Säljer en nybyggd fastighet som slutbesitas av mig anlitad och bekostad besiktningsman.

Köparen vill ha egen besiktning för det har mäklaren föreslagit för att hålla sin rygg fri.

Min KA blev förbannad och sade att " ni kan väl enas om en "besiktningsman " vilken som helst!

Ingengörer som är certifierade för det här leverar det som är relevant. Att ha två besiktningsmän som besiktar samma sak blir två protokoll som skiljer sig åt, men i grunden levererar samma sak.
Bara upplakt för bråk.
Så tänk tll, en besiktningngsmann! Spara pengar! Dela kostnaderna!

Det är väl otroligt dumt sagt av KA!

Jag skulle aldrig avstått från egen besiktningsman vid inköp av hus - tycker din köpare resonerar fullständigt rätt!

Din besiktningsman har du ett avtal med, en köpare MÅSTE ha en egen......köparen kan inte åberopa ett av dina dokument vid ett ffel. Solklart!

Det finns två anledningar till att ha en besiktningman:
1. Få hjälp att gå igenom huset o probelm 8ur den aspekten kan han7hon ev delas)
och
2. kunna åberopa att man fullgort sin undersökningsplikt vid problem7fel/tvist - där behöver man en egen som man avtalat med!

/Åsa som just nu har stor hjälp av sin besiktningsman i dolt fel ärende

Redigerat:
Stol skrev:
Säljer en nybyggd fastighet som slutbesitas av mig anlitad och bekostad besiktningsman.

Köparen vill ha egen besiktning för det har mäklaren föreslagit för att hålla sin rygg fri.
Återigen ett fall där man jämför äpplen och päron......
Din slutbesiktnignsman besiktigar fastigheten utifrån en entreprenadjuridisk synpunkt. Han skall altså se till att ditt hus uppfyller de (med entreprenörerna) ingågna avtalen. Altså att du fått det som du handlat upp.

En överlåtelsebesiktningsman, som köparen bör anlita, ser på huset utifrån undersökningsplikten som en fastighetsköpare har. Han skall påpeka riskkonstruktioner och liknande (oavsett vad som handlats upp i entreprenaderna).
Dessutom har en överlåtelsebesiktningsman helt andra (utökade) ansvarsförsäkringar som en slutbesiktnignsman saknar, vilket ger utökad trygghet för köparen.

Självklart skall du anlita slutbesiktnignsman för ditt bygge och lika självklart skall köparen anlita en överbesiktnignsman.
I sammanhanget och med riskbilden för respektive för ögonen så är dessa besiktningskostnaderna en bagatell.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.