F
Farzan: Intressant...omdränering och VA-byte...tak behöver få pannorna tillrättade men annars antagligen inget akut...ytskikt att fixa överallt men gott om originalsnickerier och köket kan bli riktigt coolt och helt unikt om man renoverar de gamla skåpen i stället för att riva ut...och så våtrummen, då...och detta i Svedmyra nära T-bana. Jag tror att det kommer att gå över begärt pris men
14 svar · 3,2k läst
volvo
volvo: [citat] Detta är en underskattad källa till information. Grannar vet i regel mer om en byggnads historia än vad säljaren är villig att nämna. Tex. får man reda på om det varit översvämningar, om något fixats till i sista stund för att dölja något vid försäljningen, om säljaren är händig eller har anlitat hjälp etc. Ta som regel att snacka med grannarna vid husvisningar. Där
3 svar · 3,2k läst
yonna
yonna: Jag sålde själv först och levde spartanskt i lånad lägenhet under tiden huset byggdes. Jag skulle aldrig vågat chansa - och jag sålde inte heller under en lågkonjunktur. Det är alls inte lika stressande att veta vad man har för ekonomiskt utrymme efter att man sålt. Mäklaren kanske viskar till spekulanten att försäljningen brådskar ...
8 svar · 5,0k läst
A
anaitis: [citat] Detta anses oftast vara en säker konstruktion. Jag skulle inte direkt se ngn anledning att undersöka syllarna.
7 svar · 2,6k läst
knekten
knekten: [citat] O mäklare ska man förstås lita på?:rolleyes:
11 svar · 5,0k läst
olleh1
olleh1: Hamnade i motsvarande läge för ett tiotal år sedan, dock såg vi bristerna före budgivning och fick gå igenom huset med en entreprenör som sedan kom med en offert för att åtgärda skadorna. Kostnaden skulle bli ca 800000, eller ungefär 4 gånger så mycket som vi först räknat med. Vi visade detta för mäklaren som visade stor förståelse men ändå sade tack och hej. Ett halvår
17 svar · 9,7k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Får du en ny kåk för det då? Tänk även på du slipper en massa pappersarbete och myndighetskontakter om du renoverar...
3 svar · 1,3k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Sant, iofs, men fram till mitten av 60-talet byggde man oftast rejält. Hellre 1964 än 1974...
21 svar · 6,9k läst
M
-MH-: [citat] Nu var det ett tag jag skrev det du citerade, men visst var det ångerrätt UTAN skadestånd vi diskuterade, dvs ett inte helt bindande kontrakt (för köparen)? Annars håller jag helt med dig.
105 svar · 22,3k läst
AnnaJohanna
AnnaJohanna: Hej! Jag är i desperat behov av "tänka-hjälp" kring mitt dilemma att välja mellan dyrare nytt bygge eller renovera gammalt hus... Vi har reserverat tomt och planerar att bygga nytt under 09/10. Håller som bäst på att jämföra offerter från olika husföretag. Huset är på dryga 200 kvm. Det lutar åt att vi köper stomrest och samordnar själva med byggfirmor i stan som gör färdigt
0 svar · 2,3k läst
T
Tiger79: Självklart kan ni ångra er och lägga flera bud, om det inte redan är sålt förstås. Mäklaren och säljaren kommer bara att bli glada. Lycka till :-)
1 svar · 1,2k läst
Nyfniken
Nyfniken: ISBN: 978-91-977023-1-7 Författare: Åsa Holstein Sådär, så får de som söker en hjälp på traven...
1 svar · 4,8k läst
J
Jocke47: Riktigt mysigt :-)
5 svar · 1,9k läst
·
J
5 svar · 1,9k läst
·
L
Lilla jag: [citat] Ja det var ju bra frågor. Ska ta upp det med mäklaren idag.
5 svar · 1,5k läst
Swetrot
Swetrot: Ägare 2 är din motpart i sådana frågor, möjligen besiktningsmannen. Principen är att du inte skall behöva sätta dig in i vilka ansvarsförbindelser som finns mellan parter som du inte har en affärsförbindelse med. Du har köpt ett hus av Ägare 2, och en besiktning av besiktningmannen, ingenting annat.
1 svar · 1,1k läst
T
TEGE: Det är nog så att du kan KÖPA kontrakt på nätet. Något gratiskontrakt har jag aldrig stött på, inte något som är juridiskt hållbart i alla fall.
1 svar · 2,4k läst
Erikoolio
Erikoolio: Det kan väl eventuellt blivit fel också, även om jag nog tvivlar i detta fall. I vintras köpte vi vårat hus, papper skrevs i november och tillträde 30 jan. Tänkte att jag skulle vara smidig med adressändringen så man inte missade det mitt i allt kartongpackande, så under mellandagarna gick jag in på adressandring.se och anmälde nya adressen samt fyllde i flyttdag 30 jan döm om min
16 svar · 5,8k läst
Erikoolio
Erikoolio: Gratulerar till ert husköp, Tror inte det spelar så stor roll vem som betalar besiktningen om man, A) Själv är med vid besiktningen och får möjlighet att ställa frågor och se med egna ögon. B) Får en besiktningsman som är kunnig och engagerad och gärna svarar på alla frågor, "dumma" som kloka. Hoppas ni kommer att trivas i ert nya hus många år framöver.
13 svar · 10,5k läst
O
OskarJansson: Kolla noga och var inte rädd för att ställa frågor kring renoveringen, eftersom du är en ev. köpare så ska dom ju bidra med all information så att du känner att du gör ett tryggt köp. Be ev. om en Extravisning som Rebeckaf sa. Oskar
4 svar · 1,5k läst
Y
yvelan: Nytt: Advokaten vill att mäklaren står för de utgifter som svärmor har haft i onödan nu, så det tar advokaten hand om. Besiktningen har varit idag och besiktningsmannen sa att lutande golvet inget var att oroa sig för utan helt normalt i ett hus som är 35 år gammalt, inga andra fel att notera som påverkar. Köparen har inte ställt några krav på lägre pris eller hävning av köpet
17 svar · 3,2k läst
N
nyacks: få även en uppfattning om "schablon värde på vad de vanligaste sakerna som kostar på ett hus. tex (siffror tagna ur luften så ni får ta reda på egna) dränering: ligger nånstanns mellan 1200-1700kr per längdmeter grund. ny trekammar brunn 30 000kr x kr per kvm nytt tak målning per kvm nya fönster 3000-10000kr styck byta ut gamla el-kablar radon sanering kakla ett badrum per kvadrat
5 svar · 2,4k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag tror att ämnet är uttömt vid det här laget och stänger tråden.
65 svar · 5,7k läst
·
Thomas59
Thomas59: Räkna med runt 5 000 kr för den enklaste formen av besiktning (i princip bara byggteknisk besiktning) och runt 15 000 kr för en mera heltäckande besiktning som innefattar HELA det undersökningsansvar ni som köpare har enligt Jordabalken. I den dyrare formen av besiktning brukar en redogörelse för kommande underhållsbehov också ingå. Det ger en bra bild av vad det kommer att kosta att
3 svar · 1,1k läst
H
hempularen: [citat] Nej, jag har hört att det är den som söker lagfart först som "vinner". Den andre har då en fodran på den bedräglige säljaren. Rent teoretiskt skulle en bedragare kunna sälja samma fastighet flera gånger samma dag. Ex. rada upp alla som deltagit i en budrunda i olika rum på ett "mäklarkontor" och avsluta affären i ordning, gå från rum till rum osv. I praktiken tror jag
16 svar · 20,7k läst
M
-MH-: Undrar om det drar ner så mycket egentligen? Kanske 100 000 som hempulare sa för ett hus i den prisklassen. Men ärligt, hur ofta får man så mycket pengar för dolda fel.
5 svar · 20,1k läst
tdacke
tdacke: Då ska jag uppdatera lite om hur det har gått. Vi gjorde så att vi räknade på hur mycket det skulle gå på att åtgärda alla de problemen som var mer eller mindre akuta och kom fram till att med tanke på att de redan har sänkt priset på huset så ville vi ha en justering till på ca 80000 kr. Säljarna lät inte omöjliga och skulle återkomma efter valborgshelgen. På måndag ringde
14 svar · 8,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Hade jag sett ett hus som jag var lite intresserad av men uppenbarligen inte många andra så hade jag självklart dragit till med ett lägre bud också ! Dock gäller det att balansera sitt bud så man blir tagen på allvar av säljaren, men ändå förstås ger så lite som möjligt. Har ni frågat spekulanten om han är beredd att gå upp lite ? Kanske inte till 1,850 ' - men kanske till 1,650
32 svar · 4,9k läst
V
vikk: Håller just nu på med ett arbete på universitet där vi vill ta reda på vad köpare och säljare värderar för egenskaper hos fastighetsmäklare samt problem som kan uppstå i relationen mellan mäklare och säljare/köpare. Vi har gjort en enkel enkät som vi tänkte att ni på byggahus kunde komma med givande svar. Tar ca 5-10 min. (Länk nedan) Vi publicerar resultatet i den här tråden
0 svar · 1,0k läst
A
anaitis: [citat] Helt rätt! Väl värt att minnas...
12 svar · 34,7k läst
N
nyacks: Det är ju inget som hindrar dig från att försöka pruta.. Hade jag varit säljare så hade jag dock inte vikt mig en tumm innan jag hade kontakt de andra budgivarna. Jag har varit från den andra sidan. så många budgivningar vi har varit med om där vi har haft lyxen att ha med svärfar som är snickare/arkitekt/byggnadsingenjör med på visningarna och haft stenkoll på
22 svar · 24,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.