Hej,
Jag håller på att renovera köket i lägenheten och har tagit bort det gamla kaklet som satt som stänkskydd mellan bänkskiva och väggskåp.
Ytan kaklet suttit på är exakt ovanför spishäll och arbetsyta.
Setup:
- Icke bärande innervägg, vetter mot sovrum i samma lägenhet
- Gipsskiva 12,5 mm, bakom den en spånskiva/OSB som verkar heltäckande över hela väggen
- Kaklet satt direkt på gipsen med fästmassa
- Ytan som ska åtgärdas är ca 50 cm mellan bänkskiva och väggskåp
- jag komma sätta in ny bänkskiva i sten med et 160mm stänkskydd
- Ovanför stensockeln ska det bara målas, resten döljs av väggskåp
Problemet:
Kaklet har slitit med sig stora delar av gipsskivan. På flera ställen är kartongen och delar av gipskärnan borta, och på ett par ställen är spånskivan bakom helt blottad. Resten av ytan har kvarsittande fästmassa i kammar.
Min fråga:
Måste man, eller bör man, byta hela gipsskivan på den sidan? Eller räcker det att skruva en renoveringsgips/ytskiva 6,5 mm ovanpå befintlig vägg, förutsatt att jag först knackar bort allt löst och alla utstickande fästmassekammar så att underlaget blir plant?
Skruvfäste borde inte vara något problem eftersom spånskivan ligger bakom hela ytan, så jag kan skruva var som helst.
Vad gäller regelmässigt i kök? Såvitt jag förstått är kök inte våtrum och att kraven är lättare. Tänkte foga och måla med tvättbar färg ovanför stensockeln. Är det något mer jag missar?
Tacksam för synpunkter, både på det regelmässiga och på om ytskiva på är en fackmannamässig lösning eller en genväg jag kommer ångra.
Bifogar bilder.
Jag håller på att renovera köket i lägenheten och har tagit bort det gamla kaklet som satt som stänkskydd mellan bänkskiva och väggskåp.
Ytan kaklet suttit på är exakt ovanför spishäll och arbetsyta.
Setup:
- Icke bärande innervägg, vetter mot sovrum i samma lägenhet
- Gipsskiva 12,5 mm, bakom den en spånskiva/OSB som verkar heltäckande över hela väggen
- Kaklet satt direkt på gipsen med fästmassa
- Ytan som ska åtgärdas är ca 50 cm mellan bänkskiva och väggskåp
- jag komma sätta in ny bänkskiva i sten med et 160mm stänkskydd
- Ovanför stensockeln ska det bara målas, resten döljs av väggskåp
Problemet:
Kaklet har slitit med sig stora delar av gipsskivan. På flera ställen är kartongen och delar av gipskärnan borta, och på ett par ställen är spånskivan bakom helt blottad. Resten av ytan har kvarsittande fästmassa i kammar.
Min fråga:
Måste man, eller bör man, byta hela gipsskivan på den sidan? Eller räcker det att skruva en renoveringsgips/ytskiva 6,5 mm ovanpå befintlig vägg, förutsatt att jag först knackar bort allt löst och alla utstickande fästmassekammar så att underlaget blir plant?
Skruvfäste borde inte vara något problem eftersom spånskivan ligger bakom hela ytan, så jag kan skruva var som helst.
Vad gäller regelmässigt i kök? Såvitt jag förstått är kök inte våtrum och att kraven är lättare. Tänkte foga och måla med tvättbar färg ovanför stensockeln. Är det något mer jag missar?
Tacksam för synpunkter, både på det regelmässiga och på om ytskiva på är en fackmannamässig lösning eller en genväg jag kommer ångra.
Bifogar bilder.
Moderator
· Stockholm
· 57 929 inlägg
Personligen skulle jag ta bort gipsskivan och sätta en ny. Ganska enkelt med multiverktyg med vibrerande sågblad.
Renoveringsgips är lite "sladdrigt", det bör (så vitt jag läst mig till) limmas och skruvas mot underlaget, om man kaklar på det. Det är speciella skivlim som skall användas med löjligt högt pris. I många fall är limmet dyrare än kaklet.
Renoveringsgips är lite "sladdrigt", det bör (så vitt jag läst mig till) limmas och skruvas mot underlaget, om man kaklar på det. Det är speciella skivlim som skall användas med löjligt högt pris. I många fall är limmet dyrare än kaklet.
Tack för svar. Vet du möjligtvis vad som gäller fackmannamässigt? Om man måste ersätta gipsen eller om det är fine att addera reparationsgips så länge ytan är plan? Jag har kikat runt men vågar inte lita blint på ai-program jag frågat.H hempularen skrev:Personligen skulle jag ta bort gipsskivan och sätta en ny. Ganska enkelt med multiverktyg med vibrerande sågblad.
Limmar du med kakelfix eller gipsbruk tror jag det blir styvt nog. Men som tidigare skrivits så hade jag tagit bort den gamla skivan, men då alltså endast där den är trasig, det kommer vara mindre jobb än att försöka få den hyfsat plan.
Multiverktyg är ett alternativ men du kommer nog ganska långt med en fogsvans också, jag gissar att det tar max en timme att få bort gipset, sen skär du bara till en ny skiva som passar i hålet och skruvar upp.
Multiverktyg är ett alternativ men du kommer nog ganska långt med en fogsvans också, jag gissar att det tar max en timme att få bort gipset, sen skär du bara till en ny skiva som passar i hålet och skruvar upp.
Klicka här för att svara