Kök
jessica: Det blev en Elecrolux i stället. Vi är helnöjda :D
Gagga: Hej! Den som söker han skola finna.. Visst finns det högerhängd micro, Gaggenau har en sjukt snygg micro som harmonerar med deras ugnar. Den heter EM220, och finns i rostfritt eller alu. http://www.gaggenau.se/SE_sv/Microwave-Ovens.do Den kostar en bra slant med vad fan... Mvh Gagga
hempularen: Stala verkar vara bra, går att standardmässigt beställa måttanpassast i steg om 5mm, både längd och placering av hoar. Du kan designa din egen dislbänk direkt på nätet. Och jag tror att det går att beställa där också. Annars går dom att köpa via de flesta kökslev. Ett ställe där du kan köpa bänk utan att behöva köpa hela köket är Culimar.
sofsof: Har precis bytt kök och vet vad du har framför dig. Vi valde ett Schmidt kök och kan varmt rekomendera det då det håller högre kvaltiet men till samma pris som tex Marbodal eller HTH. De hade smarta lösningar och ett brett sortiment. www.schmidtkok.se Men jag tycker att Ni för det första skall hitta en lucka som Ni tycker om, INTE ETT MÄRKE. Som jag ser det, är det viktigaste att man
mino: Risken är nog stor att den lilla bänkytan till höger blir en avstjälpningsplats för reklam mm. Jag tror tyvärr inte att den kommer att användas som beredningsyta. Du behöver mer beredningytor kan jag tycka, står någon och sätter in/ur porslin ur diskmaskinen blir det trångt för den som lagar mat. Dessutom finns det väldigt lite yta att ställa disk på (tänk tex efter en fest med
mino: Jag har sett liknande lösning för elkontakter på puustelli. De kanske har även för kryddor. Väldigt fiffigt för övrigt. Annars har jag sett en snygg lösning i nån tidning, man sätter skåpen 10 cm ut och gör en grund låda längst in mot väggen där kryddor, elkontakter mm kan döljas.
ineluki_pg: Jag har köpt kryddfack på smarthem och allt fungerade perfekt. Kvaliteten var bra. Jag vet inte hur bestickfacken är, men kryddfacken är att rekommendera.... //Evert
jessica: Det tycker jag låter bra. Om det blir mörkt eller ej hänger ju också på i vilket väderstreck köket ligger samt antal fönster.Men som sagt att bryta av med alusockel är riktigt snyggt.Ett par vänner blev precis klara med sitt ekkök.Dom har ekgolv och alusockel.Med valnöt kan det skära sig om man ha otur till ek då det oftast är mkt mörkare.Men det hänger ju på hur ljusa eller
joh3: Tack alla vänliga människor för alla svar! :) :) :) / joh3
Gunilla: Vi ska ha ugnen i ett högskåp bredvid kylen. Vad är det för speciell isolerskiva som behövs för att inte ugnen ska föra över värme till kylen?
Wintermute: [citat] Fungerar det också. Men problemet med den tekniken är ju att man då undertill ser skarvarna mellan skåpen samt (iaf med IKEA) skallarna på de excenterlås som håller ihop skåpen. Inte så snyggt enligt min smak. Nu kommer IKEA, enligt en initerad källa, snart med någon lösning för att fälla in spottar i skåpsbotten... Vet inte vad den består av dock. // WM
OLHA: Nope men undrar om Du inte blandar ihop det med Zink skivor, som får ett liknande utseende som aluminium. Används på flera restauranger och barer. Visst är det mjukt men det får en naturlig patina. Oftast så är det en träskiva under och så hamrar/knackar hantverkarna ut zinkskivorna så att Du får t ex , mönster eller stuckaturer eller vad du vill i zinken. Det är skitsnyggt och
flundra: Fick ett tips om ABI-trä i Frölunda och var där tidigare i veckan. Fick svar redan dagen efter. Har inte koll på deras pris per meter.
Arlington_Cowgirl: Jag har köpt en Franke, 240 cm lång och 4 cm hög. Den fick vi köpa från Kvik till inköpspris för 2500:-, men om jag inte minns fel så var ordinariepris ca 3 800 eller något sådant. Kolla på franke.se under måttanpassade diskbänkar. Jag vet inte om Franke är bättre än Stala, men har svårt att tro att det skiljer nämnvärt.
mats99: Ajdå, vi som precis har godkänt alla ritningar. Jaja man lär sig väl av misstagen.. Antar jag. Skall iallafall köra på detta, har beställt en stor takmonterad fläkt. Självklart via Thermex. Vi får hoppas att det räcker.. Om inte kommer det se fräckt ut och man kan äta ute.. Ofta.. :D Mats
ichigo: Tack för svaret. Inget jag skall göra nu i alla fall, har redan mycket att göra. Men det blir roligt att fundera på så småningom. Och man kanske skall fråga hyresvärden om det är okey. hehe. Fast jag är tveksam över om min schackmönster-ide går hem dock, får nog antingen välja helvitt eller någon platta som passar 50-60-tals stil OCH är "diskret" nog att gå hem.
mopedhead: Hej! Jag ska installera ett trinettekök i uthyrningsdelen i min bostadsrätt. Köket kommer stå vägg i vägg med toan och jag tänkte göra hål i väggen för ledningarna och koppla in avloppet på handfatsavloppet och vattnet på samma ledningar som vattnet till handfatet. Vilka lutningar (planaste mest intressant) är godkända på avloppet mellan trinetten och handfatsavloppet? Ledningarna
Ulf_RTCW: Det finns ju en "riktig" dämparlösning för lådor från Blum, det bör vara den som kallas Blumotion: http://www.blum.se/sweden/sv/03/03/08/index.jsp;jsessionid=00000RsZ_WVYNMPRJT4-fTyzeik:-1 Jag gjorde en liten undersökning för att se om det var möjligt att eftermontera Blumotion på de utdragsskenor IKEA använder, (Blum Tandem eller Blum Metabox tror jag de kallas). Det verkade vara
Fredrik.Aj: [citat] Hej! Gammal tråd iofs men ändå. Ska ni montera dessa på en bänkskiva eller bultar ni dom direkt i väggen? Har också fastnat för just Sanityserien. mvh
jessica: Ett par kompisar har ett Ikea kök och dom har också sin diskmaskin upphöjd. Dom har den i ett microskåp tror jag. Så det avslutas med en hylla på toppen.
Lillbjorn: Smaksak. Kvänum hade på sin köksutställning en 80 cm rostfri diskbänk som var 1 cm högre än den övriga bänkskivan. Snyggt, men själv föredrar jag smidiga övergångar som inte samlar gegga så lätt.
affischeraren: Hej!! har själv satt glasstänkskydd över diskbänken,som e i Plåt??en list i över kant och en i under kant.Listerna fräste jag ur så att glaset skulle krypa in bakom på ett snyggt sätt,borrade och försänkte skruvarna.till sist satte jag en siliconsträng mellan bänken och listen..vet inte om det behövdes men det är gjort iaf. kör så det ryker........../X
Axla: vi har också svarta granitskivor. Och till det så har vi svart sjöstensmosaik, svart med en gnutta marmorering i. Perfekt, för då kan man ändra stil med textilier mm. Allt passar till svart och ek. Till detta har vi faktiskt svarta vitvaror. mvh Axla
sandra6118: Vi går också och funderar på hur vi ska göra med vitvarorna. Tycker att det är så himla snyggt med inbyggd bakom luckor men Mannen i huset tycker att det verkar opraktiskt... Vi ska ha massiva ekluckor och "fullhöjd" på både kyl och frys och luckorna borde ju bli aningen tunga... Vi har valt att ha 70cm i djup över hela köket så det blir lite lättare att hitta vitvaror som passar i
RilleRock: [citat] Det är väl samma skit :) Men mina köpte jag på Storel. Edit:Blev jätenöjd med dem!