P
PX-21: Och du (ni) slår ni till och köper!...så räkna på vad verkare skulle ta betalt för material och arbete inte vad ni skulle gjort det för....Nog går det att fixa detta med dränering och mycket j..v anamma....Men pruta....är på sin plats;) Mvh
3 svar · 6,1k läst
Swetrot
Swetrot: Du får betala fastighetsskatt, du kan vara ansvarig för t.ex. snöröjning och halkbekämpning ute på gatan vid ditt hus, du bör försäkra det och du bör fundera på hur kostnader för drift, underhåll och reparationer skall fördelas om det är tänkt att du skall bo där med dina föräldrar även framledes. Det kan ju också vara sådant som sotning som måste skötas om och betalas.
4 svar · 2,1k läst
snuttjulle
snuttjulle: Låter inte troligt och skulle inte förvåna mig då den mäklaren som vi "köpte" av inte kan påstås ha "god mäklarsed" tog bort den utan knussel när jag bara frågade om den. Någon som kan verifiera hempularens tankar?
6 svar · 5,1k läst
Sökarn
Sökarn: Vi är på fyndjakt nu och har kollen. Mäklare brukar ofta slarva eller verkar vara skojare, har det blivit värre nu när dom har det svårt? Förut har kanske hälften skojat, nu har vi ev. 100% på allt vi hittar. Hittade ett intressant hus men jag misstänkte radon, inget i deras texter om det. Efter lite press kom det fram att det haft 800 i radonvärde, gränsen går vid 200 nu och är
0 svar · 1,1k läst
·
Cheesus
Cheesus: Helt O:T. Grattis hempularen till 8000 inlägg som du har i detta nu...inte illa!
10 svar · 1,6k läst
H
hempularen: I princip så är det nog så som alla säger i tråden, du är som köpare själv ansvarig för att avtalet innehåller rätt saker. Men TS har en poäng i den citerade paragrafen. Om vi nu antar att mäklaren vet att köparen vill göra en radonundersökning, så borde mäklaren antingen se till att det finns en villkorsklausul ang. radonundersökningen i avtalet. Eller informera köparen om
5 svar · 4,6k läst
H
hempularen: OM skadan verkligen klassas som dolt fel, då är det du som fastighetsägare som kan kräva säljaren på ersättning för de reparationer som i din regi utförs. Dvs det är du som fastighetsägare som bestämmer vilken firma som skall få bygga i ditt hus. Sedan måste kostnaderna vara relevanta i förhållande till skadans art och vilket skick badrummet hade före skadan (åldersavdrag etc),
5 svar · 3,6k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Det såg väl ganska mysigt ut (sånär som på plåttaket som jag personligen inte gillade) - eller har iaf potential !? Om ni gillar att fixa och dona själv (och har eller är drivna att skaffa er kunskap) så är väl detta ett projekt så gott som något !? Se till, som några ovan har påpekat, att ha en budget för renoveringarna dock. Vet ni inte vad som är bak och fram på en hammare -
13 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Till att börja med så verkar ju alla övverens om att felet uppstått efter köpet, vid övertagandet så var beredaren visserligen troligen på gränsen av sin livstid, men fungerade. Dvs det är överhuvudtaget inte ett fel på den levererade varan. Sedan tvivlar jag på (men vet inte) att rost i en beredare överhuvudtaget är ett fel, vattenledningar är ofta av stål, och det är helt
5 svar · 8,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Helt absurt ! Vad sade er advokat - på ett 50 (!) år gamalt plåttak som i normala fall sägs ha en livstid på max 20-30 år kan man knappast hävda dolt fel !!!? /K
13 svar · 6,5k läst
L
Lello: Hej. Som jag skrivit i några andra strängar så har vi eventuellt en villa på gång som vi kanske kan få köpa utan inblandning av mäklare, men då måste man ju göra en värdering. Jag har idag pratat med 3 värderingsmän och alla tre säger precis samma sak på följande fråga: Om han värderat en villa i vårt område till 4 miljoner i maj i år vad skulle han värdera samma villa till
0 svar · 1,3k läst
C
CurreOrrell: Hej! Undrar om någon har koll på bra hemsida, eller mäklare som kan hjälpa en att sälja ett fritidshus till ex. Tyskland eller Nederländerna? mvh Curre
0 svar · 1,0k läst
Friggolitbit
Friggolitbit: Man ska nog inte alltid lita på märklare. :S Känns ibland som om de kan hitta på precis vilken ljög som helst bara för att få sålt "sitt" hus. Risken att något sådant som du beskrev ska här är minimal... Bor i norrlands mörka skogar. Hade kanske tom varit trevligt med en lite större asfalterad väg ;) Nu har jag fått en datum för inflyttning. Blir redan den 1 december. Ihhhha!
7 svar · 1,3k läst
Friggolitbit
Friggolitbit: Hejsan! Jag har köpt en villa som såldes på exkutiv auktion. Det var mycket strul med själva auktionerna. Flera gånger ställdes de in och datum framflyttades. KF ville ha så mycket som möjligt på huset, så flera gånger sa de nej till mitt bud. Huset var taxerat till ca 700000 och de vägrade att få ut mindre än det. Med lite is i magen och ett jävulskt tålamod fick jag huset 3
12 svar · 11,7k läst
H
hempularen: Det är ju det normala förhållandet. Om säljaren inte tycker om er prutning så riskerar man att de inte går med på någon sänkning överhuvudtaget för vare sig badrum eller syllar. Och då kanske ni drar er ur.
6 svar · 2,7k läst
M
MagnusSt: Prata med din bank,de ska kunna hjälpa dig med kontraktsskrivning.
1 svar · 4,0k läst
Bezt
Bezt: Våran bank (Handelsbanken) hjälpte oss med en värderingsman de tyckte de var duktig och värderade upp huset i förtid så vi kunde nästan flytta över allt till bottenlån, även den del som vi hade lånat för att renovera för. Allt detta på telefon! Var rätt skönt att kunna få 50k kvar i topplån från 300k som det var innan.
6 svar · 3,4k läst
D
Danne031: Jo tack det gick bra till slut, handpenning betald så efter nyår börjar äventyret :) Håller med dig Eliza, 2 dygn efter kontraktet var påskrivet så hade jag nog den skönaste natten på flera veckor, fy fan vilken pärs det är att köpa hus! :D
8 svar · 3,6k läst
X
xbjorlingx: Jag och min sambo gick till Swedbank när vi ville söka bolån. Jag har en inkomst på ca. 14k efter skatt och hon går hemma med våran snart ettåriga son och får ut 7-8k efter skatt. Men det var inga problem, bara att låna. Dock så har vi inga betalningsanmärkningar, inga andra lån eller krediter. Kanske därför?
13 svar · 7,1k läst
A
Annkina: Tackar för svaren. Känns nog som vi inte kommer gå vidare med något av husen. Känns för riskfyllt och för dyrt om nått skulle hända. Trodde inte anticimex gjorde sånna tester för övrigt.
3 svar · 1,6k läst
Bezt
Bezt: Är välla som ett sort förtydligande bara, efter dödsboet är avslutat finns det ingen att hävda dolda fel jämt emot, så i princip samma som friskrivning d.v.s. Om jag nu förstått det hela rätt.
23 svar · 33,2k läst
A
Alko: Vårt hus, från 1929, står på sten, med berg i dagen i källaren, vars väggar dock är av betong. Har alltid tyckt det käns tryggt att ha ett hus som står på sten, vi tittade på flera andrai områden som står på lera, med rejäla sprickor i grunden o andra sättningar här o var. Det problemet har inte vi, däremot precis som andra inlägget skriver, vatten rinner in längs de delar
8 svar · 10,9k läst
Staffans2000
Staffans2000: Ett tips till ang. radon. Mäklaren till ett hus jag var intresserad av påstod sig kunna se om huset var byggt med radonhaltigt material, det lät mysko, därför ringde jag SSI. och frågade - Gentlemannen som svarade höll på att trilla av stolen av skratt när han hörde vad mäklaren påstod sig vara kapabel till!! Glöm inte att medtara en tung liten boll/kula för att kolla ev. fall i
20 svar · 11,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Hur vet du det ? Har du varit runt och ikring huset hela tiden sedan dess? Alltså, jag bara måste fråga ... ;)
7 svar · 1,9k läst
Nanorch
Nanorch: Jag befinner mig i liknande situation fast tidigare i bygget. Vad jag vet är det inte klart med alla väggar så det borde finnas chans till besiktning. Entreprenören har inte nämnt något om halvtidsbesiktning men när jag läser ABS 05 inser jag att vi som beställare har rätt att få en sådan, givetvis på vår bekostnad. Med stomresning augusti så blir man ju lite fundersam om man ska
1 svar · 2,0k läst
Staffans2000
Staffans2000: Mina varningsklockor ringer inte för att det är en självbyggare, tvärt om! Mina farhågor gäller istället att han byggt huset just för att sälja det, vilket kan betyda att noggrannheten med osynliga delar/moment kan det ha varit lite si och så med. Staffan
10 svar · 4,9k läst
H
hempularen: Byggfelsförsäkringen (om den verkligen har tecknats) gäller som sagt. Däremot så är ju de flesta garantifrågor av lite mindre karaktär, som understiger självrisken i försäkringen. Sådana får man kallt räkna med att stå för själv. Ifall byggaren har gjort KK.
2 svar · 2,0k läst
J
JennieochJohan: Det blev inte det huset efter många om och men. Jag hoppas ändå att hitta drömhuset någon gång.. Tack ändå för att ni tog er tid
4 svar · 14,8k läst
E
ElizaP: Vi fick det för 850 000, dubbelgarage och stort hus på 170 kvadrat. Bra skick överlag =) Tack!
19 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.