S
super: Är det någon mening att annonsera ut fritidshus i Danmark/Tyskland? Betalar dom mer för husen här i Sverige än vad vi svenskar gör? Finns det någon förmedlare i ex Danmark som man kan kontakta? Mvh Jimmy
0 svar · 1,6k läst
S
SSAB: Nå, allt går.. säger jag som Gällivarebo.... 8-)
30 svar · 5,8k läst
H
hempularen: Nu har jag ingen persnonlig erfarenhet av brf i radhusform. Men som jag ser det så är ju fördelarana framföallt att man slipper bekymra sig om underhåll av fasader tak osv, det kan göras billigare genom större upphandling. Nackdelen är att det i många fall blir totalt dyrare med brf. Man blir beroende av vilken kvalitet det är på styrelsen. Både för kostnaden, och för kvaliten på
2 svar · 9,7k läst
A
anaitis: Detta var en utmärkt kommentar: Mäklare är oftast inga experter, de vill bara sälja hus
7 svar · 1,8k läst
hissputte
hissputte: det löste sig. det visade sig att morsan kände en revisor som kunde hjälpa till. gratis dessutom :D
3 svar · 1,3k läst
K
Kurtivan: Jag tog upp frågan med lantmäteriet när det var aktuellt för oss och då ville man att vi skulle skicka med en lapp att vi inte ville ha det publicerat i ortstidningen. Det fungerade, nästan bra iallafall, det finns en tidning som bara kommer en dag i veckan och där fanns lagfarten med!
5 svar · 12,8k läst
Bödde
Bödde: Hej! Sitter med samma fundering som klaskarlsson, vill ni verkligen ha det? Vi var ute för ungefär samma sak, men hade sådan tur så inga andra bud fanns. Därför fick vi ner det 150 000 kr... Förstår dock hur du tänker, svårt det där med köp. man vill ju ha huset när det motsvarar en drömmar, men samtidigt kan man ju inte betala överpris...
7 svar · 5,3k läst
M
MrKarlsson: Hej och tack för alla svar. Priset på kåken är ca 400000 så det är inga jättesummor. Vi har haft den tillsammans i ca 4 år men jag har inte varit där det senaste året så han har redan tagit över den. Det känns som det bara är pappersbiten kvar och jag har stött på i ett halvår för att få den fixad också. Det känns lite surt att behöva betala en energideklaration "i onödan"
10 svar · 1,3k läst
N
nyacks: jag har precis gjort en besiktning Det var ett så kallat "sticketak" som snickarna kallar det här hemma som de sedan lagt på betongplattor. Det vill säga ett gammalt trä tak med betong plattor lagda direkt ovan på utan papp eller nått emellan. Den besiktningsmannen sa att det normala underhållet på ett tak är 30 år. sedan beror det på hur mycket man behöver göra, allt kanske inte
4 svar · 1,6k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: [citat] Jo, men marknaden har ju budat på 120m2 och inte 106m2. Vad det gör för skillnad är omöjligt att säga. Allt från 0kr och uppåt..... :)
52 svar · 15,0k läst
Snigla
Snigla: De besiktningarna vi gjort har tagit mellan 2-4 timmar.. rent tidsmässigt alltså. Sedan brukar papprena komma utskrivna och färdiga "inom närmsta veckan".. (ena var anticimex och det andra ett annat bolag) MVH Sandra
7 svar · 6,6k läst
L
-Lucca-: TACK för era svar!! Imorrn skrivs, om inget oväntat händer, alla papper! SÅ spännande! Vi ska skicka dit en egen besiktningsman för en ny besiktning, även nån som kollar allt som VVS och el samt om vattnet är ok då det är egen brunn... I de papper vi skriver kommer mäklaren skriva in en klausul som säger att vi har rätt att dra oss ur affären om något nytt fel hittas vid
10 svar · 1,8k läst
P
ppalm: Jag vill ha sotningsförbud, jag tycker det är så trååååkigt att sota pannan :D
11 svar · 17,3k läst
N
nyacks: japp i vårat fall är det "tillluftsventiler" som blir fallet för alla gamla har blivit igensatta i och med att den nya panel sattes upp
18 svar · 6,0k läst
A
A-Man_08: Folk är så giriga i dessa tider, dom vill köpa billigt samtidigt sälja det gamla dyrt, det går inte rikigt hand i hand. Och är man för girig så sitter man sen där med objektet kvar och man får sälja det lägre än det budet man erbjöds.
62 svar · 38,9k läst
F
Farzan: Maja, det finns väl flera sätt att räkna som kan ha sina för- och nackdelar beroende på situationen. Man kan t ex försöka tänka sig vad huset kan ha för marknadsvärde som renoverat och sen dra bort renoveringskostnaden. (Ska man tänka lite affärsmässigt bör man väl också ta höjd för ev. reavinstskatt vid framtida försäljning samt en vettig avkastning på ens eget insatta
5 svar · 2,0k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Förvisso, men det betydligt lättare i en rättsprocess att hävda sin rätt.
5 svar · 2,2k läst
M
msbr: Det närmaste auktorisation verkar vara en certifiering hos SITAC men den gäller ju endast för två år. I övrigt verkar det vara ganska öppet för tolkning på vad som avses med omfattande och dokumenterad erfarenhet. Detta samt en konsultansvars försäkring som ni varit inne på tidigare Jag är dock övertygad om att det finns ett antal i Sverige som gjort denna resan förut och jag vore
3 svar · 2,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Skicka ett rekommenderat klagobrev till mäklaren och beskriv dina upptäkter i detalj. Var bara försiktig med att anklaga säljaren, man kan åka dit för förtal, även om det man säger är sant. Mäklaren har upplysningsplikt gentemot andra spekulanter, så informationsspridningen får du på köpet.
5 svar · 1,6k läst
K
krukan: Nej, förlåt missförståndet, vi fick naturligtvis inte luft-vattenpumpen till samma pris som vi kunnat få en luft-luft. Men som någon annan skrev så är inte en luft-luft särkilt effeltiv i ett äldre hus utan öppen planlösning och med två våningar. Dessutom får vi även varmvatten från luft-vattenpumpen, vilket säkert ger en lika stor besparing som själva uppvärmningen,
18 svar · 10,2k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: [citat] Precis vad jag menade, och varför jag menar på att det är fel att påstå att man betalar "överpris" gentemot EN värdering. Speciellt i dagsläget.
11 svar · 5,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Nej, jag har inga problem. Efter alla dessa år på byggahus-forumet varav en tid som moderator så är jag extremt noga med vad jag skriver, och det jag skriver är noga underbyggt av egna erfarenheter eller kunskaper. Däremot är jag mera tveksam till en nykomling som du, tomas1111, som vräker in inlägg under ett par dagar där du kör en smygreklam, -förreklamskampanj för ett företag du
22 svar · 43,4k läst
H
hempularen: Jag tror att det är oerhört viktigt att mäklaren (obs inte samma som firman) har lokalkännedom, mäklaren skall ha sålt ett antal bostäder i området. Som sagts ovan, kontrollera att det verkligen är den mäklare ni träffar som kommer att vara med på visningarna. Kontrollera hur de tänker marknadsföra lägenheten. Kontrollera tidplanen. Viktigt att inte visningen hamnar på en dag när
3 svar · 1,8k läst
V
Erra_L: Ja om man kunde få huset såöt så kanske man skulle slippa hinna undan den nya regeln kring detta. Har hus I Lundsberg ute nu och det går trögt . Om nu o marknaden konkurrensen är så tuff kan di väll iaf dra ner besiktningskostnaden för allt di för är ju att införa nya luftrum o få in pengar av oss........
19 svar · 4,1k läst
H
hempularen: [citat] Verktyg annat än ren förbrukningsmaterial (typ borrar, sticksågsblad osv) kan du inte ta upp, däremot tror jag att du kan ta upp hyreskostnader för verktyg om du hyrt dem. Arbetskläder kn du normalt inte at upp, men specialare som engångsoveraller vid asbestsanering tror jag att du kan ta upp. Beloppen handlar ju om att arbete, material skall ha bekostats på huset. Att då flytta
38 svar · 26,4k läst
A
Ahmed_1976: Tack för ditt svar volov. Är det inte fuktproblem när sylln har 15-19% fukthalt.? Vad bygger du ditt råd på?
9 svar · 7,3k läst
frufridell
frufridell: Wow! Vilken informativ länk! Tusen tack!
5 svar · 2,2k läst
·
T
tomas1111: Är jobbet gjort svart och det inte finns några kvitton skrivna, vilket det inte finns, så kommer ingen skriva på något till er heller, inte gratis i all afall, det är ju det som är tanken bakom svart jobb. man får ett billigare pris men man tar alltid en risk. Givetvis så kommer du få papper om du vill från dom, men då kommer det kosta massor av pengar för dig. Vem vill ta på sig
8 svar · 3,7k läst
W
whak: Pensionssparandet skulle jag inte tjäna så mycket på. Det är mer maten som går att skära ner på. Facket vill jag inte gå ur, jag har redan havt andvändning av dem två gånger. Så det känns nästan lite som att dom har räddat mig från att bli arbetslös.
29 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.