Såg i IKEAs kökskatalog att ett av köken där hade spiskåpan direkt mot köksskåpet, så det är nog godkänt att göra så.
Om det sen är snyggt är väl en annan fråga. Tycker själv att det bör vara ett litet mellanrum. Planerar själv vid nästa ombyggnad av köket att ha 30 cm på var sida om fläkten utan skåp.