Kök
malinochjohan: Hej jag undrar om någon har en hörnanpassad kåpa från Fjärråskåpan? Är den bra ? låter den mycket? Tacksam för svar Malin
MrElliott: Man kan lacka och olja, dock blir det problematiskt med rengöring i vilket fall. Det största problemet är att du köpt på OBS... ;) MrE
hempularen: Tack, Jättebra information. Det där med alumnium reflektorer låter lite vanskligt att dimensionera efter. För dom har väl samma sockel som andra lampor. Så om man dimensionerar med mindre frihöjd för dom lamporna så borde det kunna gå illa om någon sätter i vanliga lampor.
rosebuddy: Hej! Ring Carina på Kungsbacka kök & beslag, 0300-216 48. Hon kan göra det mesta! /LArs
Gummigum: Vi var inne på Corian vi med - men för mindre pris fick vi Nero Galaxy - ett av marknadens dyraste graniter så då var det inte ens ett alternativ längre med Corian!
Hemmakatten: Tack! dfi har en del snygga laminatskivor också som jag kollat in tidigare.
Beemer: [citat] Jenny, vi ska precis som du ha eklaminat och vita luckor. Funderar på samma kakel som du har. Det vore skoj att få se en bild på hur det ser ut hos er. /Björn
Lillbjorn: Tänk vad vi konsumenter går med på! En tanke: Jag vill byta ut alla mina möbler. Jag springer på mässor och affärer, läser reklam och studerar broschyrer. Jag får mycket information om möbelfakta, tillverkare, valmöjligheter, ingenstans står priser. Jag vet att jag kan köpa allt på samma ställe eller sprida mina inköp. Vad är bäst för mig? För att veta måste jag begära in
Severus: Vi funderar på deras Design Körsbär med grafixbeige laminatlucka. En ljus sandfärgad lucka med en smal körsbärsinramning, samt rostfria handtag. (modell Stål stång) Körsbärsbänkskiva på det. Överskåpen "liggande" modell med frostat glas. Spotlights under dem. Mosaik på väggen.....snyggt ;D Luckan är slät, rätt strikt, fast ändå en mild färg. Jag vill inte ha kritvita luckor
opelhenke: Hej är det någon som har erfarenhet av att köpa polen tillverkade kök?? Jag skall byta kök hemma det är första gången så jag undrar om någon kan ge tips ock trix vad man skall tänka på och vart man köper kök till vettiga priser det skall inte vara ett värsting kök men funktionellt. Det är ju rätt mycket att planera . Tänkte det skulle bli L-form 4.50-3.80 ca funderar på att ha
mino: Klister och tejp av den typen lossar man med ren bensin som man kan köpa på apoteket. Fogarna kan du fixa till genom att köpa en produkt som heter Fogfinish, den finns i olika färger och finns i kakelbutiker.
Potatiskungen: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1115986624;start=0]Badrum[/link] av Marlene Eskilsson.
Lillbjorn: Det här blir mycket bättre än ditt första förslag. Du vill behålla spisen där den är nu, men går det inte att flytta diskhoarna åt vänster? Jag är icke insatt i avloppsfrågorna, måste avloppet vara rakt eller kan man göra en dragning i sockeln med ett böj på köpet? Köket skulle bli mer lättarbetad om du hade en längre sammanhängande yta mellan diskhoar och spis. Jag är
Fredde78: Jag har fått en liten repa på mitt kylskåp i ytskicktet, den känns inte med fingrarna men den syns lite grann.. Har försökt att putsa bort den med det medföljande medlet, men det hjälper inte.. Någon som har tips hur man kan göra, kan man andvända någon form av polermedel??
Fasting65: Vi tycker också det låter bra mycket när diskmaskinen tömmer. Det beror i vårt fall på att vattnet släpps ut ovan vattenlåset. Det gurglar, sörplar och härjar. Min lösning på problemet kommer bli att vi sätter ett extra vattenlås för diskmaskinen UNDER det vanliga vattenlåset. Till det vattenlåset ska jag ansluta diskmaskinens utlopp.
Dicken: Är det någon som har erfarenhet av SIBA's köksfläkt Cata Serie C Stainless Steel. Önskar åsikter.....
byggimpert: Såg den där bilden också, men gillar personligen inte alls klinker i den färgen (men det är ju naturligtvis bara en smaksak), skulle själv isf. välja klinker i nåt åt det "kalkstensgråa" hållet :), ursnyggt till gräddvitt, granit och ek....... :o, dessutom en mycket tacksammare nyans (tycker jag) att hitta passande accentfärger till, för i princip allt passar till den kombinationen
Maskot: Ett förslag är Bror Törner på Norr mälarstrand i Stockholm. Seriösa och prisvärda, även om det inte precis är gratis där heller. Vi har beställt en bänkskiva i granit (Nero Africa) på 3000 x 610 x 30 mm, slipad kant endast i framkant, urtag för diskho + planmonterad Franke-ho (ho ingår i pris nedan) och urtag för spishäll (skivan delad vid häll). Därtill en mindre skiva, 900 mm
nissle: Hej Jag skulle undvika att ha öppna hyllor nära spisen pga. damm & fett, talar av egen erfarenhet vart tvungen att diska allt med jämna mellanrum. Personligen skulle jag använda mig mer av stora utdragslådor. Jag tycker dessa är mer praktiska och man får en bättre översikt. Om det finns möjlighet skulle jag minska antalet överskåp och sätta en fläktkåpa för att skapa lite mer
Lillbjorn: Jasså... jag länkade mig till den här tråden från "badavdelningen", men kök och bad har ju hört ihop förrut. Blev överraskad när mitt inlägg dök upp bland köksgolv och rostfria vitvaror. Nybörjare, ni vet.
MrElliott: Ska mura tillbaka den gamla murkåpan i köket i mitt 1800-tals timmerhus som försvann tillsammans med tre kakelugnar och två gjutjärnskaminer... >:( (trendsvängningar suger....) Någon som känner/känner till någon gammal murare i Linköpingstrakten? Bör ha koll på gammaldags konstruktion och kunna ge murstocken något slags betyg också... //MrE
MrElliott: Båtfärg? Hade egentligen inte tänkt måla mer än med den vanliga vattenburna väggfärgen. Det ska ju alltså inte rinna vatten på väggen, problemet är väl iofs när disktrasan kommer fram... :P någon med erfarenhet? tyvärr blir jag nog tvungen att kakla runt spisen iallafall. Vitt, fasat... var hittar man det? någon som vet? /MRE
mino: Det är inga problem att hyra en kap trots att ni inte köpt kaklet på samma ställe, det har jag gjort flera gånger och de har aldrig frågat var kaklet är köpt. Den senaste jag hyrde som var av modell större kostade 65 kr dygnet. Sticksågen duger till enstaka plattor men det går säkert 8 gånger snabbare med en kap.
malinochjohan: Hej vi kommer oxå köra med glasskiva mellan skåpen men jag kommer att ha tapet i mellan så man kan byta ibland ;D Malin
byggimpert: Röstar också på rostfri diskbänk ovan DM, känns "bättre" med obruten bänk, dvs. ingen skarv mellan hoar och DM. MVH//Christina.
Chief_Ryback: Jag beställde 2st 76X30 i härdat glas de gick på totalt 400:- och det måste jag säga är helt överkomligt.