Har en diskmaskin som inte kan vara mer än 6 år gammal (inte min) och den har slutat köra. Det kan vara bara en säkring eller nåt annat enkelt som har gått, men jag vet inget om såna maskiner och vågar inte gå in och fulmecka. Problemet är att jag inte har någon koll på marknaden och har väldigt begränsat med pengar, så jag ville fråga lite här först.
Vilka är bra namn på vitvarufixare i Solna som inte har superdyr framkörningsavgift? Jag tycker väl 600 kr är bra tak på framkörningsavgift, men ge argument för varför det skulle vara för högt eller för lågt, om så finns.
Vilka är bra namn på vitvarufixare i Solna som inte har superdyr framkörningsavgift? Jag tycker väl 600 kr är bra tak på framkörningsavgift, men ge argument för varför det skulle vara för högt eller för lågt, om så finns.
Redigerat:
Ah, det var en fin attityd av Elux. Denna maskinen är Bosch, vet du om de har något liknande arrangemang?E etompau skrev:
(Jag kan uppdatera trådstartposten med tydligare info om maskinen när jag besökt den senare i eftermiddag)
Har du inte om pengar är det överlägset säkraste och billigaste att köpa en ny maskin (billigaste med garanti).
Det finns ingen som kommer och lagar något för mindre än ett par tusen och då är det ändå inte säkert att det går att laga. Även om det går har du nu en lagad sex år gammal maskin..
Det finns ingen som kommer och lagar något för mindre än ett par tusen och då är det ändå inte säkert att det går att laga. Även om det går har du nu en lagad sex år gammal maskin..
https://www.bosch-home.se/allman-information/service-villkorS Selves skrev:
Sant, men en snabb koll på pricerunner säger att den billigaste nya maskinen (som inte är noname-skräp) ligger på 8-9000 kr, och då hade en reparation på 2600 kr framstått som värt det.Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte bredden på maskinen än men jag ska besöka den idag, kan lägga upp allt här då och ge andra en chans att ge köpråd.
Det är inte min maskin, ska fråga ägaren om de har kollat sin försäkring. Läste just nyss i Bosh-infosida postat av hjälpsam postare att Bosch enbart ger service till maskiner om deras försäkring inte täcker det, så ska kolla i eftermiddag.S sinuslinus skrev:
Inte nått tips om vitvarutekniker, utan ett allmänt råd.
Byt maskin, det har inte tillverkats några högkvalitativa vitvaror för hemmabruk de senaste sex åren så byt ut den felaktiga till en ny med 5års garanti och hoppas att den havererar innom den tiden så du får en ny på garantin.
Byt maskin, det har inte tillverkats några högkvalitativa vitvaror för hemmabruk de senaste sex åren så byt ut den felaktiga till en ny med 5års garanti och hoppas att den havererar innom den tiden så du får en ny på garantin.
Jag har äntligen kommit hem och har nu laddat upp bilder från inspektionen. Diskmaskinen slutade alltså fungera runt början av Juni pga en felkod.F Frsto skrev:
Bosch-modellen heter SMU40E12SK och felkoden som uppstår (oavsett vilket program man väljer) är E:25.
Bilderna visar fronten och avloppskabeln samt frontpanelen.
Jag läste på och E:26 betyder dräneringsproblem. Så jag följde tipsen i manualen och dränerade maskinen så gott jag kunde, genom att sticka ned handdukar i alla brunnarna på golvet av maskinen (avloppsbrunnen samt den stora saltbrunnen till vänster). Jag hittade krossat glas i botten av avloppsbrunnen, väldigt illabådande.
Jag testade startknappen igen igen, bara lilla festdiskprogrammet, som tar 33 minuter. Drog ur strömmen i en minut först. Samma felkod, jag trycker Start och diskmaskinen försöker att dränera, men utan framgång och den ger upp sina små pumpförsök.
Jag ställde hela diskmaskinen på en stol och tog loss avloppsslangen från vattenlåset som ansluter till diskhons vattenlås. Jag försökte på så sätt leda ut det sista av skräpvattnet, och upptäcke en oroande trend: det kan hända att glas har satt sig på tvären i någon del av avloppsslangen, så jag har slagit varje centimeter på slangen med baksidan på en stor kökskniv, utifall att en stor bit glas satt sig på tvären, men det ledde inte till någon lösning.
Jag fick ned en toalett-"snake" en meter ned i avloppsröret och fick upp en del sex år gammalt slem, men inget mer tungt eller vasst.
Jag har gjort allt mänskligt/lekmannamässigt görbart med denna dumma maskin, om ni inte har några fler tips ringer jag Bosch imorgon.
Jag rekommenderar att du ringer denna. Har haft två tillfällen Kylskåp och diskmaskin. I ett av fallen resonerade vi på telefon och det landade gemensamt vi och dem att 'inte lönt att rep'.. Seriöst.S Selves skrev:Har en diskmaskin som inte kan vara mer än 6 år gammal (inte min) och den har slutat köra. Det kan vara bara en säkring eller nåt annat enkelt som har gått, men jag vet inget om såna maskiner och vågar inte gå in och fulmecka. Problemet är att jag inte har någon koll på marknaden och har väldigt begränsat med pengar, så jag ville fråga lite här först.
https://www.norrvesthushallsservice.se/kontakt/
Klicka här för att svara