Hur löser vi det här problemet?
Vi vill ha en heltäckande rostfri diskbänk.
Underskåp på 80 cm till vänster samt en smaldiskmaskin till höger om den.
Det blir alltså 80+45 cm och standardmåtten för diskbänkar verkar vara 120 eller 140 cm. Till höger om diskmaskinen kommer sedan ett hörnbänkskåp så det blir en smal dörr till höger om diskmaskinen innan köksinredningen "svänger". Skulle man kunna ha en 140 cm diskbänk som går en bit in på hörnbänkskåpet och sedan börja med träbänkskivan som vi tänkt ha eller ser det helknäppt ut om det inte följer underskåpen?

Eller måste man ha måttbeställd diskbänk? Fått för mig att det är svindyrt och har inte hittat någon bra. Tips?

En annan lösning är ju kanske att ha ett 60 cm diskbänkskåp och en 60 cm diskmaskin i alla fall men vi tycker det verkar onödigt med en stor diskmaskin eftersom vi för det mesta är 2 personer hemma...

Jag skulle absolut köra på 60 cm dm!
Speciallbeställda diskbänkar är dyra, vi har beställt en för ca 30.000.

Du menar sista alternativet med 60-skåp + 60-diskmaskin? Ja, det kanske är enklast men jag tycker även det ser lite trångt ut med ett endast 60 brett sopskåp?

30.000??? Det måste vara något alldeles i hästväg!!
:o

60 mm i vinkel m två stora hoar.

matahari skrev:
Hur löser vi det här problemet?
Vi vill ha en heltäckande rostfri diskbänk.
Underskåp på 80 cm till vänster samt en smaldiskmaskin till höger om den.
Det blir alltså 80+45 cm och standardmåtten för diskbänkar verkar vara 120 eller 140 cm. Till höger om diskmaskinen kommer sedan ett hörnbänkskåp så det blir en smal dörr till höger om diskmaskinen innan köksinredningen "svänger". Skulle man kunna ha en 140 cm diskbänk som går en bit in på hörnbänkskåpet och sedan börja med träbänkskivan som vi tänkt ha eller ser det helknäppt ut om det inte följer underskåpen?

Eller måste man ha måttbeställd diskbänk? Fått för mig att det är svindyrt och har inte hittat någon bra. Tips?

En annan lösning är ju kanske att ha ett 60 cm diskbänkskåp och en 60 cm diskmaskin i alla fall men vi tycker det verkar onödigt med en stor diskmaskin eftersom vi för det mesta är 2 personer hemma...

Antingen 60's bänkskåp + 60's diskmaskin, eller som alternativ om ni inte vill det, låt standarddiskbänken gå ända in i hörnet, kanske inte idealiskt men väldigt mycket bättre än att den går in i 'halva' hörnet med någon smal remsa träskiva längst in.

MVH//Christina.

*EDIT* Inser att jag antingen måste ha läst slarvigt eller varit osedvanligt trögfattad ::), för jag verkar ha missuppfattat detta helt, om ni använder en 140's diskbänk så kommer ni ju inte ända fram till hörnet, utan det bör isf. vara ca. 15 cm kvar till själva vinkeln (är jag med så långt?? ;)), vilket borde innebära att ni ska strunta i det jag skrev ovan ;), använd det 80's skåp som ni redan har och sedan den 45 cm DM (som också redan finns, eller??) och låt sedan diskbänken gå in 15 cm på hörnskåpsdörren, det gör ingenting, jag tycker mao. inte att det spelar så stor roll om den inte linjerar med underskåpen till 100% ;).
Är ni nöjda med planlösningen i övrigt och DM är hyfsat ny och dessutom tillräcklig för ert behov så finns det väl ingen anledning att riva ut och slänga bort (även om jag tycker att man, vid nyinstallation, bör välja 60's DM om det bara går).

Nej, vi har ingenting inköpt än - allt är på ritstadiet!! ;D

Vi tycker bara det verkar onödigt att inköpa en fullstor diskmaskin eftersom vi bara är 2 personer. Men du hade uppfattat resten rätt - diskbänken skulle bli att gå 15 cm in på nästa bänkskåp. En standarddiskbänk ända in i hörnet skulle bli väldigt lång i stället - 215 cm (och såna standardbänkar finns det ju inte heller så..)

Måttbeställning är inte svindyrt.

Kolla in Stala.se, där kan man komponera sin bänk direkt på hemsidan. Du kan köpa bänken via köksleverantörer.

Culimar tror jag säljer även om du inte köper köket av dom, culimar har även prislistor på nätet med Stala diskbänkar.

Intra har en diskbänk som är 1250mm lång. Perfekt mått för er (om min huvudräkning inte är helt åt skogen :P), men den kostar runt 9100:-
storintra_acm125r.jpg

Det går ju även att specialbeställa en standard Frankeho för ca 5300 på Sigro http://www.sigro.se Nej, jag är inte anställd där! ;) Men det är bra med prislistor.

Annars är ju "nödlösningen" med 140 cm ganska okej!

Ang. bredd på diskbänksskåpet skulle jag def. ta 80cm och liten diskmaskin. Med all sopsortering är det ju nästan ett måste, man (eller jag) diskar ju oftare än går till återvinningen.

Hej!
Vi specialbeställde från en plåtslagare eftersom vi ville ha 70 cm djup o 155 bred. Med en stor ho från franke hamnade priset på knappa 4000. Mycket snyggt o proffsigt gjort efter min ritning. Man kan välja kanter, avfasning o allt! Jättebra!!

"Det går ju även att specialbeställa en standard Frankeho för ca 5300 på Sigro"

Och jag som tycker 5300:- är dyrt.... :)
En standard 120 på IKEA kostar 2.600:-

matahari skrev:
"Det går ju även att specialbeställa en standard Frankeho för ca 5300 på Sigro"

Och jag som tycker 5300:- är dyrt.... :)
Jag menade ju naturligtvis MÅTTbeställa ;)

Och jag som tycker 5300:- är dyrt....
En Stala med specialmått kostar ca 3300:-

Jag har tittat på Stalas hemsida men antog att de var svindyra. Men det stod ingenstans om återförsäljare?

De finns hos de flesta kökslev. Priset tog jag från www.culimar.se. Dels för att de har prislista utlagd, dels för att jag tror att du kan köpa bänken där även om du inte köper köket där.

hempularen skrev:
De finns hos de flesta kökslev. Priset tog jag från www.culimar.se. Dels för att de har prislista utlagd, dels för att jag tror att du kan köpa bänken där även om du inte köper köket där.
Tack för tipset!! Lite långt att åka från oss till Hammarbyhamnen dock...men man kan ju kolla med köksfirmor på närmare håll då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.