I vårt nya kök ska vi inte ha överskåp på väggen där köksfläkten sitter. Vi vill kakla upp till fläkten längs hela bänkskivan för stänkskydd, men enligt ritning och med rekommenderat avstånd mellan hällen och fläkten så sitter den 5 cm högre än underkant på överskåpen.

Ser det dumt ut att ha fläkten 5 cm över kakelkanten? Tänker mig att det inte skulle se klokt ut åt andra hållet, med kakel 5 cm över skåpens underkant.

Kaklet ska sen fortsätta mellan bänkskiva och överskåp.

Hur hade ni gjort?

• Screenshot_20260731_223959_OneDrive.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tänker ni med kaklets överkant? Skall det vara 45-graders fog, eller någon list eller ngt? Hur mycket skär ni bort från översta plattan under skåpen?

Min tanke är att om ni centrerar kaklet över spisen så kanske kaklet kan gå upp till fläkten just vid spisen. Så länge det blir full bredd på plattorna och dom centrerar över spisen borde det kunna bli snyggt

Larsa Larsa skrev:
Hur tänker ni med kaklets överkant? Skall det vara 45-graders fog, eller någon list eller ngt? Hur mycket skär ni bort från översta plattan under skåpen?

Min tanke är att om ni centrerar kaklet över spisen så kanske kaklet kan gå upp till fläkten just vid spisen. Så länge det blir full bredd på plattorna och dom centrerar över spisen borde det kunna bli snyggt
Jag har tänkt ha en list i ovankant, från början åtminstone på sidorna av fläkten. Har inte valt kakel och list än, fanns typ "kvartslist" eller en helt rak, tänkte sätta upp allt inklusive fläkten innan jag kaklar så har tid på mig att fundera på vad som blir bra och kan välja plattor som blir bäst.

BirgitS
raubtier raubtier skrev:
Ser det dumt ut att ha fläkten 5 cm över kakelkanten?
Det skulle nog jag tycka personligen.
raubtier raubtier skrev:
Tänker mig att det inte skulle se klokt ut åt andra hållet, med kakel 5 cm över skåpens underkant.
Det skulle jag inte reagera på däremot. dvs. när det skåpen och fläkten sitter som på din bild.

BirgitS
Enligt monteringsanvisningen ska underkanten på fläkten sitta minst 45 cm ovanför hällen. Sitter skåpen verkligen 40 cm över bänken?

BirgitS BirgitS skrev:
Enligt monteringsanvisningen ska underkanten på fläkten sitta minst 45 cm ovanför hällen. Sitter skåpen verkligen 40 cm över bänken?
Det stämmer, är 55 cm mellan bänk och skåp. Vet inte vart jag läste minst 60 cm... Måste kollat fel någonstans. Men då borde det ju gå att få kant i kant ändå!

BirgitS
Japp!
Om det är gasspis är det ofta ett större avstånd än 50 cm, t.ex. 65 cm.

• Gilla
raubtier
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.