Vi har en blandare som har en pip monterad som kan rotera fritt. Tänk er något i stil med bilden jag bifogade.

Så själva "kranen/pipen" där vattnet kommer ut går att rotera från ena handfatet till det andra. Precis i skarven där den roterar har det börja läcka ut vatten. Men märker även på vattenflödet att det kommer in luft som gör att den rätt mycket "hostar" ut vatten.

Den har en liten skruv på baksidan som man kan skruva av och man kan då lätt ta loss den roterande delen. Jag har gjort det men kan inte se att något ser konstigt ut. Allt ser helt och fint ut men när man monterar tillbaks delen så märker man att det liksom "glappar". Vad kan detta bero på och finns det något smart och enkelt sätt att åtgärda det på?
Funderar på att skruva loss den roterande delen och ta med mig till ett byggvaruhus och se om de har några ideer.

• Köksblandare i krom med hög, roterbar pip och en enkel spak på sidan för att kontrollera vattenflödet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som en sliten O-ring som inte tätar längre. Du får kolla vilka reservdelar som finns att köpa.

Har/hade samma problem.
Beställde hem en pipnippel från Tapwell för 95 sek: Pipnippel ZRAC078.
Men innan jag hunnit få den testade jag att smörja upp oringarna med livsmedelsgodkänt silikon som jag hittade på bl.a Hornbach.
Det löste faktiskt problemet än så länge (4dagar sen)

M mattiase skrev:
Har/hade samma problem.
Beställde hem en pipnippel från Tapwell för 95 sek: Pipnippel ZRAC078.
Men innan jag hunnit få den testade jag att smörja upp oringarna med livsmedelsgodkänt silikon som jag hittade på bl.a Hornbach.
Det löste faktiskt problemet än så länge (4dagar sen)
Silikonet hjälpte bara lite. Läckte fortfarande. Så jag bytte pipnippeln.
Tog 5min. Nu helt tät.

Hej hur fick du loss pipnippeln har samma problem hittar ingen info på nätet hur man gör kan du ge något tips? 🙏🏻

• Svart köksblandare med borttagen pipnippel, stående framför vitt kakel. En fråga om demontering har ställts i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålet I toppen är gjort för en insexnyckel. Minns inte storlek men kan ha varit 8mm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.