N
nyacks: Det är ju inget som hindrar dig från att försöka pruta.. Hade jag varit säljare så hade jag dock inte vikt mig en tumm innan jag hade kontakt de andra budgivarna. Jag har varit från den andra sidan. så många budgivningar vi har varit med om där vi har haft lyxen att ha med svärfar som är snickare/arkitekt/byggnadsingenjör med på visningarna och haft stenkoll på
22 svar · 24,6k läst
H
hempularen: Jag trodde faktiskt att det var segt fortfarande på husmarknaden här i Stockholm. Ett hus något kvarter från mig har varit till salu sedan i September. En byggfirma som renoverade på spekulation i somras har försökt få ut huset, har sett mäklaren där ett 20 tal gånger på visning, och då har jag troligen ändå missat de flesta visningarna. Utifrån ser det jättetrevligt ut, ca 120
6 svar · 6,1k läst
R
Robban66: Säljaren har utfört de åtaganden vi kom överens om men det har dock dragit ut på tiden så vi är osäker om huset påverkats.
5 svar · 1,9k läst
P
P-G: Tack för synpunkter. Swetrot, du träffar den lite känsliga punkten huruvida man behöver flytta eller inte; står i valet och kvalet huruvida det är värt uppoffringen eller inte, men med tanke på att det annars kommer ske inom en treårsperiod så är det nog lika bra att ta tjuren vid hornen direkt. Däremot är jag personligen inte säker på boprisernas status, trots ränteläget har jag
4 svar · 1,2k läst
Nanny Fine
Nanny Fine: [citat] Precis - som en vanlig ränta! Inte som förlust. Ni talar om två olika saker. För övrigt är jag övertygad om att du kan ta med dig lånet och byta säkerhet om du vill.
8 svar · 5,1k läst
H
hempularen: Vad jag menar är att om säljaren för 10 år sedan fick papper om en föreslagen GA som sedan inte blev av, så är det inte uppenbart att han har klart för sig att processen bara vilade, eller om den var ett avslutat kapitel. Framförallt om det är en person med "noll koll". Nu är det tydligen på gång igen att bilda en GA, det initiativet har om jag förstår det hela rätt kommit efter
29 svar · 5,5k läst
D
dräng: du ska inte skämmas att lägga ett lågt bud när det är inrökt. jag köpte en lägenhet som var inrökt för typ 8 år sedan, målade denna med en oljebaserad färg som kallades för häftgrund både väggar och tak sedan vanlig färg och tapeter uppepå. lägenheten luktade som nytt efter detta..
6 svar · 2,9k läst
H
hempularen: Med den formulering som du anger, dvs att hävningsmöjligheten är villkorad med att besiktningen upptäcker FEL som kostar mer än X kronor att åtgärda. Då tror jag att du rent formellt inte kan vare sig häva köpet eller begära sänkning av priset pga. dräneringen är 30 år gammal. Det är inget fel att dräneringen är gammal, om det kan kontstateras att den faktiskt inte fungerar, dvs
22 svar · 10,8k läst
anneR
anneR: "Homestyling" tror jag är överskattat - däremot lönar det sig helt klart att städa undan så det syns att det finns möjligheter i huset! Själva rensade vi bort alla lösa prylar, ställde undan diskstället, städade så det var rent och fint och satte en bukett blommor på bordet, och sista budet på huset var på 400' över utgångspriset. :)
9 svar · 2,3k läst
Thomas59
Thomas59: Ja om du jämför hus med helt olika standard/läge är det väl ganska självklart att kvadratmeterpriset skiljer sig. Precis som din efterfrågade skillnad mellan utgångspris och slutpris givetvis kan variera väldigt mycket av samma skäl. Har svårt att se hur andra budgivningar ska kunna ge dig indikationer på vilka skambud du kan lägga. Skambud är väl just skambud och en säljare som
4 svar · 1,9k läst
M
mr_bygg: Håller helt med om att det viktigaste är att innan bestämma vad man tycker att man är beredd att betala och för vår del utgick vi till stor del från utgångspriset eftersom vi som relativt nyinflyttade inte hade så bra koll på vad det egentliga priset borde vara. Risken att då är väl snarare att man kanske lägger sig för tidigt i en budgivning men man riskerar knappast att dras med
19 svar · 6,5k läst
M
magentis: Ingen uppfattning om kåken..., men som närboende tycker jag priserna i Matfors är för höga... Samma avtånd från Sundsvall i andra väderstreck, å priserna ligger minst 100k lägre, undantaget Alnö. Så är ni inte helt beroende av Matfors, gå inte över lägsta bud, det finns många liknande villor till lägre pris, kring Sundsvall.. magentis
1 svar · 882 läst
K
kalle26: [citat] Varudeklarerat tror jag termen är. En form av besiktning ordnad av mäklaren. Om mäklaren ordnat med en besiktning- varudeklaration, så är väl chansen minimal att när du som spekulant kommer till på platsen så är besiktningsmannen på plats och förklarar. Det kanske är 100 spekulanter som bjuder. Då är det bra med lite egen sund bedömning (byggteknisk juridisk):)
27 svar · 7,1k läst
N
nyacks: japp vi var lite blåögda och besiktigade utan att det fanns några papper på det.. blev av med rätt mkt pengar på ett hus vi aldrig köpte. nästa hus blev det besiktningsklausul och det funka fin fint. se bara till det itne finns en massa villkor i klausulen förutom ev datum när ni skall ha bestämt er
2 svar · 2,1k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Hej tompas11, ange gärna din källa då du klipper och klistrar från nätet tex http://www.allberg.com/Fastighetsm%E4klare.Pdf. Det kan ju finnas ytterligare info på den sida du klipper ifrån som kan vara intressant för läsaren. Det viktigaste inför en försäljning är väl att kolla markanden avseende mäklare och deras respektive villkor. Några tips kan ju vara att förhandla
12 svar · 5,1k läst
volvo
volvo: Ta med er en sakkunnig byggtekniker. Det är ovärderligt!
7 svar · 3,1k läst
5.2 racing
5.2 racing: Nu var detta i dec -07, så vi får hoppas det löst sig...:)
14 svar · 14,1k läst
M
morty81: Grattis och lycka till med det nya dubbelboendet:D
11 svar · 12,3k läst
M
mb7726: [citat] Det blev köp till slut iaf :) Vi känner oss nöjda med affären och ska slutföra affären den 14 april. Vi har fått mer information om huset och det ska nog inte vara några problem i framtiden. Inte mer än det underhåll och krav på ständiga förbättringa som hus kräver iaf. Det blir byte av värme system ,nya fönster,nytt kök och lite andra projekt för att få huset som vi
94 svar · 15,4k läst
5.2 racing
5.2 racing: Senast i eftermiddags var en privatperson som ringde mig och ville köpa vår tomt. Han hade luskat ut via Lantmäteriet vem som ägde den, och frågade helt sonika om den var till salu. Ett par husföretag har hört av sig också, så visst kan man göra så.
6 svar · 976 läst
L
lejny11: Det var inte meningen att vara nedlåtande, utan endast sanningsenlig. Det stämmer mycket bra att det inte står abstrakta fel i lagtexten, det har jag inte heller skrivit. Men jag ber om ursäkt om du känner dig nedvärderad. Det var faktiskt absolut inte min mening, utan du ger faktiskt intryck av att inte vara juridiskt kunnig, så en vidare diskussion kändes överflödig. Men min
29 svar · 8,0k läst
Frugan
Frugan: Det verkar faktiskt inte som att det avspeglas i köpeskillingen att somliga hus har tomträtt och andra är friköpta. Folk bjuder likadant oavsett. Eller i alla fall nästan, det är min uppfattning. Men vi har ju bara på allvar gett oss in i leken sen årsskiftet och för tillfället är folk som galna i västra Göteborg, pga räntorna kanske?
6 svar · 8,0k läst
H
hempularen: Nu vet jag ju inte HUR hemsk den gamla är, men jag tvivlar på att det är lönt att byta, troligen får du inte tillbaka de pengarna i en försäljning.
1 svar · 1,2k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Kul. Jag håller med dig. :cool: Det jag tror kan bli tecken på en vändning är räntehöjningar och minskande arbetslöshet.
15 svar · 5,5k läst
T
Tompa74: Håller med ovanstående! Lita på magkänslan! Leta efter ett annat hus eller pruta VÄLDIGT mycket! Nu menar jag prutning i storleksordningen 6-siffrigt. Hoppas ni hittar ert drömhus.
12 svar · 1,6k läst
M
Mika86: Haha ja.. han kanske hade googlat på "få ner priset" och "eliminera andra spelulanter". Men som hempularen skrev.. så är den här personen inte prio 1 för oss om det blir bud :) Han kanske dyker upp på visningen imorn också.. för att ge sig på de andra som kommer ;)
12 svar · 2,9k läst
volvo
volvo: Det är bra att kolla hur länge den tidigare ägaren bott i huset. Man skall alltid bli lite skeptisk om det är för nyrenoverat av en ägare som inte bott speciellt länge på adressen.
2 svar · 1,4k läst
N
nyacks: ja säljarnas beteende spelar större roll än vad man kan tro. vi kände oss mycket säkrare i budgivningen då säljarna hade lagt mycket stor vikt och var väldigt delaktiga i försäljning/ visning av huset. Alla papper var i ordning direkt vid visning, alla renoveringar var gjorda av fackmän. De hade fotat och dokumenterat alla renovering väldigt väl, alla kvitton från leverantörer var
19 svar · 11,5k läst
Fabrikör Stava
Fabrikör Stava: Jag var mäklare fram till 1996. Det tillkom en ny lag efter det (kanske 5-8 år sedan) som manade till att mäklaren i större utsträckning skall tillvarata såväl köparens som säljarens intressen. Händelser före den nya och bättre lagstiftningen kan nog inte beaktas.
15 svar · 42,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.