När man försöker leta efter regler på mått vid installation av gasspis i köket på villan så saknar jag ett viktigt mått som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Överskåpet direkt över hällen ska vara 720 mm eller 650mm om det finns en godkänd fläkt. Om spisen står intill högskåp eller väff skall det finnas en spallt på 50mm i sidled. Nu till min fråga: jag har en helrad med överskåp som idag sitter 520mm över arbetsbänk och häll (elspis). Behöver jag bara höja upp överskåpet dirkekt över hällen (spisbredd 600, överskåp 600).
Varken MBS eller räddningstjänst eller sotare eller försäkringsbolag kan svara å¨frågan.

Min tanke är att höja överskåpet direkt över spisen, installera fläkt och klä in de anliggande överskåssidorna i mineritskiva (brandklassat).

Har ni några smarta tankar eller idéer eller kunskap som dem andra inte har?

BirgitS
När vi för länge sen gjorde om ett kök med gasspis så satt de ursprungliga väggskåpen bredvid gasspisen på 50 cm höjd och vi behöll den höjden men satte fläkten på 60 cm (enligt tillverkarens anvisning). Inte hört/läst/sett att man skulle behöva någon särskild skiva på överskåpen bredvid, och det var inga skador på dem när vi flyttade ut ett par år senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.