Hej!

Jag vill dela min erfarenhet av Stoneks AB som leverantör av bänkskivor i sten/komposit och samtidigt varna andra som står inför liknande beställning – framförallt när färg/utseende beställs utifrån en referens.

Jag skriver detta sakligt och kronologiskt (allt finns dokumenterat i mejlkonversation), för att andra ska slippa hamna i samma situation.

---

Kort sammanfattning

Jag beställde bänkskivor och var tydlig med att skivan skulle vara identisk med ett referenskök (ett annat hus där skivan redan var monterad).

Jag hade inte varit på deras showroom och hade inte sett deras sortiment i verkligheten, utan beställningen byggde på referens + dialog med säljare.

Vid leverans/installation visade det sig att stenen/färgen inte stämde med referensen.

När jag påtalade detta blev hanteringen snabbt aggressiv: “betalningsskyldighet oavsett”, ultimatum och hot om tingsrätt istället för saklig lösning.

Jag rekommenderar därför att man är extremt försiktig med denna leverantör vid specialbeställningar där materialval är kritiskt.

---

Tidslinje (i stora drag)

1) Inledande kontakt / beställningsgrund

Jag förklarade tidigt att jag ville ha exakt samma skiva som ett referensobjekt. Det var den tydliga utgångspunkten. Jag var inte intresserad av att välja bland 20 olika namn i en lista – jag ville matcha ett befintligt kök.

Jag hade inte besökt deras showroom och hade inte sett deras stenprover “i verkligheten”. Referensen var alltså avgörande.

2) 6 november – skriftlig bekräftelse att det är enligt telefonöverenskommelse

I mejl till säljaren skrev jag uttryckligen att vi kör på det som överenskommits via telefon:

> “Vi kör på skivorna som vi sa via telefon.”

Detta är viktigt: min beställning byggde alltså inte på att jag själv valt ett produktnamn, utan på den överenskommelse vi hade om att matcha referensen.

3) Handpenning / ROT / mätning

Handpenning betalades, ROT-uppgifter lämnades och deras mätning planerades/genomfördes. Processen rullade på “som vanligt”.

De efterfrågade även bilder inför mätning vilket visar att visuellt underlag är en del av processen – detta blir relevant senare.

4) Leverans/installation – stenen stämmer inte med referensen

Vid installationstillfället upptäcktes att sten/färg inte stämde med den referens jag beställt efter.

Jag vägrade därför ta emot installationen av fel sten. En bänkskiva är inte en standardprodukt där man “kan leva med det” – material och färg är själva poängen och styr helhetsintrycket i köket.

---

Konsekvenser för mig som kund

Detta blev inte bara ett irritationsmoment utan gav följdproblem:

ombokningar och extra tid med andra hantverkare (el/VVS)

behov att ta ledigt från arbete för installation som sedan stoppades

demontering/återmontering av utrustning skapade problem (ex. häll som gick sönder)

risk/konsekvens gällande ROT pga tidsförskjutning

---

Hur leverantören hanterade tvisten (det mest problematiska)

Det som gör att jag vill varna andra är främst hanteringen.

Istället för att ta ett sakligt grepp, utreda muntliga instruktioner och försöka hitta lösning, gick leverantören snabbt in i:

“ni har godkänt vårt dokumentnamn”

“betalningsskyldighet kvarstår oavsett”

ultimatum om betalning

hot om tingsrätt/stämning

De försökte även initialt bagatellisera visuell referens och bilder (“spelar ingen roll”).

Min upplevelse är att man som kund hamnar i en väldigt obalanserad situation: det blir en konfliktstrategi där leverantören försöker pressa igenom betalning i stället för att lösa sakfrågan.

---

Min lärdom (och varning till andra)

Om du ska beställa bänkskiva där utseende/färg är avgörande:

✅ Gör så här

1. Kräv fysiskt stenprov och skriv i avtal:
“Sten ska överensstämma med provbit X, datum X”

2. Ta foto på provet + märk i mejl

3. Om beställning sker efter referens: kräv att leverantören skriver in:
“Referens: [adress/projekt] – identisk”

4. Låt aldrig leverantören styra beställningen på “namn” du aldrig sett

5. Acceptera inte aggressiva ultimatum – håll allt skriftligt

🚩 Röda flaggor

leverantör som direkt pratar om “betalningsskyldighet oavsett”

hot om tingsrätt istället för förlikning/lösning

påståenden om att muntliga överenskommelser alltid saknar betydelse (särskilt när de bekräftats via e-post)

---

Fråga till forumet

Har fler här varit med om liknande vid beställning av bänkskivor/sten (där referens eller muntliga instruktioner varit avgörande men leverantören lutar sig på ett internt produktnamn)?

Alla tips om hur man bäst driver detta utan att bränna massor av tid/pengar tas tacksamt emot.

• Gilla
mhuset1
  • Laddar…
Tråkigt att höra. Vi hade inga speciella krav eller liknande, det var ren standard enligt deras sortiment. Allt klaffade hela vägen från första kontakten till färdigt montage. Några små korrigeringar med tilläggsinfo skedde under hand men allt blev helt enligt våra önskemål. Vi är väldigt nöjda och priset var mycket konkurrenskraftigt i jämförelse med andra företags priser/offerter

(Enda smolken i bägaren är att föreningen nyligen beslutat att byta stammar...suck allt är ju precis nytt)

• Nytt kök med vita skåp, diskbänk, glashäll och vit kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Daliz Kovacevic Daliz Kovacevic skrev:
jag ville ha exakt samma skiva som ett referensobjekt
Hur tänkte du att det skulle vara möjligt?

• Gilla
Majgårdarna och 6 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur tänkte du att det skulle vara möjligt?
Huset jag har byggt är en identisk kopia av det andra huset som användes som referens. Identiska mått I huset, identiska stommar, samma byggfirma osv. Så det är väl inget svårt direkt tänker jag?

Tror det kan vara svårt att hävda att det ska vara si eller så när ni bara kommit överens om en av de viktigaste punkterna per telefon.

För övrigt är företaget Stoneks AB (5593218059) konkursmässigt, tolka detta hur du vill med avseende på sannolikheten att du kommer bli dragen inför tingsrätten.

Jag citerar ur senaste tillgängliga årsredovisningen (2024-12):

"Bolagets aktiekapital är förbrukat per 2024-12-31. Ingen kontrollbalansräkning har upprättats trots att det borde ha upprättats. Bolaget drivs vidare under styrelsens personliga ansvar och insättningar."

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag tolkar det som att det ändå var Stoneks som hade levererat bänkskivan till det andra huset. Vad var orsaken till avvikelsen , blev det fel produkt eller var det naturliga variationer i materialet ?

Vid alla beställningar där det inte handlar om NCS kulör eller andra faktiska specifikationer så bör en likare eller referens tas ut.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Vi var och tittade samt köpte till slut en bänkskiva kompositmaterial (dock inte från Stoneks). Men på alla ställen som vi var och tittade på så sas det alltid att den verkliga skivan kunde avvika i färg och mönster från provbitar eftersom sten är ett ”levande” material och kompositen blandas och mixas för att få fram ett mönster som efterliknar ”sten”.

Så när du hänvisade till en referensskiva så borde du fått uppgifter från säljare/tillverkare om att det inte är säkert att det blir exakt lika.

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
H hedet skrev:
För övrigt är företaget Stoneks AB (5593218059) konkursmässigt
Hoppla, det var en nyhet för mig. Ser att dom bytt adress också, var tidigare på nån av Essingeöarna, nu i Segeltorp. Hög omsättning, trots detta negativa eller noll i resultat

• Gilla
Atrium40
  • Laddar…
Men hur var felet? Är det en helt annan sten? Eller samma men med avvikelse i färg?

Att som enda referens hänvisa till något de har levererat tidigare låter riskabelt. Jag skulle aldrig lita på att det som finns registrerat i deras register verkligten är det som sedan har levererats till den kunden. Känns som oändligt många felmöjligheter, Alltifrån att stenhuggeriet har levererat något annat dit än vad som beställdes, till att någon registrerar fel i deras kund databas. Eller man kan ha ändrat sig, beställt en sten, som är det som registrerats, men sedan av någon anledning ändrat beställningen.

• Gilla
samovar och 4 till
  • Laddar…
Har du inte en bild på referensinstallationen och det du fått? Hade varit intressant att se hur stor skillnaden är.

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
H hedet skrev:
Tror det kan vara svårt att hävda att det ska vara si eller så när ni bara kommit överens om en av de viktigaste punkterna per telefon.

För övrigt är företaget Stoneks AB (5593218059) konkursmässigt, tolka detta hur du vill med avseende på sannolikheten att du kommer bli dragen inför tingsrätten.

Jag citerar ur senaste tillgängliga årsredovisningen (2024-12):

"Bolagets aktiekapital är förbrukat per 2024-12-31. Ingen kontrollbalansräkning har upprättats trots att det borde ha upprättats. Bolaget drivs vidare under styrelsens personliga ansvar och insättningar."
Tack för bra input!
Jag håller med om att det kan bli svårare bevisläge om centrala delar bara diskuterats muntligt, och det är också därför jag försöker hålla allt skriftligt nu i efterhand (reklamation, kravställning osv). Det finns dock även annan dokumentation (offert/beställning, kommunikation, leverans, reklamationstidpunkt m.m.) som jag hoppas väger upp.
Gällande bolagets ekonomiska situation – det var faktiskt en väldigt relevant poäng. Min spontana tanke är också att sannolikheten för en kostsam process då minskar, men samtidigt att det blir viktigare för mig att agera snabbt för att inte hamna i ett läge där man “vinner men inte får ut något”.
Oavsett så kommer jag driva detta vidare korrekt via reklamation och rättsskydd, men försöka få en snabb och rimlig lösning utan att det behöver bli tingsrätt.
Tack igen!

P Peter321 skrev:
Har du inte en bild på referensinstallationen och det du fått? Hade varit intressant att se hur stor skillnaden är.
Referenshuset gjordes av Stoneks också. Jag fick kritvita skivor.

Jag ha identiskt hus med identiska stommar dock i sandfärgat. Så kritvita. Passar inte då det blir för ljust. Dessutom så vägrar jag betala 70k+ för något som inte överensstämmer med det som är sagt.

• Modernt kök med kritvita skåpluckor, stor kyl och frys, svart diskho och träliknande golv, mot en ljus vägg och bredvid ett stort fönster.
    Skapa konto
  • Modernt kök med stenskiva, kritvita skåp, stora fönster, och öppen planlösning mot vardagsrum och altandörr mot trädgård.
    Skapa konto
  • Modern köksinteriör med kritvita skåp och en stor köksö, utrustad med en svart spishäll och omgivande ljus träparkett.
    Skapa konto
  • Modernt vardagsrum med köksö i sten, vitmålade väggar och trägolv. Öppet och ljust med fönster ut mot trädgården.
    Skapa konto
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Jag tror tyvärr att du inte har gjort tillräckligt för att försäkra dig om att det du fått levererat är detsamma som du trott att du har beställt. Att ni dessutom har en muntlig överenskommelse gör ditt bevisläge ännu svagare tror jag tyvärr. Jag tror företaget lätt kan hävda att du har fått vad du har beställt, du har ju säkert godkänt en offert med tydligt namn och beskrivning vad som är offerterat? Om det är vad de faktiskt har levererat så har du nog inte så mycket att komma med tyvärr. Din bästa förhoppning är nog att hoppas på att de konkar innan de hinner kräva dig på full betalning och se handpenningen som läropengar. Mina 2 cent.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Daliz Kovacevic Daliz Kovacevic skrev:
Referenshuset gjordes av Stoneks också. Jag fick kritvita skivor.

Jag ha identiskt hus med identiska stommar dock i sandfärgat. Så kritvita. Passar inte då det blir för ljust. Dessutom så vägrar jag betala 70k+ för något som inte överensstämmer med det som är sagt.
Är de där bilderna alltså alla på referensköket? Har du någon bild på dina stenskivor?

P Peter321 skrev:
Är de där bilderna alltså alla på referensköket? Har du någon bild på dina stenskivor?
Finns inga bilder på deras skivor då jag vägrade ta emot de felaktiga skivorna. Men tänk dig kritvit marmor med mönster.

Det är inte så att skivorna var fula men de var totalt annorlunda mot det jag beställt. De har haft olika förklarningar till varför det blev fel flertal gånger men säljaren vägrar ta ansvar över att han gjort fel och jag förstår att ägaren av företaget litar på sin säljare över mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.