hejsan...
kom inte på nån vidare bra rubrik till min fråga.. hoppas den duger

vi har köpt hus för ett tag sen och i kontraktet står de tillträdesdatum 1:a mars.
för nån vecka sen ringde mäklaren och sa att han försökte få till ett datum då vi alla
skulle träffas på banken för att fixa de sista med slutbetalning o alla papper och sånt eftersom 1:a mars är ju en söndag. det blev nu den 26:e feb vilket va toppen tyckte vi.. då har vi hela helgen på oss att flytta in och jag tog ledigt på fredagen innan så vi har 3 dagar på oss.. för jag har för mig att då vi skriver papperna o betalar så är ju faktiskt huset vårat och vi ska få nycklar och sånt... men idag så pratade vi lite me ägarna bara kolla läget och sånt för dom hade bjudit ut oss på fika och för att titta lite mer på huset vilket e jätte trevligtoch då sa den vi pratade me att de va mycke att göra nu för han skulle åka vasa staffeten 27:e och de va ju samma helg som dom skulle flytta ur huset så de va lite mycke..

och då vart jag så fundersam eftersom om de e som jag tror så ska vi ju ha tillgånga till huset den 26:e då alla papper skrivs och då e de ju fel om dom tänker flytta ur den helgen eller är det jag som förstått fel ang tillträdet så att trots att vi skriver den 26:e så är de inte förens 1:a mars som vi är ägare.. ???

skulle va toppen om nån kunde kasta lite ljus över detta så jag kan boka om ledighet och sånt...

Hemmakatten
Den dag ni skriver köpebrevet och betalar resterande köpeskilling är naturligtvis den dagni skall ha tillträde till huset.

Om det nu, enligt mäklaren, blir den 26e så skall ni naturligtvis ha tillträde till huset den dagen. Allt skall vara utflyttat och huset skall vara flytt(noggrant) städat.

Säljaren kan inte skjuta upp tillträdet till senare än den 2:a mars (måndagen). blir det senare än så har han gjort sig skyldig till ett kontraktsbrott.

Stå på er! Sen kan ni ju naturligtvis gå med på att tillträde blir senare, men det är verkligen upp till er. Säljaren har förbundit sig att frånträda huset den 1 mars.

okey då va de som jag trodde då...
kan ju vara att jag missförstått ägaren då han sa att dom skulle flytta den helgen och att han menade att de va att vi skulle flytta in...

Framförallt så skall ni inte gå med på några abrovinker där ni slutbetalar utan att få tillgång till huset. Det är viktigt att man följer kontraktet ordagrant, och överhuvudtaget att ni följer de formkrav som finns.

Även till synes ofarliga avsteg från detaljerna kan få oväntade effekter rent juridiskt. Om ni ex. betalar för huset utan att få tillträde så har ni rent principiellt lånat ut pengarna till säljaren, ni har inte köpt huset.

Går sedan säljaren och dör innan ni får tillträde så är risken stor att ni "bara" har en fodran på dödsboet, och hur många fler som har dte kan ni inte ha en aning om.

Bara som ett exempel på vad som kan gå fel om man försöker vara "smidig".

OM jag förstod rätt menar forumet att om det blir möte den 26e så är det nycklar i handen DÅ.

Däremot kan säljaren flytta möte OCH nyckelbyte till kommande måndag?

akhagen skrev:
OM jag förstod rätt menar forumet att om det blir möte den 26e så är det nycklar i handen DÅ.

Däremot kan säljaren flytta möte OCH nyckelbyte till kommande måndag?
jag har förutsatt att de e möte och nycklar den 26:e..
har inte hört nåt om nåt flyttat möte utan som jag förstog de så lät de på ägaren att de ska flyta helgen 28feb / 1mars har inte hört nåt om flyttat möte.. kan ha förstått ägaren fel eller så är de han som tror att vi skriver papper och sen tror han att han kan åka hem o packa på helgen..

Jag tycker du skall ringa till mäklaren i morgon och be denne lite fint göra klart med säljarna att de förväntas vara utflyttade och klara den 26:e. Annars får man flytta övertagandet till måndagen den 2:a Mars. Jag gissar att mäklaren går i taket om han får höra att de bor kvar när ni sitter på banken den 26:e annars. Det är dessutom bättre att eventuella konflikter blir mellan mäklare och säljare än att ni är inblandade.

Det är rätt så tufft att flytta ur en villa och flyttstäda den på en helg under alla omständigheter, så det är nog bara bra att stressa på dem lite.

Swetrot skrev:
Jag tycker du skall ringa till mäklaren i morgon och be denne lite fint göra klart med säljarna att de förväntas vara utflyttade och klara den 26:e. Annars får man flytta övertagandet till måndagen den 2:a Mars. Jag gissar att mäklaren går i taket om han får höra att de bor kvar när ni sitter på banken den 26:e annars. Det är dessutom bättre att eventuella konflikter blir mellan mäklare och säljare än att ni är inblandade.

Det är rätt så tufft att flytta ur en villa och flyttstäda den på en helg under alla omständigheter, så det är nog bara bra att stressa på dem lite.
det är så sant... specialt då det lät som om dom hade fullt upp den helgen med annat med så... jag skickade ett mail igår kväll till mäklaren.. få se om jag får svar idag annars får jag ringa på eftermiddagen... förhoppningsvis är det vi som har missuppfattat ägaren men man vill ju va 100% säker då flyttbil och allt är bokat till den helgen

har pratat med mäklaren nu och det va som jag var orolig för... ägaren hade missuppfattat och trodde att vi skulle skriva papper o sånt den 26:e men att själva övertagandet skulle ske den 1:a som i kontraktet... så dom hade ju tänkt städa och sånt den helgen men att dom trodde de skulle hinna få huset tomt till den 26:e så jag sa att skulle de va så så skulle vi kunna tänka oss att ta de trots att de inte va superstädat bara de va tomt o klart...

men jag gjorde klart för mäklaren att kan inte vi börja köra grejer den 27:e så skriver inte vi på nåt utan då får de flytta datum och de förstog han. han hade informerat ägarna om hur de går till så dom skulle sätta fart nu o köra järnet.. synd att de blir så för dom är jätte trevliga och dom kommer bygga hus inte långt ifrån oss så man kommer ju träffas framöver med. och de va lite därför vi sa att vi kunde tänka oss att ta huset fast de inte va super städat... visst ska de va städat och så men dom behöver ju inte gå över me tandborste

Se till att ni kommer in och ser över huset innan ni träffas. Så inte skillnaden mellan superstädat och realitet visar sig vara alltför stor.

Vanligt är att säljare inte "hinner" tömma det sista i garaget eller liknande, skall hämtas senare.

Om så är fallet så kan ni antingen blåvägra, eller acceptera men se i så fall till att ni får skriftligt på att det skall vara borta senast ett givet datum, OCH att om så inte sker så gör ni vad ni vill med det, plus ev. ett kontant skadestånd på X kronor. Som täcker bortforsling. Skadeståndet kan man i det läget troligen glömma, men det ger en extra tyngd för säljaren att uppfylla löftet.

Jag vet flera fall där en köpare låtit sig nöja med att det i avtalet stått att något skall var bortforslat, eller reparetat senast om en månad. Men det står inget om vad som gäller ifall säljaren inte uppfyller avtalet. Blir då antingen att inse att man är lurad, eller att börja stämma för en sk..t summa.

Redigerat:
ja exakt... vi har stämt möte innan för att kolla hur de ser ut.. och just om de finns saker kvar har jag koll på hur man sköter så de ska nog inte vara nå problem. men jag hoppas ju självklart på att allt e löst till den 26:e så de bara e att köra på som planerat

Det ordnar sig nog, nu har de ju i alla fall fått tio dagar på sig att spurta därför att du var vaken. Säljarna är säkert också glada över att veta. Det hade ju kunnat bli riktigt jobbigt om det hela uppdagats som först på banken när ni sitter och skriver på alla kvitton och avtal.

Lycka till med huset och hoppas att flytten går bra.

tackar... ja det va ju en riktig tur för alla parter att det kom fram...

Ett Tips, om de inte städa så gör en städfirma det på 3-4 timmar med garanti. Oavsett ¨å se till att säljaren iallafall tar köket, det är överlägset jobbigast och tidskrävande med att torka ur alla skåp mm.

Vi sitter i lite liknande sits. Vi ska skriva alla papper och sånt på banken den 26:e. Problemet är att det är en kedja med flyttar i totalt 4 olika led, som alla ska skrivas på den 26:e. Våra säljare får alltså inte tillgång till sitt nya hus förrän den 26:e.

För vår del är det OK med inflytt runt den 1:a i nästa månad men kan det bli problem rent juridiskt menar ni? Ska man skriva nån slags avtal om att de "lånar" huset under sin utflyttningsperiod och så får vi alla nycklar utom en?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.