Kök
fribygg: Så blir det nog om man har normal djupa stommar. Själv tycker jag inte att det är snyggt.
BirgitS: Vi har LeMans för 50 cm bred lucka och jag tycker att det ryms betydligt mer på ett hyllplan än i en 50 cm bred låda. Tidigare hade vi hörnkarusell men det är svårt att jämföra de två skåpen eftersom vi inte har sett båda samtidigt och använder/använde dem till olika saker. Men naturligtvis kan inte hörnen utnyttjas, fast vi har faktiskt 2 riktigt höga vaser stående i det hörn
MilanS: Hej! Jag skulle vilja köpa en Ikeas Grytnäs kökskåpslucka 40x60 cm färg offwhite. Någon som kan tipsa? Tack.
Festlund: Fullt möjligt att byta termostat, relativt enkelt beroende på modell. Kika på serienummerlappen vilken ”riktig” modell du har och sök efter reservdelar på t.ex. Reservex, Fixpart eller Nettoparts.
john1975: Behöver göra öppningen 3-5mm bredare. *skall jag kapa med vinkelslip *skall jag slipa ner med vinkelslip * ringa Sten firma Eller annat tips
Lövenhagen: Puttar liv i tråden om microcement på bänkskivor. Vi har tre bänkskivor, alla i ek. En lackad och två med vaxolja. Är det värt att lägga dött material på levande? Eller är det dömt att få spricker under första året? En bänkskiva är i en hörna, någon med erfarenhet hur man får det snyggt? Vi tänkte även använda microcement som stänkskydd, dvs bänkskiva och vägg bli "en
maskeradeproggaren: [citat] Om du läser igenom tråden så tror jag du hittar all info kring modell och tillbehör etc. Gällande ventilationen är vi kanonnöjda, inget matos alls när man steker. Så helt klart värt besväret. Det enda du får tänka på är att fläkten tar upp plats, så du kommer inte ha lika mycket plats för flera stora grytor eller pannor samtidigt. Nu hade vi inte utrymme för större men
Liss-1: Lampsockel för lampa med sockel G23 finns att köpa på nätet, har nyligen bytt sockel i en köksfläkt
Hep: [citat] Skåpen sitter ihop med varandra, och bänkskivor och ho fastskruvade på sina skåp. Skåpen är ju i något spånskivematerial så det finns inga rörelser som kan ställa till det. Dessutom är ju silikon flexibelt. Kör på bara.
BirgitS: [citat] Det är en ändring som vanligen kräver att man gör en bygganmälan till kommunen, och att sotaren ska godkänna hur man gjort innan kanalen börjar användas. Detta för att säkerställa att det är utfört på ett brandsäkert sätt. Lämpligen pratar man med sotaren i förväg om vilka krav som gäller, det kan t.ex. vara att kanalen ska vara brandskyddad genom väggen, brandspjäll
Håbbe01: [citat] Precis, men imkanalen behöver ingen brandisolering i själva köket. Isoleringen på de andra har mest med att minska på värmeförlusten till o från FTX agg. O inte brand
Galatlas: Tack för snabbt svar. Hade inte koll på vilket spjäll som var lämpligt. Tidigare satt den nuvarande kolfilterfläktens ”täckplåt” över hela kanalen. Tänker att jag bygger en rektangulär kanal i skåpet så jag inte får in luften från fläkten i skåpet. Det får såklart bli en lösning som lätt tas bort vid ev mätning.
Knorren: Tjo! Denna kombination kräver lite efterkonstruktioner. 1. Jag hade tagit av sammanbindningsjärnen mellan luckorna. 2. Tejpat luckorna med dubbelhäftande kardborretejp på diskmaskinen (den tunnaste du kan hitta så att skruven ändå räcker till) för att kunna finuster innan fastsättning. 3. Borra flera hål där det sitter andra skruv runt om luckan för att kunna fästa på flera
Värmlänning: [citat] Tog du prov någon gång och fick de bekräftat ?
gavle145: Hej, jag har en köksbänk med ett 10mm stort hål i där det tidigare suttit en kran för filtrerat vatten, se bild. När jag flyttade in i lägenheten så kastade jag ut maskinen som filtrerade vattnet. Nu söker jag efter nya användningsområden för hålet. En tanke är då en diskmedelspump. Tyvärr verkar det vara ganska ovanligt smalt hål man gjort, och att göra nytt/större i befintlig
Nissegandhi: Troligtvis är det ett översvämmningskydd under maskinen som indikerar läckage.
Karl-Ove Qvarfordt: finns trissor till vinkelslipen för detta, dock dammar det rejält
Pia Olsson1: Vi behöver byta 10 klinkers i hallgolvet. Har någon 10 klinkers över?
BirgitS: Jag vet inte hur mycket tid du tillbringar framför diskhon jämfört med på andra ställen i köket. Men jag är i alla fall mer vid huvudarbetsbänken än vid diskhon, så det är ju inte framför diskhon jag skulle vilja ha bäst utsikt. Men om du diskar mycket skulle du ju kunna ha diskho och diskmaskin, samt förvaring av tallrikar (lådor i bänkskåp) och glas (överskåp), framför/vid
mojjen: [citat] Ikea montear stomamarna. , Vi har köpt allt inkl insatlaltion. Dom var extremt noga med förmätning/kontroll . Så först skickar dom dit sin intallationsfirma för att kontrollmäta för montering av stomamrna. Först därefter får jag ens lägga in beställningen med montering. När de installerat stomamrna, så gör de kontrollmätningen för bänkskivorna. Så skall den ritningen
Ahlsells-listpriser: Stort tack till alla i forumet. Hällen är nu inkopplad och allt funkar. Bifogar en bild på finala lösningen om någon annan får samma problem i framtiden [bild] (jag har flyttat svart pinne till L1) Innan jag monterade tillbaka så monterade jag en "falsk" pinne där det inte fanns någon kopplingstråd. Vet inte om det är rätt men så satt det i gamla hällen och blev lättare att trycka
d0391m0: Tack för alla svar. Gjorde till sist såhär: Köpte hyllplan från IKEA (80x60). Eftersom att det inte är förstärkt så satte jag två reglar under, jämt fördelade, längst bredden. Detta för att stärka och förhindra att hyllplaner böjer sig. Fäste aldrig reglarna i sidorna, hyllplanet är det enda som är bärande. Sedan så byggde jag en enkel guide, 10cm på varje sida i skåpet,
BirgitS: [citat] De senaste branschreglerna trädde i kraft för mindre än 3 månader sen. [citat] Okej, jag utgick från vad som skrevs i några andra trådar. Jag ser nu att kravet är med i en verifierad branschrekommendation här: https://branschrekommendationer.se/ "Vid installation av utrustning med vattenskaderisk och som inte är vattenansluten, till exempel kylskåp, ska utrustningen placeras
Belastar: [citat] En bordskniv mellan ramen och plåten sen bänder du försiktigt.
Jungen83: Jag fick samma problem. Men jag löste det med reservdelar från olika ugnar. Beställde en rostfri skena från miele till hyllplanet och sedan en rostfri list från Electrolux. https://shop.electrolux.se/matlagning/spisar-ugnar-och-hallar/dorrdelar/kitt-panel-rostfri/p/5551185027 Tycker det blev bra. Jag hittade reservdelarna genom ikeas reservdels portal. Hittade en ikea ugn som hade
Villaägaren2: [citat] Haha, ja du har ju helt rätt i det, egentligen är det ju helt klart ett självmål när du lägger upp det så:) Tack för påpekandet. Varför jag ändå är inne på Ikeas modeller är att jag tycker det är lätt med deras köksplaneringsverktyg,, och tillgängligheten.
mawi: Ok, för de som ev söker efter detta. Finns flera videos, visade det sig, med ett par olika varianter: 1. Chyck Norris: [MEDIA=youtube]zWYScpkOijM[/MEDIA] 2. Använda skåpsfästet för att få tag: [MEDIA=youtube]89sOsCXCzls[/MEDIA] 3. Använda ett annat 153 graders gångjärn för att få tag: [MEDIA=youtube]R0ZJXXuG-d0[/MEDIA]