Hej,

Försökte få svar på detta från boverkets hemsida, men gick bet så jag tänkte att här på forumet brukar man alltid kunna få svar :D

Nu har vi kommit in i 2009 och alla hus som säljs ska energideklareras.
Solklart kan man tycka, men vi skrev papper och betalade handpenning i början av december d.v.s. innan årsskiftet. Tillträde och resterande pengar är den 30 januari.

Så min fråga: Ska vår säljare energideklarera, eller slipper hon?
 
Vad skulle en energideklaration tillföra? Bara ytterligare en lunta papper. Ibland känns det som om våra styrande är mutade av pappers- och printertillverkarna.

Det finns antagligen definierat någonstans om det är kontrakt- eller tillträdesdatum som gäller.

Jag skulle strunta i det hela.
 
Som jag har tolkat det på Boverket så säger nya regler efter årsskiftet att alla hus som säljs ska energideklareras. Har inte säljaren gjort det så har köparen rätt att göra det på säljarens bekostnad upp till 6 månader efter affären.

Men frågan var då om detta berör oss?
 
I brist på bättre svar så ger jag mig på en gissning:

Lagen gäller för hus som säljs efter 1/1 2009. Kontraktet är (väl) endast ett kontrakt om att en försäljning ska ske. Försäljningen sker sedan normalt i samband med slutlikviden och därmed tillträdet.

Så troligtvis gäller det er, ja.

I övrigt kan jag hålla med Fotografen. Ni kan eventuellt tjäna på att inte kräva säljarna på energideklarationen. Risken finns att ni behöver deras hjälp framöver så tänk efter om energideklarationen verkligen är värd besväret.
 
Lagen gäller för hus som säljs efter 1/1 2009. Kontraktet är (väl) endast ett kontrakt om att en försäljning ska ske. Försäljningen sker sedan normalt i samband med slutlikviden och därmed tillträdet.

Så troligtvis gäller det er, ja.
De är nog som du säger, lätt att förstå när någon förklarar för en :D

I övrigt kan jag hålla med Fotografen. Ni kan eventuellt tjäna på att inte kräva säljarna på energideklarationen. Risken finns att ni behöver deras hjälp framöver så tänk efter om energideklarationen verkligen är värd besväret.
Ja det är lite så jag ser det, vill inte komma dragandes med nått surt speciellt som hon har varit till mycket stor hjälp redan. Bl.a. med att byta/snacka till oss en bättre/större garageplats i samfällighetens garagelänga m.m.

Kan boverket kräva in energideklarationer tro, så att man blir mer eller mindre tvingad?
 
Nyfniken skrev:
Lagen gäller för hus som säljs efter 1/1 2009. Kontraktet är (väl) endast ett kontrakt om att en försäljning ska ske. Försäljningen sker sedan normalt i samband med slutlikviden och därmed tillträdet.
Skattemyndigheten räknar alltid kontraktsdagen som köpedagen. Det är då du köper fastigheten trots att tillträdesdagen är senare. Fastighetsskatten betalar du t.ex. från kontraktsdagen.
För Erikoolio´s del borde det innebära att energideklaration inte ska göras. :)
 
Erikoolio, Immobil har garanterat bättre koll än mig.
 
Om jag var köparen så skulle jag skita i det om jag tänker bo i huset länge. Säljaren kommer ju givetvis att vilja ha de 6000 eller vad det kostar att göra en energideklaration i form av ett högre pris. Köper man ett hus som är energideklarerat så stiger ju priset minst med kostnaden för att göra detta.
 
Då har jag äntligen fått svar på frågan (från mäklaren samt en dam på boverket).
Som Immobil sa så gäller kontraktsdagen så vi är inte påtvingade nått.

Tack för era reflektioner.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.