2 754 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Köksstomme - "värmetålig" ?
Håller på att renovera mitt gamla 50-talskök. Skall installera en ugn från IKEA, men köper inga nya stommar (behövs ej). Den skall monteras där min gamla spis stod, med bänkskiva+häll ovanför. Jag har köpt IKEAS konsol för ugn (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10301960/) som jag ska skruva fast på de två skåpen som ligger på vardera sida. Alla dessa skåp är av massiv furu som ram, med masonitskivor som täckskivor på sidorna.
På IKEAs anvisningar står det att skåpen där ugnen skall sitta i skall vara "värmetåliga upp till 90 grader". Antar att deras egna stommar är det då. Men hur är det med mina målade furu+masonitskåp? Kan ugnen sitta mellan dem,eller måste de täckas med nått? Är inte oroad för uppåt eller nedåt, där kommer det vara rätt rejäla luftspalter då jag har höjt bänkskivan med reglar och inte kommer ha nån låda under ugnen.
På IKEAs anvisningar står det att skåpen där ugnen skall sitta i skall vara "värmetåliga upp till 90 grader". Antar att deras egna stommar är det då. Men hur är det med mina målade furu+masonitskåp? Kan ugnen sitta mellan dem,eller måste de täckas med nått? Är inte oroad för uppåt eller nedåt, där kommer det vara rätt rejäla luftspalter då jag har höjt bänkskivan med reglar och inte kommer ha nån låda under ugnen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Blir det inte en luftspalt mellan ugnen och skåpsidorna eftersom konsolen är några cm smalare än 60 cm?
Men i alla fall furu börjar ju inte brinna eller glöda för att det blir 90 grader varmt. Det är väl mest plast som påverkas av sådana temperaturer.
Men i alla fall furu börjar ju inte brinna eller glöda för att det blir 90 grader varmt. Det är väl mest plast som påverkas av sådana temperaturer.
Ja, Det kommer bli en luftspalt har jag nu insett efter att ha kollat på IKEA.Kommer inte vara nått problem, deras stommar är inget speciella heller. Och ja, gamla spisen stog ju där. Dessutom får jag rejäla luftspalter ovanför och under.
Klicka här för att svara