Har lite dålig sugkapacitet i min köksfläkt sedan jag gjorde om köket och flyttade på spis å fläkt.

Kan man sätta någon hjäpfläkt på taket för att få bättre sugkapacitet?
 
Allt är möjligt men brukar vara svårt att fixa styrning från befintlig kåpa till en tak/vinds-fläkt.
Varför har flödet minskat när du byggde om ? (för små kanaler eller slang som ligger klämd)chat
 
FrittDrag skrev:
Allt är möjligt men brukar vara svårt att fixa styrning från befintlig kåpa till en tak/vinds-fläkt.
Varför har flödet minskat när du byggde om ? (för små kanaler eller slang som ligger klämd)chat
Det blev för lång kanal.. först 8 meter ner från taket, och sedan byggde jag på 3 meter till med två böjar..

Och då blev det lite väl långt...

Min tanke var om det fanns någon fläkt som gick med låg hastighet hela tiden och hjälpte till, och om fäkten inte är igång så får den gå ändå...

men frågan är om det gör någon nytta
 
Tror inte en sådan fläkt gör någon nytta i ditt fall (tyvärr).
Visst man kan alltid prova men med tanke på hur mycket jobb det blir för en test känns det lite meningslöst att hoppa på det.

Därför man idag ofta har ökat kökskanalen (imkanalen) till spiro 160mm (förr oftast 125mm) , ger mindre problem med motstånd i kanalerna med dagens köksfläktar.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.