Min fru har bestämt att renovera köket, byta bänkskiva, diskhon, spis. Vi har kollat på Ikeas laminat. Hon och mina barn gillar inte heller vägen med små plattor. Nu finns det två alternativ:
1.Täcka hela vita väggen med laminat, som diskbänken
2. Ovanpå diskbänken täcka 15 cm av väggen med laminat.
Vad tycker ni? Hur täcker man den vita plattor? Är det snyggare att ha laminat på hela väggen eller bara 15 cm.
Tacksam för tips o råd
Modernt kök med vita skåp, träbänkskiva, diskho och spis, samt vit kakelvägg; diskuteras renoveringsalternativ med laminat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med vitkaklade väggar, träbänkskiva, diskho, och spis. Diskussion om att byta bänkskiva och täcka kaklet med laminat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Man kan också limma upp en glasskiva. Frostad eller färgad på baksidan. Var väl modernt för ett tag sedan.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
BirgitS
Jag skulle nog tycka att det ser konstigt ut med stänkskydd av två helt olika typ, som inte är samma som övriga väggar. Har man ett lågt stänkskydd brukar man ha målat över, målat med samma färg som övriga väggar.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle nog tycka att det ser konstigt ut med stänkskydd av två helt olika typ, som inte är samma som övriga väggar. Har man ett lågt stänkskydd brukar man ha målat över, målat med samma färg som övriga väggar.
Ett alternativ är att ha hela vägen stänkskyd som bänkskivan, förut var det populär

BirgitS
Jag tycker det är det bättre valet av de två alternativen.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Hej allihopa
Tack för era synpunkter. Vi har bestämt att köpa kompositbänkskiva (kvartskomposit) från IKEA. på väggen blir också komposit med 15 cm höjd( tjockleken är 15 mm). Ikea kommer att mäta och sedan montera skivorna.
Nu har jag en fråga: min fru gillar inte små plattor på väggen. Går det att ta bort stenarna utan att skada gipsskorna bakm kaklet? Finns det möjligt att täcka över kaklet och sedan måla? Tacksam för tips o idéer. Mvh

BirgitS
Bokani Bokani skrev:
Går det att ta bort stenarna utan att skada gipsskorna bakm kaklet?
Ibland men oftast inte. Det beror på hur bra fixet sitter.
Bokani Bokani skrev:
Finns det möjligt att täcka över kaklet och sedan måla?
Gipsskiva?
Spackla?

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ibland men oftast inte. Det beror på hur bra fixet sitter.

Gipsskiva?
Spackla?
Menar du spackla över nuvarande kaklet? Hur kan man montera gipsskivor på kaklet?

BirgitS
Bokani Bokani skrev:
Menar du spackla över nuvarande kaklet?
Ja
Bokani Bokani skrev:
Hur kan man montera gipsskivor på kaklet?
Lim och skruv in i underlaget till kaklet var det jag tänkte på.

Man behöver dock tänka över vad det innebär gällande bänkskivans montering, djup och utstick över bänkskåpen när man bygger ut väggen, gäller ju så fort som man behåller kaklet.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Bokani Bokani skrev:
. Går det att ta bort stenarna utan att skada gipsskorna bakm kaklet? Finns det möjligt att täcka över kaklet och sedan måla? Tacksam för tips o idéer. Mvh
Nja, varför ska man vara rädd om gipsskivan?

Frågan är vad som går fortast. Vi hade också mosaikkakel mellan bänk och överskåp. Jag rev ut skivorna med mosaikkaklet och satte in nya skivor mellan skåp och bänk. Då hade jag dessutom en frisk yta att kakla på.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.