5 578 läst ·
52 svar
6k läst
52 svar
skriva avtal som gäller själv?
det är direktel + vedspis som används nångång i veckan. sotaren var där i oktober senast om jag inte minns fel!
energideklaration + frågelista fick vi. även info om att välja elbolag annars blir det automatiskt ett visst företag och till tillsvidarepris = dyrast.
kanske förklarade konstigt, men han som inte kunde vara med idag, ska skriva på imorgon när vi (jag och min man) och den andra säljaren är med. det är rätt va? hon sa att vi skulle göra så, sen får vi behålla ett papper, säljarna ett, och så ska dom skicka in ett till mäklaren!
energideklaration + frågelista fick vi. även info om att välja elbolag annars blir det automatiskt ett visst företag och till tillsvidarepris = dyrast.
kanske förklarade konstigt, men han som inte kunde vara med idag, ska skriva på imorgon när vi (jag och min man) och den andra säljaren är med. det är rätt va? hon sa att vi skulle göra så, sen får vi behålla ett papper, säljarna ett, och så ska dom skicka in ett till mäklaren!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Man måste skilja på fel och fel!Mika86 skrev:
Rent slitage och annat som har med fastighetens ålder att göra är väl sådant som man borde ha med i bedömningen av det pris man bjudit. Man måste också räkna med att ett hus har lite småfel av byggteknisk karaktär.
Väggpanelen slutar kanske dikt an mot utedäcket istället för 3 cm upp och ökar risken för rötangrepp, nockbandet kanske har en dålig/omodern konstruktion, några takpannor har spruckit osv osv. Inget att bråka om.
Andra fel som man inte har anledning att räkna med som ev besiktningmannen upptäcker, fuktskador, mögel, eller felaktigt utförda våtrum (även om det inte finns skador) osv. Ja i första hand ber man säljaren åtgärda felen alt förhandlar man om prisavdrag.
I mitt fall bytte säljaren trasiga blandare (det hade han iofs ingen skyldighet att göra
Är det STORA fel så får man gå in i en ny förhandling med säljaren, helt riktigt.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Får ni en bra besiktningsman, tar med lite bullar och kaffe och är allmänt trevliga kan ni få 3-4 mycket givande timmar. Givetvis får ni besked om fastighetens skick men även mycket annat, tips och råd, varför saker ser ut som de gör mm mm. Läs på innan och förbered frågor till besiktningsmannen. Med en utökad besiktning får ni även en bedömning av underhållsbehov/kostnader för de närmaste årenMika86 skrev:Men besiktningsmannen anmärker ju inte på typ att en spik står ut från väggen eller att det är dåliga tapeter. anmärker de på nåt så ÄR det väl nåt fel, då tycker jag det är självklart att köparen måste få ändra son uppfattning.skulle en säljare inte gå med på ett sånt avtal skulle jag bli misstänksam
![]()
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Nja, nej inte riktigt så men visst, i praktiken blir det ju åt det hållet.-MH- skrev:
Det är ju tanken att fel som upptäcks (allvarliga=dyra att åtgärda) är okända för säljaren och därmed förändrar (sänker) värdet på huset. Då är det ju rimligt att man tar en ny förhgandling om priset. Om säljaren redan kände till felen/bristerna men valt att inte redovisa detta är det väl rätt att priset förhandlas om.
Vanligtvis är det ju småsaker som säljaren, lite rodnande fixar innan tillträdet eller så låter man det bara vara.
Avtalet är bindande för säljaren men inte för köparen. Köparen har ensamrätt på huset i ca 1 vecka. Så blir det i praktiken, även om tanken kanske hade sina positiva sidor.Thomas59 skrev:
En köpare som inte vill "kasta bort" en besikning på 10.000:- kronor utan att vara säker på att få huset är kanske inte den mest intresserade spekulanten?
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Säkrast är det ju med avtal skrivet först och sedan besiktning.Mika86 skrev:
Man FÅR egentligen inte pruta alls, eller rättare sagt så kan man välja att avbryta köpet. Någon beloppsgräns finns INTE med den skrivning jag gav exempel på ovan.
I praktiken blir det väl ett mellanting att man redovuisar sin syn för säljaren och sedan kommer överens om hur man fördelar kostnaderna för åtgärder.
Tidigare hade man ofta beloppsgränser men det bara en massa tolkningstvister så det har man gått ifrån helt idag eller rättare sagt man ska inte skriva på avtal med sådana villkor.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Helt korrekt och faktiskt helt rimligt tycker jag.-MH- skrev:Avtalet är bindande för säljaren men inte för köparen. Köparen har ensamrätt på huset i ca 1 vecka. Så blir det i praktiken, även om tanken kanske hade sina positiva sidor.
En köpare som inte vill "kasta bort" en besikning på 10.000:- kronor utan att vara säker på att få huset är kanske inte den mest intresserade spekulanten?
vi var i en liknande situation. drömhuset med bra renoveringar redan gjorda. Vi kände de som skulle sälja så hade fått erbjudande att köpa det till utgånspriset. sambon och jag hade letat hus i 2 år hög vi hög direkt på erbjudandet.
priset var 1.3m vi gjorde en besiktning utan att skriva nått kontrakt innan "för vi kände säljarna och de var så trevliga"
efter besiktningen hittade vi grejer som mäklaren och säljaren sa var OK. ett totalt renoveringsbehov på 400 000 (radon, läckande 3-kammarbrunn, betongplattor utan takpapp under, inga papper på ett nytt våtrum). Vi hade bara frågat säljaren om allt var ok innan och inte mäklaren. i och med att vi inte hade frågat mäklaren direkta frågor på detaljer så tyckte de att de var del av vår undersäkningsplikt. (mäklaren har större upplysningsplikt än säljaren, säljaren kan i princip mörka det mesta om du inte ställer direkta frågor)
Vi ville gå ner 250 000 i pris och i det läget skulle mäklaren inte ha fultl arvode då vi hade kommti överens om att köpa det men ville ha en mäklare till att fixa kontrakten åt oss (vi skulle gått till en bank jag vet..)
mäklaren övertalade givetvis säljaren att det skulle läggas ut på marknaden (så att mäklaren kunde få fullt arvode). Då vi inte hade skrivit några papper på att vi skulle köpa huset (vi kände ju säljarna) så backade de helt enkelt ur och satte ut huset för öppen försäljing.
Där stog vi 9500sek fattigare för en besiktning på ett just vi inte hade några papper på..
Vi höjde vårat bud till 1.1m men de ville ändå inte sälja det till oss.. Huset gick då ut på marknaden men under denna tid hade en längre radonmätning gjorts och resultatet kom in ett par dagar innan visningen (1500bq i källaren, 700 på första plan, 800 på 2:a) och enligt radonkonsult skulle det tydligen vara svårt att fixa och skulle gå på närmare 100k.
I detta läge drog vi oss ur hela affären helt.
vi fick senare på omvägar höra att huset såldes för 1miljon till en som hade grävmaskinsentrepenad (han kunde med andra ord göra de dyra grejerna själv)
Så för guds skull stressa inte med husköp det är lätt att köpa med hjärtat och inte hjärnan. mäklare vill gärna att affärerna skall gå fort så att köparen inte kollar upp för mycket.
priset var 1.3m vi gjorde en besiktning utan att skriva nått kontrakt innan "för vi kände säljarna och de var så trevliga"
efter besiktningen hittade vi grejer som mäklaren och säljaren sa var OK. ett totalt renoveringsbehov på 400 000 (radon, läckande 3-kammarbrunn, betongplattor utan takpapp under, inga papper på ett nytt våtrum). Vi hade bara frågat säljaren om allt var ok innan och inte mäklaren. i och med att vi inte hade frågat mäklaren direkta frågor på detaljer så tyckte de att de var del av vår undersäkningsplikt. (mäklaren har större upplysningsplikt än säljaren, säljaren kan i princip mörka det mesta om du inte ställer direkta frågor)
Vi ville gå ner 250 000 i pris och i det läget skulle mäklaren inte ha fultl arvode då vi hade kommti överens om att köpa det men ville ha en mäklare till att fixa kontrakten åt oss (vi skulle gått till en bank jag vet..)
mäklaren övertalade givetvis säljaren att det skulle läggas ut på marknaden (så att mäklaren kunde få fullt arvode). Då vi inte hade skrivit några papper på att vi skulle köpa huset (vi kände ju säljarna) så backade de helt enkelt ur och satte ut huset för öppen försäljing.
Där stog vi 9500sek fattigare för en besiktning på ett just vi inte hade några papper på..
Vi höjde vårat bud till 1.1m men de ville ändå inte sälja det till oss.. Huset gick då ut på marknaden men under denna tid hade en längre radonmätning gjorts och resultatet kom in ett par dagar innan visningen (1500bq i källaren, 700 på första plan, 800 på 2:a) och enligt radonkonsult skulle det tydligen vara svårt att fixa och skulle gå på närmare 100k.
I detta läge drog vi oss ur hela affären helt.
vi fick senare på omvägar höra att huset såldes för 1miljon till en som hade grävmaskinsentrepenad (han kunde med andra ord göra de dyra grejerna själv)
Så för guds skull stressa inte med husköp det är lätt att köpa med hjärtat och inte hjärnan. mäklare vill gärna att affärerna skall gå fort så att köparen inte kollar upp för mycket.
Redigerat:
Klicka här för att svara