1 233 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Anonyma husköp?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Anonyma husköp?
--------------------------------------------------------------------------------
"Karin Magnusson i Jököping bor där med sin dotter". Dom har en trevlig nordafrikansk familj som bekanta, den har bjudit på 8 hus i samma område men inte fått något, sista gången gick det till näst högsta bud. Karin kände säljarna som sa att dom inte vill ha utlänningar som köpare.
Karin föreslår därför att säljare inte skall få veta vilka köparna är, mäklaren ska välja ut högsta.
En invandrare ringde in och trodde sig veta samma sak.
Programledaren var artigt Politiskt Korrekt.
Källa: Ring P1 torsdag 5 februari 2009 05:35 Ring P1 finns på nätet att lyssna på.
http://www.sr.se/sida/Sandningsarkiv.aspx?ProgramID=1120
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1583507&BroadcastD ate=&IsBlock=
Jag undrar om det är sant eller en efterhandskonstruktion. Vi har bjudit på många vi inte fått och även varit högst men inte hunnit med. Jag tror minst en tog näst högsta och jag är svensk.
Förut provocerade någon på SR flera mäklare att de inte ville sälja till invandrare, mäklare gick med på det. Jag har frågat flera som aldrig varit med om det, men det kan finnas andra kriterier att någon är granne eller en barnfamilj de gillar. Att nobba en utlänning har ingen hört talas om, det faller på sin egen logik att säljaren skulle värna om grannar de flyttar ifrån, förlora pengar för sina gamla grannar, det låter som en skröna, eller vad tror/vet du?
--------------------------------------------------------------------------------
"Karin Magnusson i Jököping bor där med sin dotter". Dom har en trevlig nordafrikansk familj som bekanta, den har bjudit på 8 hus i samma område men inte fått något, sista gången gick det till näst högsta bud. Karin kände säljarna som sa att dom inte vill ha utlänningar som köpare.
Karin föreslår därför att säljare inte skall få veta vilka köparna är, mäklaren ska välja ut högsta.
En invandrare ringde in och trodde sig veta samma sak.
Programledaren var artigt Politiskt Korrekt.
Källa: Ring P1 torsdag 5 februari 2009 05:35 Ring P1 finns på nätet att lyssna på.
http://www.sr.se/sida/Sandningsarkiv.aspx?ProgramID=1120
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1583507&BroadcastD ate=&IsBlock=
Jag undrar om det är sant eller en efterhandskonstruktion. Vi har bjudit på många vi inte fått och även varit högst men inte hunnit med. Jag tror minst en tog näst högsta och jag är svensk.
Förut provocerade någon på SR flera mäklare att de inte ville sälja till invandrare, mäklare gick med på det. Jag har frågat flera som aldrig varit med om det, men det kan finnas andra kriterier att någon är granne eller en barnfamilj de gillar. Att nobba en utlänning har ingen hört talas om, det faller på sin egen logik att säljaren skulle värna om grannar de flyttar ifrån, förlora pengar för sina gamla grannar, det låter som en skröna, eller vad tror/vet du?
Det är möjligt att det stämmer till viss del. Det är synd och skam, men något som jag anses får accepteras som något av livets jävligheter.
Konspirationen med 8 säljare i samma område som vägrar sälja till en viss familj tror jag däremot inte på.
Konspirationen med 8 säljare i samma område som vägrar sälja till en viss familj tror jag däremot inte på.
Två sanna historier jag själv varit med om. Den ena när vi skulle sälja förra huset och den andra när ett grannhus var till salu. Närmaste grannen "pratade" med familjen som var intresserad av att köpa och sa nåt i stil med att "de inte skulle trivas i grannskapet och att de skulle ha svårt att få tillmötesgående grannar" underförstått att de inte var välkomna. Detta hörde jag själv och dessutom från ena grannen som var helt öppen med att han "inte ville ha in nån jävla invandrarfamilj med 20 ungar i grannskapet".
Så min uppfattning är snarare att det är grannarna som går på visningar och är oförskämda med en rasistisk framtoning. Och vem vill köpa hus i ett sånt grannskap?
Så min uppfattning är snarare att det är grannarna som går på visningar och är oförskämda med en rasistisk framtoning. Och vem vill köpa hus i ett sånt grannskap?
Finns nog en väldig skepsism mot icke-svenskar överlag tyvärr. Jag tipsade en kompis om att utge sig under "falsk flagg" när han sökte lägenhet. För egen del har det alltid räckt det med mitt svenska namn, en hyfsad förmåga att uttrycka mig i tal och skrift i kombination med en relativt skral inkomst för att bli aktuell för diverse mycket attraktiva hyresrätter på tiden det var aktuellt. Min kompis hade absolut samma förmågor, därtill en månadsinkomst på 60 papp i månaden, men ett icke svenkklingande namn och har sökt ny hyresrätt i åratal utan resultat. Fram till att han "flaggade falskt"...
Sålde själv gamla kåken till en kurdisk familj, de bjöd trots allt mest. Känner också till ett fall där säljaren avstod ett högsta bud från en zigenarfamilj med motiveringen att han skulle bo kvar i byn och ville forfarande kunna se sina gamla grannar i ögonen om han mötte dem.