kontakt med mäklaren vid något tillfälle heller.
Så mäklaren borde ju inte ha rätt till någon provision om jag säger upp avtalet och sen några veckor senare säljer huset privat...eller?
Då skulle du ju kunna säga upp avtalet efter eventuell budgivning och sälja direkt till den som lagt högsta budet.
Jag skulle göra som nån sa tidigare. Erbjud mäklaren halva summan för att förmedla försäljningen via den nya köparen.
Jag skulle göra som nån sa tidigare. Erbjud mäklaren halva summan för att förmedla försäljningen via den nya köparen.
Och du skriver ju att ev köparen har sett skylten Till Salu som säkert Mäklaren har stått för så något rätt har han ju gjort. Vanligt viss står detta i avtalet hur lång tid det måste gå emelan avtalet är uppsagt och försäljning för att slippa betala till mäklaren.
Ett mäklaravtal kan tecknas med ensamrätt i maximalt 3 månader, det går att förnya men då skall nytt avtal tecknas. Här har en mäklare under 6 månader försökt sälja huset. Jag tänker att mäklaren under de senaste månaderna inte har någon ensamrätt på försälningen. Är det så har du rätt att sälja huset själv. Inte så svårt, be banken om hjälp med köpkontrakt och köpavtal.
Är det så att köparna under mäklarens ensamrätts"period" (de 3 första månaderna) har sett huset så har mäklaren rätt till provision. har köparen hittat till erat huet under tid då mäklaren inte har ensamrätt till försäljning så är det bara att köra på.
Är det så att köparna under mäklarens ensamrätts"period" (de 3 första månaderna) har sett huset så har mäklaren rätt till provision. har köparen hittat till erat huet under tid då mäklaren inte har ensamrätt till försäljning så är det bara att köra på.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Lite av poängen i mitt inlägg är att mäklaren har rätt till arvode (under vissa förutsättningar) även långt efter att hans ensamrätt är slut, tom. långt efter att alla avtal har gått ut.
Det stämmer som hemmakatten säger att mäklaren tecknar ensamrättsavtal i maximalt 3 månader år gången och man kan tidigast förnya avtalet när det återstår en månad.
Mäklaren har inte heller rätt till provision om han inte anvisat spekulanten. Men eftersom den potentiella köparen har sett mäklarens marknadsföring så kan det bli ett ordkrig om mäklaren anvisat eller inte. Om du skulle sälja under tiden som du är bunden av ett ensamrättsavtal är mäklaren berättigad till full provision som om fastigheten sålts av honom.
Jag skulle nog erbjuda mäklaren halva arvodet och säga att jag hittat en spekulant själv. Men jag skulle också kräva att mäklaren hjälper till som vanligt med kontrakt, tillträde och deklaration.
Mäklaren har inte heller rätt till provision om han inte anvisat spekulanten. Men eftersom den potentiella köparen har sett mäklarens marknadsföring så kan det bli ett ordkrig om mäklaren anvisat eller inte. Om du skulle sälja under tiden som du är bunden av ett ensamrättsavtal är mäklaren berättigad till full provision som om fastigheten sålts av honom.
Jag skulle nog erbjuda mäklaren halva arvodet och säga att jag hittat en spekulant själv. Men jag skulle också kräva att mäklaren hjälper till som vanligt med kontrakt, tillträde och deklaration.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg