Skulle tro att det behövs en spiskåpa som sedan ansluts till bef. ventsystem.
Då får du utsug och belysning över spisen på korrekt sätt.
En spiskåpa innehåller ej någon fläktmotor utan enbart ett spjäll som öppnar för utsug via husets vent.system.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
troligtvis krävs rörsatsen för kolfilterfläkt för att släppa ut i rummet
den äldre ventilationen verkar inte gå att använda längre

Satsuki Satsuki skrev:
Jo det har faktiskt betydelse; i ett hyreshus renoverar inte hyresrätter kök själva. I bostadsrätter gör de det och inte sällan kopplas fläktar fel och ansluts på sätt som inte är OK…. Och där vet föreningen inte alltid om detta innan en OVK eftersom de oftast inte har insyn i renoveringen.
Det är dessutom bostadsrättsinnehavaren som är ansvarig i en bostadsrätt, i en hyresrätt är det hyresvärden…
Ja och därför kan jag tycka att värden borde kunna reda ut detta och se till att det blir rätt. Men de vet ju inte själva, verkar det som. Tiden går och innan detta utretts/åtgärdats lagar jag inte mat... 🙄

BirgitS
Braslappen Braslappen skrev:
Om du tittar på första bilderna ser du fläkten och att den har en stos monterad på sig inne i (nedre delen av) skåpet.
Det är där det blåser ut och bullrar jättemycket.
Bara när fläkten är igång hoppas jag. Försök att ha skåpdörren på glänt när du lagar mat, då ska fläkten fungera i alla fall.

• Gilla
Braslappen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bara när fläkten är igång hoppas jag. Försök att ha skåpdörren på glänt när du lagar mat, då ska fläkten fungera i alla fall.
Ja, bara när den är igång.
Nu när jag vet att den inte är fabriksny så kan jag göra som du skriver. Värden kommer väl byta ut den mot deras (fula) standardmodell och kassera denna (snygga)...

Jag tycker det ser ut och låter som att du har en köksfläkt med inbyggd fläktmotor som tidigare varit monterad mot fastighetens utsugskanal. Det får man inte ha om det inte godkänts av förvaltaren eftersom det stör ventilationssystemet. Snabblösningen verkar ha varit att ta bort utsugsröret helt.
Franke 512 levereras som standard för anslutning till mekanisk frånluft/frånluftskanal (utsug) men
går troligen att bygga om för recirkulation med kolfilter. Kolla bruksanvisningen. Då slipper du anslutningen till utsugskanalen, som dock säkert måste vara öppen för att ventilationen i lägenheten ska fungera.
Det låter dock som du märkt ganska mycket om kolfilterfläktar, det är svårt att komma runt, det är sälva friktionen i recikulationen genom kolfiltret som låter mer än en utsugsfläkt.

• Gilla
Braslappen
  • Laddar…
Idag beslöts att denna kolfilterfläkt skall tas bort och ersättas med hyresvärdens standardmodell (ful som 17 men då ingår den i deras garanti etc).
So case closed.
Varmt tack alla, för engagemang!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.