11 930 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
Vem äger besiktningsprotokollet?
Njae, dödsbon upplöses ju efter ett tag (åtminstone oftast), och då försvinner ju försäkringstagaren... Osäker på om arvingarna kan ta över sådana fordringar.
Min erfarenhet är att dödsbon säljs med friskrivningsklausul...? Eller?
Min erfarenhet är att dödsbon säljs med friskrivningsklausul...? Eller?
Visst måste det vara beställaren som äger protokollet som redan är skrivet tidigare.
Och ang dolda fel försäkring skulle jag inte vilja att säljaren har en sådan då jag på nära håll sett problem där säljaren hade en sådan och köparen försökte få ut pengar på dolt fel. Säljaren vägrade ta i felet då denna hävdade att hon hade försäkring mot det och försäkringsbolaget vägrade prata med köparen då de hade afärer med säljaren. Jobbigt läge och att stämma säljaren blir dyrt. Hade det inte funnits någon försäkring så hade troligen säljaren iaf förstått att det va dennes ansvar. Att säljaren även här kunde hävda att det inte va dolt fel mm är ju nästa sak.
Och ang dolda fel försäkring skulle jag inte vilja att säljaren har en sådan då jag på nära håll sett problem där säljaren hade en sådan och köparen försökte få ut pengar på dolt fel. Säljaren vägrade ta i felet då denna hävdade att hon hade försäkring mot det och försäkringsbolaget vägrade prata med köparen då de hade afärer med säljaren. Jobbigt läge och att stämma säljaren blir dyrt. Hade det inte funnits någon försäkring så hade troligen säljaren iaf förstått att det va dennes ansvar. Att säljaren även här kunde hävda att det inte va dolt fel mm är ju nästa sak.
Å tredje sidan har ju inte köparen något med säljarens försäkring att göra. Man skall alltid gå på säljaren, så får han/hon ta juridisk hjälp hur som hhan/hon vill. Det är inte försäkringsbolagen som avgör vad som är ersättningsbart! (även om de säkert har ganska bra koll, vilket är anledningen till att försäkringen är ganska billig).
Klicka här för att svara