Halloj,
Köpt ett gäng gångjärn från IKEA, modellen UTRUSTA med integrerad dämpare för att byta ut på ett FAKUM kök. Redan hunnit borra upp skruvhålen på luckorna till 8mm, när jag inser att montageplattan är till för METOD stommar.
Någon som vet vilken montageplatta från Blum som passar med UTRUSTA, där infästningen är vertikal?
Köpt ett gäng gångjärn från IKEA, modellen UTRUSTA med integrerad dämpare för att byta ut på ett FAKUM kök. Redan hunnit borra upp skruvhålen på luckorna till 8mm, när jag inser att montageplattan är till för METOD stommar.
Någon som vet vilken montageplatta från Blum som passar med UTRUSTA, där infästningen är vertikal?
Får man väcka liv i denna tråd?Anonymiserad 284245 skrev:
Vad är det som krävs för att montera UTRUSTA med integrerad dämpare (153 graders öppning) i gamla FAKTUM stommar med dörr? Är det modifiering både i stomme och dörr? (bilder från IKEA webb)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två år senare, jag vet... Jag bytte just gångjärn i en Faktum-stomme med de ursprungliga 153°-gångjärnen. Till min stora förvåning passade de nya "Utrusta 153°" utan någon annan modifiering än att borra upp de två extra hålen i luckan/fronten till 8 mm. Fästena i stommen passar till de nya gångjärnen och ska sitta på exakt samma ställe som tidigare! I förpackningen till 104.272.62, "2xUTRUSTA 153°" finns nya fästen som ska sitta i de nyare stommarna (de med två rader hål) men de behövs alltså inte om man låter de gamla fästena i stommen sitta kvar. Nu blir det en vända till till IKEA för att köpa till de kvarvarande skåpen med dessa gångjärn. De har sjugit på sista versen i flera år, trots positionsbyte och smörjning av utsatta delar. 18 år har de hållit för sex personer att rycka och slita i så det kanske får vara godkänt ändå 
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 310 inlägg
Toppentips, men jag är inte helt helt med på din justering. När du har möjlighet får du gärna posta en bild.F fb35523 skrev:Två år senare, jag vet... Jag bytte just gångjärn i en Faktum-stomme med de ursprungliga 153°-gångjärnen. Till min stora förvåning passade de nya "Utrusta 153°" utan någon annan modifiering än att borra upp de två extra hålen i luckan/fronten till 8 mm. Fästena i stommen passar till de nya gångjärnen och ska sitta på exakt samma ställe som tidigare! I förpackningen till 104.272.62, "2xUTRUSTA 153°" finns nya fästen som ska sitta i de nyare stommarna (de med två rader hål) men de behövs alltså inte om man låter de gamla fästena i stommen sitta kvar. Nu blir det en vända till till IKEA för att köpa till de kvarvarande skåpen med dessa gångjärn. De har sjugit på sista versen i flera år, trots positionsbyte och smörjning av utsatta delar. 18 år har de hållit för sex personer att rycka och slita i så det kanske får vara godkänt ändå![]()
Hela poängen är att det inte krävs någon modifiering annat än att de två hålen måste borras upp till 8 mm. Dessa syns i bilden intill det stora hålet. De måste vidgas eftersom de nya gångjärnen har större expansionspluggar där. På bilden syns det nya gångjärnet och det gamla fästet i stommen som alltså inte behöver bytas eller flyttas.
De två små hålen (till vänster) är efter extraskruvar som man kunde använda till de äldre gångjärnen för att gångjärnet skulle sitta bättre mot dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De två små hålen (till vänster) är efter extraskruvar som man kunde använda till de äldre gångjärnen för att gångjärnet skulle sitta bättre mot dörren.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 310 inlägg
Gött! Då skall jag införskaffa ett kit och testa själv.
Klicka här för att svara