R
vi köpte en gård i maj 2008 intill grannens lummiga fina skog. Men efter bara 2 veckor så sågar grannen ner nästan alla träd, sparade 20 träd per hektar. Nu bor vi på en åker och jag tror att det höga vattenståndet har med alla nersågade träd att göra.

Frågan är vad gör vi nu??? vi visste inget om planerna på kalhygget.

Vägen har regnat bort, kostat en del pengar, trädgården har små sjöar, jag ljuger inte om 50% av trädgården är under vatten. en del är 20-30cm djupa.

Vad gör vi??? ingen har upplyst oss om detta och vi fixar inte detta själva. Vi vill inte bo kvar längre men förstår om vi inte kan häva köpet men ersättning vill vi ha!!!

Någon som vet?

Roger64 skrev:
Vad gör vi??? ingen har upplyst oss om detta och vi fixar inte detta själva. Vi vill inte bo kvar längre men förstår om vi inte kan häva köpet men ersättning vill vi ha!!! Någon som vet?
Nä, jag vet inte :confused: men jag kan inte förstå varför du skall ha någon ersättning för att grannen avverkar. Det är jättetrist för er men dikning och dränering är nog det som återstår. Och plantera massor av nya träd på er egen mark!

W
Fattar inte hur ni kan vilja ha ersättning för att grannen har tagit ner SIN skog. Om ni hade velat bo med skog runt omkring så skulle ni ju köpt ett ställe med egen skog runt om eller ev naturreservat.
Däremot så kanske det ev finns möjlighet att kräva att grannen ska fixa diken så att inte eran mark översvämmas, finns regler om detta i bostadsområden men när det gäller gårdar och skogsmark är jag osäker på om man måsta ta hand om sitt vatten.

Undersökningsplikt....

Jag vet vad jag hade gjort.

Jag kan ingenting om skog, så jag hade börjat med att prata med han som avverkat. Jag hade börjat med att fråga om han tror att vattenmassorna över huvud taget kan bero på den avverkade skogen (klart det kan).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.