7 056 läst ·
40 svar
7k läst
40 svar
Inga papper före besiktning
Sida 1 av 3
Jag och min sambo är på väg att köpa ett hus, har muntligt tackat ja till mäklaren att köpa det till utgångsbudet och fått löfte om att vi då får köpa det och får göra alla nödvändiga besiktningar och undersökningar (el, VVS, radon och rotbesiktning) före köpet blir klart men vi står för kostnaden Mäklaren vill inte skriva några papper före vi har gjort alla besiktningar och jag tycker att det låter som ett riktigt stort frågetecken.
Om vi upptäcker att det inte är några större fel på huset så tänker jag mig att han kan gå till säljaren som sedan höjer utgångsbudet, det finns ju inga papper på vilket pris vi är lovade att köpa det för från början.
Ett muntligt avtal ska ju vara lika bindande som ett skriftligt, men hur 17 bevisar man att han muntligt har lovat oss att få köpa det till utgångsbudet?
Utgångsbudet är dessutom ca 200 000 mer än taxeringsvärdet och det gör mig också väldigt tveksam, kan det vara ett överpris?
Om vi upptäcker att det inte är några större fel på huset så tänker jag mig att han kan gå till säljaren som sedan höjer utgångsbudet, det finns ju inga papper på vilket pris vi är lovade att köpa det för från början.
Ett muntligt avtal ska ju vara lika bindande som ett skriftligt, men hur 17 bevisar man att han muntligt har lovat oss att få köpa det till utgångsbudet?
Utgångsbudet är dessutom ca 200 000 mer än taxeringsvärdet och det gör mig också väldigt tveksam, kan det vara ett överpris?
Om ni är ensamma budgivare (?) så borde ni ju kunna ställa krav på säljaren/mäklaren. Var i så fall noga med att få inskrivet i kontraktet att ni kan backa ur om besiktningarna inte faller ut till belåtenhet.johanbakke skrev:Om vi upptäcker att det inte är några större fel på huset så tänker jag mig att han kan gå till säljaren som sedan höjer utgångsbudet, det finns ju inga papper på vilket pris vi är lovade att köpa det för från början.
Det är mer regel än undantag. På http://www.maklarstatistik.se/ kan du se olika K/T-värden (köpesumma/taxeringsvärde. För Gävle kommun ligger det strax under två (nästan dubbelt så dyrt som taxeringsvärdet).johanbakke skrev:
Muntliga avtal gäller väl inte fastighetsköp, inget är säkert förrän pappren är påskrivna, både säljare och köpare kan hoppa av.johanbakke skrev:
Mvh/Abbe
Som jag trodde, då ska jag fortsätta tjata på mäklaren att vi ska skriva papper före vi gör några besiktningar. Jag tänker inte betala runt 10 000 som jag sedan ser flyga iväg om ägaren upptäcker att det inte är några stora fel på huset och bestämmer sig för att höja utgångsbudet.abbe_ skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Det kan vara lite tveeggat att skriva på före besiktning, då måste du ha en villkorklausul som ger dig rätt att hoppa av ifall besiktningen visar på alltför stora fel, annars är det ju ingen vits med besiktningen.
En bra version av en sådan kalusul, och som tydligen blivit väldigt vanlig numera, är en klausul som ger köparen en ovilkorlig rätt att hoppa av efter slutförd besiktning. Oftast med en tidsram på typ 2 veckor.
Vanligt är även kalusuler som ger köparen rätt att hoppa av ifall fel som värderas till mer än X kronor skulle visa sig.
Problemet med den ovilkorliga klausulen är att säljaren vet inte om huset är sålt, köparen kan ju hitta ett bättre mer privärt hus nästa helg. Därför vill man som säljare ofta inte ha en fullt så fri klausul. Problemet med den mera begränsade kalusulen är att det kan bli väldiga tolkningstvister om hur man skall värdera ett funnet fel, och om det verkligen är ett fel. Antag att köparen egentligen vill hoppa av, besiktningsmannen kanske påpekar att fasaden bör målas inom 5 år. Köparen hävdar att det är ett fel som kommer att kosta 70 000 (offert från dyraste möjliga målarfirma). Allmän osäkerhet, är det ett fel som uppfyller villkoret i kalusulen?
Jag tror att risken för att säljaren skall höja budet bara för att besiktningen går bra är låg, däremot så kan det ju vara frestande för en säljare att sälja till en annan om det kommer in ett högre bud dagen innan besiktningen.
Observera att besiktningsprotokollet är er egendom, säljaren har ingen rätt att ens se vad som står i protokollet, såvida ni inte måste bevisa att det finns fel som bör sänka priset. Säljaren kan alltså inte använda protokollet för att sälja huset till ngn. annan.
En bra version av en sådan kalusul, och som tydligen blivit väldigt vanlig numera, är en klausul som ger köparen en ovilkorlig rätt att hoppa av efter slutförd besiktning. Oftast med en tidsram på typ 2 veckor.
Vanligt är även kalusuler som ger köparen rätt att hoppa av ifall fel som värderas till mer än X kronor skulle visa sig.
Problemet med den ovilkorliga klausulen är att säljaren vet inte om huset är sålt, köparen kan ju hitta ett bättre mer privärt hus nästa helg. Därför vill man som säljare ofta inte ha en fullt så fri klausul. Problemet med den mera begränsade kalusulen är att det kan bli väldiga tolkningstvister om hur man skall värdera ett funnet fel, och om det verkligen är ett fel. Antag att köparen egentligen vill hoppa av, besiktningsmannen kanske påpekar att fasaden bör målas inom 5 år. Köparen hävdar att det är ett fel som kommer att kosta 70 000 (offert från dyraste möjliga målarfirma). Allmän osäkerhet, är det ett fel som uppfyller villkoret i kalusulen?
Jag tror att risken för att säljaren skall höja budet bara för att besiktningen går bra är låg, däremot så kan det ju vara frestande för en säljare att sälja till en annan om det kommer in ett högre bud dagen innan besiktningen.
Observera att besiktningsprotokollet är er egendom, säljaren har ingen rätt att ens se vad som står i protokollet, såvida ni inte måste bevisa att det finns fel som bör sänka priset. Säljaren kan alltså inte använda protokollet för att sälja huset till ngn. annan.
Se till att kontrakt skrivs för att vara på säkra sidan, och naturligtvis med klausul om att ni får backa om problem hittas! Knepiga säljare och mäklare har träffats på tidigare enligt diverse trådar!
Eftersom det är ni som betalar besiktningarna har ni inte skyldighet att delge resultatet av besiktningen till ägarna om ni inte vill!
[EDIT: Asch, jag skrev för långsamt!
]
Eftersom det är ni som betalar besiktningarna har ni inte skyldighet att delge resultatet av besiktningen till ägarna om ni inte vill!
[EDIT: Asch, jag skrev för långsamt!
Redigerat:
japp vi kom i samma situation.
skulle köpa ett hus för värderings priset kom överens om ett pris och skulle göra besiktning bara.
Jag hittade MASSA fel på den besiktningen. olagligt avlopp (ingen infiltration alls det rinner rakt ut i kommunens vattentäckt, läckande septitank, dagvatten rakt ner i trekammar brunnen), Radon värden över gränsvärden, bakterier i dricksvattnet. våtrumm utan våtrumsintyg samt läckande golvbrunn. Gammalt tak som saknade papp utan betongplattor direkt på taket som legat i 40 år. kombi panna från -65. bomputs som sattes upp får 2 år sedan ramlar redan av
för detta ville jag gå ner 250kkr alla offerter totalt visade på en kostnad av 400kkr totalt. de backar nu ur i och med att jag inte skrivit nått på det och skall sälja det till nån annan som inte har hittat dessa felen... än...
skulle köpa ett hus för värderings priset kom överens om ett pris och skulle göra besiktning bara.
Jag hittade MASSA fel på den besiktningen. olagligt avlopp (ingen infiltration alls det rinner rakt ut i kommunens vattentäckt, läckande septitank, dagvatten rakt ner i trekammar brunnen), Radon värden över gränsvärden, bakterier i dricksvattnet. våtrumm utan våtrumsintyg samt läckande golvbrunn. Gammalt tak som saknade papp utan betongplattor direkt på taket som legat i 40 år. kombi panna från -65. bomputs som sattes upp får 2 år sedan ramlar redan av
för detta ville jag gå ner 250kkr alla offerter totalt visade på en kostnad av 400kkr totalt. de backar nu ur i och med att jag inte skrivit nått på det och skall sälja det till nån annan som inte har hittat dessa felen... än...
Redigerat:
nu har jag lagt ut 9500sek på en besiktning även fast jag frågade säljaren innan besiktningen fall radon, avlopp och dricksvatten var ok och de sa att det var ok. det var när jag ringde miljökontoret som sanningen kom fram.
Köpt hus i västerbotten och här är det också standard med kontrakt innan besiktning och med klausul som ger köparen rätt att dra sig ur.
nyacks - säljaren måste ju informera de som de säljer till vad som hittades i din besiktning om de fått den informationen. Så skicka en kopia till säljaren och mäklaren så blir det svårt för säljaren att sälja dyrt till någon annan.
nyacks - säljaren måste ju informera de som de säljer till vad som hittades i din besiktning om de fått den informationen. Så skicka en kopia till säljaren och mäklaren så blir det svårt för säljaren att sälja dyrt till någon annan.
vi är nu samma sits, överens muntligt om pris, men mäklaren (och förmodligen säljaren också) vill att vi gör besiktning innan kontraktskrivning. Frågan är om det är bra eller dåligt? Risken är ju som sagts ovan att någon annan lägger ett högre bud och att man då står där... Samtidigt så är det ju inte precis någon rusning efter hus för tillfället och "vårt" hus har bara vi och ett par till tittat på, och säljaren känns ärlig iallafall. Men man vet ju aldrig. Å andra sidan så slipper man ju klydd med klausuler och handpenning ifall besiktningen nu visar på något konstigt som gör att vi vill backa, så det kan ju vara en fördel också.
Men vi får höra med besiktningsgubben, kan det fixas en besiktningen relativt snart så är det väl inget att oroa sig för, har han inte tid på några veckor så får vi nog trycka på om att skriva kontrakt innan besiktning, eller vad säger ni?
Edit: Fick besiktningstid redan på mån nästa vecka, så det är inte så mycket att orda om
Men vi får höra med besiktningsgubben, kan det fixas en besiktningen relativt snart så är det väl inget att oroa sig för, har han inte tid på några veckor så får vi nog trycka på om att skriva kontrakt innan besiktning, eller vad säger ni?
Edit: Fick besiktningstid redan på mån nästa vecka, så det är inte så mycket att orda om
Redigerat:
Skulle aldrig gå med på att vänta med kontrakt till efter besiktning. Då riskerar man ju ha kastat 6000 (kostade vår senaste besiktning) i sjön till ingen nytta. Ska man dessutom ha el- och VVS-besiktning handlar det ju om > 10000 spänn. Man ska heller inte glömma att besiktningsprotokollet är din egendom och du har ingen skyldighet att visa den för säljaren. I vårt senaste protokoll stod väldigt mkt positivt om huset (vissa saker där säljaren trodde att det kunde finnas problem som vid besiktning visade sig vara helt problemfria) och hade jag inte skrivit kontrakt redan hade jag inte velat att säljaren fick reda på det (= risk för denne vill ha mer betalt).