3 081 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Snart panik... vilket kakel ska vi välja?!
Hej allihop!
Vi har köpt ett kök av Ikea som inom ett par veckor ska sättas in. Vi har valt Ädel vit (men ska troligtvis byta till nya Lidingö vit), bänkskiva i ek, laminatgolv i ek (pga alla barn... annars hade det nog blivit riktigt trägolv), spiskåpa och div detaljer i rostfritt, kyl & frys vitt. Tapet i matdelen av köket blir Boråstapeters Anno 1905 nr 12908 (beige med små vita blommor). Möblerna kommer vara i björk.
Huset är från 1920-talet med tillhörande mindre lada och små uthus. Vi vill gärna behålla den gamla stilen men blanda upp med lite modernare inslag.
Vårt stora problem just nu är att vi ännu inte valt kakel! Jag har verkligen ingen aning om vad vi ska ha. Har ni några tips?
Det är väldigt fint med gammeldags avlånga fasade vita kakel, men blir det inte alltför vitt och sterilt då?
Enormt tacksam för alla tips!!!
/Linda
Vi har köpt ett kök av Ikea som inom ett par veckor ska sättas in. Vi har valt Ädel vit (men ska troligtvis byta till nya Lidingö vit), bänkskiva i ek, laminatgolv i ek (pga alla barn... annars hade det nog blivit riktigt trägolv), spiskåpa och div detaljer i rostfritt, kyl & frys vitt. Tapet i matdelen av köket blir Boråstapeters Anno 1905 nr 12908 (beige med små vita blommor). Möblerna kommer vara i björk.
Huset är från 1920-talet med tillhörande mindre lada och små uthus. Vi vill gärna behålla den gamla stilen men blanda upp med lite modernare inslag.
Vårt stora problem just nu är att vi ännu inte valt kakel! Jag har verkligen ingen aning om vad vi ska ha. Har ni några tips?
Det är väldigt fint med gammeldags avlånga fasade vita kakel, men blir det inte alltför vitt och sterilt då?
Enormt tacksam för alla tips!!!
/Linda
Vi skall ha vitt kök. Kommer ta vitt kakel som är matt & lite ljusgråare fog. Kommer köra 10x10...finns mycket snyggt vitt kakel nu. Har rostfritt i övrigt så det blir inte enbart vitt samt att golv & bänkskiva är ek. Tycker det är snyggt med vitt mot rostfri fläkt med ljusgrå fog & ekskiva 
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag håller precis på med mitt kök som också är i ett hus från början av 20-talet.
Det blir vita luckor med vitt fasat kakel, mörka träbänkskivor och tegelgolv.
Supersnyggt!!
;D
Det blir vita luckor med vitt fasat kakel, mörka träbänkskivor och tegelgolv.
Supersnyggt!!
;D
Vi har varmvita ramspegelluckor med dubbelspegel på överskåpen, övrigt ungefär som du beskriver dina val, fast lönnparkett på golvet.
Kaklet är vitt, fasat 7,5x15 cm lagt i hammarförband med vit fog.
Vill du kan jag maila en bild så får du se om du tycker det är för vitt och sterilt
MVH//Christina.
Kaklet är vitt, fasat 7,5x15 cm lagt i hammarförband med vit fog.
Vill du kan jag maila en bild så får du se om du tycker det är för vitt och sterilt
MVH//Christina.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Fundera en extra gång på den ljusgråa fogen. De kök jag har sett med den kombinationen brukar efter något år ha en fog med lite olika ton, beroende på var i köket man tittar. Jag talar alltså om smuts, flott och fett. Det får fogen att missfärgas/bli mörkare och är inget man kommer undan.Mulan skrev:Vi skall ha vitt kök. Kommer ta vitt kakel som är matt & lite ljusgråare fog. Kommer köra 10x10...finns mycket snyggt vitt kakel nu. Har rostfritt i övrigt så det blir inte enbart vitt samt att golv & bänkskiva är ek. Tycker det är snyggt med vitt mot rostfri fläkt med ljusgrå fog & ekskiva![]()
En mörkgrå fog är också snygg till er kombination, men framför allt missfärgas den inte på samma sätt som en ljusgrå.
Riskerar man inte att antingen luckorna eller kaklet ser smutsigt ut om båda är vita? Stod och höll vitt fasat kakel framför en vit lucka häromdagen och inbillade mig det. 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden