10 671 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Är det rätt att sälja ett hus INNAN visning?
Kompisar till oss hade anämlt sig till en visning och döm om deras förvåning när de fick se på ntet att huset vart sålt!
Mäklaren ringde och sade någon dag senare att huset vart sålt, ett par hade lagt ett bud som ägaren inte kunde/ville tacka nej till så det blev ingen visning.
De hade lagt ett bud om 200 Tkr mer än utgångspriset.
Oavsett vad hade jag blivit sur, och kännt mig snuvad på konfekten.
Jag kan förstå säljaren, om de nu fick vad de tänkt sig men tycker ändock att det är lite dålig stil. Jag hade ju isåfall kontaktat de som satt upp sig på visning för att informera om läget och så hade folk fått säga om de ville vara med eller ej (utan visning)
Vad tycker ni? Någon som varit med om liknande?
mvh
Mäklaren ringde och sade någon dag senare att huset vart sålt, ett par hade lagt ett bud som ägaren inte kunde/ville tacka nej till så det blev ingen visning.
De hade lagt ett bud om 200 Tkr mer än utgångspriset.
Oavsett vad hade jag blivit sur, och kännt mig snuvad på konfekten.
Jag kan förstå säljaren, om de nu fick vad de tänkt sig men tycker ändock att det är lite dålig stil. Jag hade ju isåfall kontaktat de som satt upp sig på visning för att informera om läget och så hade folk fått säga om de ville vara med eller ej (utan visning)
Vad tycker ni? Någon som varit med om liknande?
mvh
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det är ganska vanligt. Jag har flera gånger varit med om att mäklaren har stått i dörren och meddelat att lägenheten såldes 5 minuter före visningen. Med köparen bakom mäklaren rygg med ett belåtet leende.
Säljaren har ju rätt att själv avgöra vem de vill sälja till. Jag kan egentligen inte se något större problem med det heller även om det förstås är trist för den som är spekulant. Om man vänder på det -så himla kul är det inte att ha huset fullt med folk som rotar i varenda låda, och har man väl bestämt sig för att sälja vill man ofta få det klart snabbt.
Det är helt och hållet upp till säljaren, man får sälja sitt hus/lägenhet/vadsomhelst när som helst, till vem som helst och till vilket pris som helst.
Även om man känner sig snuvad som spekulant är det i sin ordning.
Även om man känner sig snuvad som spekulant är det i sin ordning.
Vi sålde vårat hus så!
Mäklaren la ut annonsen fredag morgon och visningen skulle vara 2-3 veckor senare. Samma eftermiddag ringde mäklaren och sa att ett par ville komma och titta direkt. Dom fick komma på kvällen och la ett bud direkt 3-400tusen över utgångspriset vilket var ungefär vad vi hade hoppats på. Vi sa kanske... och sen förhandlade vi med mäklaren om hennes arvode och fick det halverat iom att hon slapp allt jobb med visningen. På söndag skrev vi kontrakt. Hörde efteråt att mäklaren blivit uppringd av några sura spekulante men både vi och köparen var nöjda så vadå?
Mäklaren la ut annonsen fredag morgon och visningen skulle vara 2-3 veckor senare. Samma eftermiddag ringde mäklaren och sa att ett par ville komma och titta direkt. Dom fick komma på kvällen och la ett bud direkt 3-400tusen över utgångspriset vilket var ungefär vad vi hade hoppats på. Vi sa kanske... och sen förhandlade vi med mäklaren om hennes arvode och fick det halverat iom att hon slapp allt jobb med visningen. På söndag skrev vi kontrakt. Hörde efteråt att mäklaren blivit uppringd av några sura spekulante men både vi och köparen var nöjda så vadå?
Köpet en lägenhet för många år sedan på det viset. Bad mäklaren att få se lägenheten veckan före utannonserad visning. Frågade efter åt vad dom ville ha för lägenheten om vi skrev på direkt utan visning och budgivning. dagen efter var allt klart. Hur skönt som helst att slippa budgivning.
risken är lite att de köpare som vill köpa innan visning anlitar besiktningsman som hittar massa fel på huset. vilket gör att objektet kan mycket svårsålt när alla fel är kända.. å andra sidan hade ju felen troligtvis kommit fram ändå efter en budgivning
ett par bekanta skulle sälja ett hus för 1.3m vi sa att vi tar det för det priset. vi hittade dock massa fel på besiktningen och erbjöd 1.1m istället utan mäklararvode. de nekade och satte ut det på marknaden. Det blev till slut sålt för 1m + fullt mäklar arvode.. vi drog us ur affären så det blev sålt till en som hade egen maskinentrepenad som kunde göra allt jobb själv.
ett par bekanta skulle sälja ett hus för 1.3m vi sa att vi tar det för det priset. vi hittade dock massa fel på besiktningen och erbjöd 1.1m istället utan mäklararvode. de nekade och satte ut det på marknaden. Det blev till slut sålt för 1m + fullt mäklar arvode.. vi drog us ur affären så det blev sålt till en som hade egen maskinentrepenad som kunde göra allt jobb själv.
Klicka här för att svara