Köpa & Sälja hus
volvo: Det gäller väl att se vad man får för pengarna. Förutom mäklararvodets storlek skall de även presentera (skriftligt) en plan för hur de skall gå tillväga. Tex. ange hur mycket annonsering, visningar, plats på hemsida etc. som ingår. En aktivare marknadsföring kan iofs. bli dyrare, men ger ett snabbare och bättre resultat.
79:an: Är det inte så att köparen skall ha orginalkontraktet medans säljaren får en kopia på underskrivet kontrakt eller att köparen/säljaren skriver under två ex av sagda kontrakt. Det som jag tror kan bli diskussion om är om namnunderskrifterna verkligen är deras, finns det inget vittne som har skrivit under handlingarna?
yonna: Ja, bara att konstatera och gratulera att det var en smidig och - för dig - bra säljare!
Stenback: Vi betalar 50' mer för att få en mindre tomt... fast då är den i söderläge. Känns som att Er mäklaren gjort en dålig värdering om söderläge mot allmänning är billigare än 25 kvm mer i norrläge. I vilken ordning byggdes husen? Det är ju inte helt ovanligt att de som flyttar in först får lite billigare eftersom de ska bo på en byggarbetsplats en längre tid...
ErikL: Det normala är att man lägger in en friskrivningsklausul. Juridiskt sett är det nämligen inte du utan dödsboet som är säljare, men när arvet är färdigskiftat upphör dödsboet att existera. Om säljaren hittar ett dold fel om 5 år finns det alltså oftast ingen juridisk säljare kvar att ställa krav emot. För att göra detta fullständigt klart (så att köparen inte kan hävda att
Modig: Ni har rätt att kräva att det städas igen! Trist att behöva vänta med att få allt på plats dock ...
Stenback: [citat] Är man bekant med Danderyd så finns ju Mörbyhöjden där, betong är lika grå och trist som i Tensta men prisläget är ett helt annat. Vi kikade först på lgh där men det kändes verkligen som att man bara betalade för läget.... (Så vi köpte innanför tullarna istället ;))
Samuel o Anna: Tack för dina svar! Mäklaren är jag inte orolig för det är en stor välkänd firma det är mer företaget som gett mäklaren uppdrag att sälja huset. Borde inte en större välkänd mäklare ha koll på detta eller var kan man kolla upp tomtbildningen?
JBa: Dessutom är det självklart att BRF godkänner den nya medlemmen som tar över BRen.
Modig: Betala för all del ingen del av köpeskillingen svart. Jag har läst på detta eminenta forum att hela köpet blir ogiltigt då.
Modig: Blåbetong användes fram till slutet av 1970-talet (trots att den slutade tillverkas 1975), så det kan finnas radon. Blåbetong har även använts till bjälklag http://www.ssi.se/radon/Radon_Blabetong.html http://www.radonguiden.se/fragar_o_svar.asp Jag skulle rekommendera en radonmätning (vikigt även om det inte finns blåbetong i huset, även markradon kan ju ge farligt höga radonhalter).
gaia: [citat] Ja, dom vill ha bra betalt för strandläget :). Eller är själva huset lite utöver det vanliga? Andra kvaliteer som är värda att betala för? Kvaliteer typ isolering bättre än 70-talsstandard, bilig värme, brukbar skorsten, taket och fönster i bra kvalitet ? Nytt kök och bad är mest bara kosmetik och utbyttbart med jämna mellanrum så det är minst viktigt enl min syn på
mycke_nu: #1 Skall ni givetvis göra i vilket fall som helst. Låt era vänner inpektera och fråga av hjärtans lust. #2 Kommer att skapa ont blod. Hur skulle era vänner bli mindre sura över som upptäkts fel när ni har friskrivit er? Vem som ska stå för notan är ju klart, men glada lär dom inte bli. #3 Tycker jag är utmärkt. Upptäcks det ett fel på villan för 4 miljoner är självrisken
Swetrot: Säljaren ansvarar för huset fram till tillträdesdagen, så det åligger definitivt säljaren att åtgärda ett sådant scenario. Vid sådana här fall kan det dock vara på sin plats att kanske kontakta köparen och se hur man smidigast skall åtgärda detta. Har kanske köparen planer på att i alla fall riva ur källaren, så är det kanske på sin plats att man förhandlar fram en rimlig
.sun: [citat] Hmm. Då ska man väl köpa ett hus för en bra bit under marknadsvärdet för att det ska gå igenom? I den här staden säljs inga hus under marknadspris - för många köpgalna spekulanter för det. Vårt hus gick upp 375' under budgivningen, och banken anser att det belopp vi betalar för huset är de facto marknadsvärdet (eftersom det ju faktiskt gick att sälja huset på marknaden
Sommartorparn: Du har rätt Sara, när man ser bilderna från vinden och hur bjälkarna sitter så undrar man om det finns någon luftspalt mellan tak och isolering. Och i så fall är det risk för mögel. MEN dom kanske har isolerat taket från utsidan. Teglet ser relativt nylagt ut. Jag får en känsla av att taket liggerhögt ovanpå huset och så skulle det kunna bli om man isolerar ett tak från utsidan.
Pyttsan: Som Myrlejon skriver så ska man som köpare kunna förvänta sig vissa fel på ett sånt gammalt hus. Om man tex köper ett så gammalt hus och så visar det sig att det är något fel på ett stället som tex besiktningsmannen inte kommer åt eller upptäcker. Det kanske är någon vattenskada i badrummet som inte är renoverat de senaste 30 åren. Om du sedan efter köpet upptäcker detta vid
ArneTW: Börja med att prata med markägaren... lite diplomati skadar inte. Skiter det sig kan det bli väl svårt att ens hävda att din mormor äger stugan. /ATW
Angelven: [citat] Just det där har vi både fått och gett i våra husköp - inklusive fotodokumentationen på renoveringen efter en fullständig vattenskada i en undervåning (vi pratar ny frigolit på plattan inne i huset, ny trossbotten och nya golv här :-) ) En likadan pärm har vi där vi bor nu, inklusive gamla tidningsurklipp från femtitalet med den sista levande då som bodde i området som barn
hempularen: Finns nog ingen patentlösning. kontrolelra först om det är gjort av en riktig firma, Be att få se på dokumentation, åtminstonde kvitto. Har de gjort det själv så be att de berättar enl. vilket system det är gjort, Om de ex. fotograferat under arbetet, se i så fall till att besiktningsmannen får granska dokumentationen. Om det visar sig att det går att se vid en besiktning att något
Hopplunda: Det kan vara värt att byta Mäklare. Mina föräldras granne skulle sälja sitt hus. Det kom mycket folk till de båda visningarna även mina föräldrar för spionage :) Huset hade en gammal oljepanna som inte var den bästa och det luktade diesel i huset. Mäklaren hade öppnat fönster runt om i huset för att försöka vädra bort lukten. Vid frågor om lukten så hade han svarat " det är
beachhouse: [citat] Mkt sant! Efter kontraktsskrivning så har iofs förestält mig att det kan vara som vilket enskilt husköp som helst. Om någon i gruppen tex drar sig ur köpet pga att företaget gjort kontraktsbrott edyl. så ska det klart framgå att det inte kan påverka rabatten för övriga... Men inser att det kan bli ett otroligt strul innan alla (eller några) har ett kontrakt hos ett företag
anaitis: Jag skulle tagit dit en besiktningsman för en enklare besiktning, inte en jordabalksbesiktning. En van fackman hittar enkelt de svaga punkterna och blir mkt billigare utan jordabalksansvaret.
BobbyEwing: Att du har fått lånelöfte på en viss summa betyder inte att du får låna så mycket villkorslöst, utan det är vad banken maximalt är beredd att låna ut till dig om huset du köper är tillräcklig säkerhet för det lånet. Köper du ett billigare hus så är det ju också värt mindre som säkerhet och du har ingen som helst rätt att kräva att få låna summan av hela lånelöftet.
BobbyEwing: Lärdomen i historian är ju lite att man inte ska lyssna för mycket på när mäklare säger att det bara är någon småsak att fixa. Ett relativt nybyggt hus vi tittade på när vi letade beskrevs också på samma sätt, bara någon småsak. När vi väl besiktigade huset så upptäcktes, förutom ett gäng småsaker att: * Fasaden var tunnputsad utan luftspalt och hade fuktvärden som
Hemmakatten: Vet inte hur vanligt det är. I det här fallet kan jag tänka mig att kommunen vill behålla fastigheten tills man vet vad man vill göra av marken. Huset var inte beboeligt, med dagens standard. Kommunen har lagt nytt tak. Min vän, som är mkt händig har fixat alla avlopp, elledningar, mm. Alla rum och innerväggar behöver renoveras mm. Det är ett flerårsprojekt.
Hobbe1979: Det är bara att ha mycket is i magen dra ut på budgivningen så mycket som möjligt. Ursäkter som jag måste prata med min bank, sambo, fru eller komunen. Höj aldrig ditt bud direkt. Då får mäklaren svettas lite om det skulle vara så att det finns fejkbud. Fråga hela tiden hur många intresenter det finns om de inte informerar dig. Lycka till!
klaskarlsson: Swetrot - såg att vi postade om nästan samma sak nästan samtidigt :) Andymannen: Som swetrot säger misearbelt är kanske lite överord, men som sagt är det en skada i multi-10000-kronors klassen, så är det nog där dessa situationer börjar uppstå. Mindre än så brukar antingen fixas själv eller med hemförsäkringen. Och det finns exempel, många exempel tyvärr, på folk som litat på
andersmc: Du bör alltid göra en egen besktning när du köper ett hus. Kan du inte besikta själv anlitar du en besktningsman. Din besktningsman jobbar åt dig och är ansvarig inför dig. I situationen du beskriver är det bara KA som möjligen står på din sida, (fast det är väl egentligen säljarens uppdrag hon utför; förmodar det är säljaren som är byggherre) men det är inget du kan lita