L
Liteavvarje: Dessa block sattes ofta i källarna på villor ca 1965 - 1972 och nästan till 100% utvändig el-installation , en del av dom har en armering i sig , men indelningen vet jag inget om
6 svar · 13,4k läst
·
Snailman
Snailman: [citat] Antagligen rättstavningens förslag på sändningsnummer, den är helvild, vill särskriva och gärna stoppa in fotbollstermer (är noll sportintresserad) den rättade fotbollstermer till fotbollsturnering såg jag nu.
20 svar · 5,0k läst
·
Sätraeva
Sätraeva: Här är en bra beskrivning om ångspärr och bastu http://www.pedago.fi/dalton/hus/bastu/basturapport.htm Om du ska ha bastu med ångspärr o kakel med ångspärr behöver utrymmet i mellan ventelation om jag förstår det hela rätt...
13 svar · 7,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Visst finns det täckbrickor i rf stål för att täcka hål i diskbänkar? En sådan, som täcker hålet, och som man borrat hål i rätt diameter borde väl fixa eländet. Kräver kanske bra borr och skruvstäd för att ordna.
3 svar · 2,5k läst
varmkorv
varmkorv: Svärfar har en Dometic D50 inbyggt, eller snarare fristående i en köksö. Den gick varm och slogs av. Den köksön har endast en rad med skåp och vinkyl. Lösningen var att sätta ventilations hål i köksön på baksidan, både uppe och nere. Så i det fallet räckte det inte med luft runt kylen.
1 svar · 5,1k läst
C
carjoh: Ok- jag förstår. Ställde frågan eftersom vår stenleverantör menade att färgförstärkare la man på för att jämna ut färgen " som att använda svart skokräm på svarta skor"... Då kan man ju fundera på vad han menade med det..
4 svar · 1,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Latexfog eller silikon efter att skivan är monterad är väl det vanliga ? Edit: Tänkte på mellan skiva/diskbänk och vägg då - mellan diskbänk och bänkskiva - där är jag inte riktigt med på hur det ser ut, men rostfria diskbänkar har ju ett uppvik så där torde inget behöva göras ?...
1 svar · 5,9k läst
kimf
kimf: Yes, det blir den lösningen. Lägre skåp och täcksida i toppen för att gå vidare hela vägen upp i taket
3 svar · 2,0k läst
D
Dub361: [citat] För egen del skulle jag nog lita på Krilleman_215 betydligt mer än random säljare på Bauhaus, har aldrig sett krilleman lämna felaktiga råd utan alltid bra och trevliga svar. Nu har du ju dessutom dokument som visar hur det går till.
30 svar · 14,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Borra för plugg och skruva. Dimensioner är jag dålig på, men plugg för 6mm borr är kanske 10 mm [bild] http://www.clasohlson.com/se/Plastplugg-10-x-50-mm,-blå/Pr409245004 Eller denna 8 mm http://www.clasohlson.com/se/Plastplugg-8-x-40-mm,-brun/Pr409245003 Du har väl borrmaskin med slagborr?
10 svar · 7,3k läst
·
Snailman
Snailman: [citat] http://www.vedum.se/storage/ma/18971559bada4ad39e99063a26e2d647/0075e4ba8cc74c82871c087c20df5a21/pdf/4B1435850628B9873202F7B7517ABE71CA6414C0/BänkskivorTrä39271.pdf Det här är Vedums instruktioner hur man monterar träskivor, de flesta ser likadana ut. Massivträ är ett levande material, och därför rör det sig med årstidernas växlingar. Exempelvis kan en skiva av bok med djupet
11 svar · 7,2k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Det funkar perfekt med en sån billig skärare i såna småplattor tror den max tar 300 mm
6 svar · 4,0k läst
·
S
sblixten: Det fungerar, men du bör ha en extra täckbräda emellan. Så står det i instruktionen på min husqvarna kylfrys. Om det är samma för samsung vet jag ej, men ring samsung så kan de säkert svara.
1 svar · 4,2k läst
L
Liteavvarje: Är det samma fläkt till all vent i huset , normalt separata fläktar , då blir det bra fart i köket , och inget fett i rören , annat än från köket , om dom är tillsammans , så förstår jag att det är lite dålig fart , den ska ju dra allt , styrningen från kök , ska nog vara samma nu , men vilken sorts styrning på den gamla reglaget 1 -2 - 3 , då är det transformatorstyrning ,
1 svar · 6,3k läst
Ögonfröjd
Ögonfröjd: Ni kan såga upp i bakkant på skåpet, på hyllor och i topp/botten på stomme. Det räcker med stora borrhål!
2 svar · 12,2k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det finns elektriska avstängningsventiler som manövreras via en liten (trådlös tror jag) knapp. Då behöver du bara montera denna direkt på inkommande vatten till till DM, ingen extra rör/slangdragning krävs. Mycket smidigt. Vad gäller avloppet så säkerställ att det är en slang som tål värmen, om du vill så kan du dra den inne i bänkskåpen istället så upptäcker du eventuellt
7 svar · 4,8k läst
·
P
phosun: [citat] Ok. Hursomhelst, det är i mitt fall en lättbetongvägg som ju heller inte är ett så värst starkt material men krafterna blir ju iofs vinkelrätt mot ytan. Använda primer noterat. Tack för svar.
6 svar · 1,5k läst
xerbee
xerbee: [citat] Skulle hålla den under 150°C.
11 svar · 7,5k läst
Lime113
Lime113: Vi hade alltid en sådan här på väggen i köket när jag var liten. Hur nöjd som helst med den (plast- och aluminiumfolie + hushållsrulle). [bild] Jula säljer även ett tillbehör likt denna man sätter direkt på förpackningen för att skära plastfilm (folieskärare smart cut). [bild] Finns en hel del på aliexpress om man inte vill köpa från Jula/Clas Ohlson.
8 svar · 22,0k läst
·
F
fdcarlsson: Tack :)
4 svar · 2,5k läst
D
DFYD123: Om man ändå tänker betala för den undre lådan/värmelådan kan man lika gärna lägga till lite och få en fullstor ugn med mikrofunktioner och på så sätt få rätt linje...
5 svar · 3,3k läst
L
Liteavvarje: [citat] Är nog tveksamt då det är en slityta , och befarar att den kan bli flammig , men kolla med en bänkfirma , det kanske går med våtslip-papper , den är väldigt finkornig tillsammans med vatten ,samma som dom har när dom lackar bilar , inga repor , men först firma
3 svar · 1,7k läst
L
Liteavvarje: [citat] Missat och missat , det händer även den bästa , det kan vara så att den satt lite dåligt från början , och när du började skruva så snurrade den runt , kanske du behöver hjälp vad vet jag kallvatten och varmvatten ska stängas , koppla ur slangar , upp under där sitter en lång mutter som skruvas bort och en konstigt bricka bort , då kommer den upp
7 svar · 4,1k läst
·
V
vectrex: En massiv träskiva som du vaxar med vitt dekorvax och därefter 2 lager hårdvaxolja. Detta blir mycket motståndskraftigt mot slitage! Träet kommer synas igenom men blir ljusare! Osmo har mycket bra produkter i segmentet.
2 svar · 6,1k läst
M
Morgano: [citat] Tack!
6 svar · 3,6k läst
A
ArtonVolt: Letar efter ett smart sätt att lösa kaffekokare i ett kök med teknikdel med endast höga skåp samt stor köksö. Det finns ju kaffebryggare för inbyggnad men de är väldigt dyra och risken är att jag ändå kommer sakna min moccamaster. Finns det någon här som "byggt in" en moccamaster på något finurligt sätt?
0 svar · 1,4k läst
BirgitS
BirgitS: Även om det är samma träslag i skivan som i lådfronterna så kommer det ju inte att se exakt likadant ut eftersom randning blir en annan och antagligen färgen också, och speciellt inte lika efter att bänkskivan under några år blivit utsatt för spill och rengöring på ett helt annat sätt än lådfronterna. När något är nästan lika ser det normalt sett inte bra ut eftersom det ser
5 svar · 4,7k läst
·
L
lordi: [citat] Precis så gick mina funderingar. Har tvåtumsplank bakom, så jag gör nog likadant.
3 svar · 1,2k läst
T
the_warpi: [citat] Hej. Tack för positiv återkoppling! Totalt för själva köket och vitvaror var kostnaden ca 75 000 SEK. Dock gjorde jag allt jobb själv.
2 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.