27 765 läst ·
5 svar
28k läst
5 svar
Montering av luckor integrerad kylfrys från Siemens + IKEA
Hej,
Jag har fått ett litet hjärnstillestånd här. Jag har ett kök från IKEA och har precis satt in en integrerad kyl/frys från Siemens (KI86SAF30) i ett metod-högskåp. Jag läste mig till innan att denna modell var anpassad för IKEA och bara skulle fungera med ”vissa dörrar” från dem.
Nu har jag kommit till biten där jag ska börja montera fast dörrarna och blev fundersam för i manualen nämns inget särskilt om IKEA. Det enda jag ser är att man ska montera frontskivor på kylfrysens egna anordningar vilket gör mig lite fundersam då jag inte förstår varför det inte skulle fungera i samtliga kök om så vore fallet.
Är tanken att jag ska montera IKEAs gångjärn på dörrarna (och i skåpstommen) och kombinera detta med kylfrysens befintliga gångjärn på något sätt? Finns det i sådana fall några instruktioner för det någonstans eller har vi möjligen någon vänlig själ här som skulle kunna förklara?
Jag har fått ett litet hjärnstillestånd här. Jag har ett kök från IKEA och har precis satt in en integrerad kyl/frys från Siemens (KI86SAF30) i ett metod-högskåp. Jag läste mig till innan att denna modell var anpassad för IKEA och bara skulle fungera med ”vissa dörrar” från dem.
Nu har jag kommit till biten där jag ska börja montera fast dörrarna och blev fundersam för i manualen nämns inget särskilt om IKEA. Det enda jag ser är att man ska montera frontskivor på kylfrysens egna anordningar vilket gör mig lite fundersam då jag inte förstår varför det inte skulle fungera i samtliga kök om så vore fallet.
Är tanken att jag ska montera IKEAs gångjärn på dörrarna (och i skåpstommen) och kombinera detta med kylfrysens befintliga gångjärn på något sätt? Finns det i sådana fall några instruktioner för det någonstans eller har vi möjligen någon vänlig själ här som skulle kunna förklara?
Som sagt, instruktionen från Siemens går bara ut på att man sätter fast frontskivan. De butiker som säljer kylskåpet skriver följande: ”OBS! Passar inte till standardkök, då det endast är fåtalet köksluckor från Kvik och IKEA den passar till!”.electroluxaren skrev:
Om man bara sätter fast frontskivan och inte använder sig av några andra gångjärn osv så hade det ju gått bra med vilken planka som helst (vilket alltså bör fungera i samtliga kök), därför undrar jag varför man gör en grej av att det bara är IKEA och Kvik som fungerar med detta.
Redigerat:
viss inredning har ju luckorna försänkta så att stommen syns utanför luckan
kan det vara det som menas?
eller är det special höjd på ikeas dörrar?
var försvann svensk standard?
Jag har ingen koll på IKEAs ny serie förutom att jag upptäckt att den ställer till onödigt svåra bekymmer
edit
jag ser nu hur det ser ut och luckorna monteras på typiskt BSH sätt.
jag ser ett stort avstånd mellan frys resp kyl delen
så man kan misstänka att vad som avses täckskivorna är höjden på dessa dvs fördelningen mellan kyl lucka o frys dito
kan det vara det som menas?
eller är det special höjd på ikeas dörrar?
var försvann svensk standard?
Jag har ingen koll på IKEAs ny serie förutom att jag upptäckt att den ställer till onödigt svåra bekymmer
edit
jag ser nu hur det ser ut och luckorna monteras på typiskt BSH sätt.
jag ser ett stort avstånd mellan frys resp kyl delen
så man kan misstänka att vad som avses täckskivorna är höjden på dessa dvs fördelningen mellan kyl lucka o frys dito
Redigerat av moderator:
Skulle tro att det beror på att IKEA och KVIK har 80cm höga underskåp. Och eftersom att du har en Kyl/frys skall det ju liva med skarven. Så montera dem enligt Siemens instruktioner så skall det nog bli bra
Klicka här för att svara