Kök
niclasella: Hej. Vi har tänkt att skaffa en granitskiva som köksbänk på en köksö, nu till frågan. Går det att göra en skiva i granit som är 120cm gånger 320cm och vem kan göra det isåfall? Vi ska ha underlimmadho i den och även spishäll. Häls Niclas
niclasella: Hej igen. Nu har vi hittat otroligt snygga luckor på Noblessakök det är creamfärgade i högblankt. Vi var och titta på dem och de var verkligen blanka och jättesvåra att repa. Inga fingeravtryck fastna på dem heller. Så nu ska vi boka tid med dem och rita kök. Någon som vet ett bra stenhuggeri för vi vill ha sten till bänkskivan. Häls Niclas
mrlillebill: YES... nu är gratitskivorna flyttade och det gick galant. Loimaan kivi har en utmärkt beskrivning som även gick att följa för demontering och byggande av en fixtur för granitskivorna. http://www.loimaankivi.fi/se/sisustuskivet.html#. och länken för förberendande åtgärder gjorde susen. Nu är bara resten kvar :)
Mattias L.: Vis av egen erfarenhet tipsar jag å det allra bestämdaste att ni efter flytt av frysen låter den stå avstängd i ett par timmar gärna ett dygn. Det som händer annars är att oljan i kompressorn far in i rör som den inte ska vilket kan tvinga fram ett byte av kompressor!
stenhus05: Ett alternativ kan ju vara att ta 3 x 40 - skåp också? Det blir iofs säkert snyggt med hylla också.. mvh/stenhus05
Liar72: ja du 8) alla möbler som köps in from nu ::) blir i björk :P tack för all support förresten.. nu står containern på gården och vi börjar riva på lördag:-) :o räknar med 3-4 veckor innan vi kan laga mat i köket o äta där :-/
janssonj: Köp en hörn micro och ställ den i hörnet om ni inte har spisen där.. Fungerar jättebra,, tar ingen plats.
drx: Jag kör manuell med IKEA's rationell........ ;) Är aningen billigare än de övriga lösningarna ;D
Nix: Tack. Med det svaret känns ju "många små hål med kakelborr" som ett bättre alternativ.
Jorg: Och i vilket prisläge kan man hitta en bra kombinerad micro/vanlig ugn? Några rekommendationer om märke eller modeller?
Moz: Håller på att renovera ett hus, för första gången... Har tittat på köksfläktar, och det finns en på Onoff i rostfritt, ej för inbyggnad. Men röret som går uppåt räcker inte ända upp till taket, är det meningen att man ska skarva på det, eller hur brukar man göra? Är väl svårt att få tag på samma rostfria plåt, kan ju aldrig bli snyggt.... Tacksam för snabba svar! :D
Johan Gunverth: Det beror på att El-Giganten (och andra) inte använder de normala inköpskanalerna och därmed inte kan erbjuda fabriksgaranti. En Electrolux-spis är sällan levererad av Electrolux, utan kommer via spotmarknader i tex. Tyskland eller England. Produkten är alltså tidigare såld, men inte använd. Garantin är El-Gigantens egna. Konsumentköplagen styr garanti och reklamationsrätt på nya
jhellqvi: Jag funderar på att klä en spånskiva/MDF i tjock (2,5-3mm) teak-/ekfaner med 8mm kantlist för att ha som bänkskivor i kök. Är det någon som har erfarenhet eller tips av liknande idé? Funderade först att sonika köpa teak-plywood men slitytan är typiskt bara 0,5 mm. Vet någon om det finns plywood med extra tjock slityta? Finns även fanerad spånskiva men finns det färdigt med fjockt
niclasella: [citat] Hittar inte tråden. Hur ska man söka eller är det någon som har den rätta adressen till tråden om pris/kvalitet/tillverkare? Niclas
FlitigaLisa: [citat] Glöm inte att lacka dem så ser de snygga ut längre!
tafkap: Vi har precis fått hem vitvarorna till vårt nya kök. Tyvärr har det skett ett missförstånd och vår frihängande fläkt (Electrolux) har levererats med en extern motor för vägg istället för extern motor för tak. Någon som har erfarenhet av väggmonterade motorer kontra takmonterade? Hur blir ljudvolymen? Med en väggmonterad lösning sitter fläkten direkt på väggen "bakom köket".
DEZ: Problemen kommer först senare, om dom överhuvudtaget kommer, när grejerna blir inslitna och smutsiga. Har ingen erfarenhet av just Ikeas jalusi, men av annan tillverkare. Viktigt att hålla rent.
Macce: Vi hissade upp vanliga överskåp ända upp i taket sånär som på en list 18mm. Under överskåpen monterade vi en frihylla där vi har det porslin som används dagligen. Det som inte passar särskilt bra blir ju fullhöjdsskåp. Under vårt enda fullhöjdsskåp blev det ett perfekt utrymme för den pall som man behöver när skåpen hamnar uppe vid taket. /m
Joggin: Ljudet beror på att vattnet strömmar ned i avloppet med sådan fart att det suger luft genom slasken. Avluftning är kortfattat ett rör som går förbi vattenlåset och ut genom väggen, oftast på högsta punkten av huset. Detta för att undertrycket i avloppssystemet inte ska bli för högt och suga med sig vatten från vattenlåsen exempelvis när man spolar i toaletten. Dessvärre är det
byggimpert: Jag tycker att ni isf. ska sätta den rostfria listen runt hela bänkskivan. Men har ni kollat vad det skulle kosta att köpa en motsvarande list av samma granitsort som ni har i skivan!? Jag har tyvärr ingen aning om vad sådant kostar, men min tanke är den att, i det fall ni får tag på en tunn granitlist, så skulle det bli jättesnyggt med en sådan 'sockel' runt hela granitskivan,
Sweli: [citat] Vår elektriker har installerat Lysvik till vår IHC (Intelligent House Control) system med dimmer (fast installation) utan några problem. Det vi gjorde var att inte koppla el-uttag sektionerna till belysningssektioner på samma rad för då går det inte att dimma. Så vi har två slingor en med belysning och en med el-uttag. Det fungerar jätte bra.
fia_mstd: Nu har jag uppdaterat med det sensate och fiskar så klart efter lite beröm... ;) http://hem.passagen.se/pelargonia/koket.html
WES: Vi har också tittat på ett Schmidtkök som vi tyckte om och fått en offert från dem. Vi gillade dock förslaget från Kvänum ännu mer, och eftersom Kvänums pris dessutom var något lägre (!) blir det ett sådant. Såvitt jag kan bedöma var köken från Kvänum och Schmidt jämförbara när det gäller både funktion och kvalitet.
byggimpert: Tänk också på hur ljuskäglan faller över skåpluckorna, annars blir det inte särskilt snyggt, gäller ffa. om du placerar dem så att du får förstärkt arbetsljus över bänkarna ;) MVH//Christina.