Jag renoverar köket och skall sätta nytt kakel (där har suttit tunna väggplattor tidigare). Diskbänken skall inte bytas och den har en klack mot väggen på c:a 1 cm.
Om jag sätter nedersta raden kakel så att den täcker klacken kommer det inte gå att byta diskbänken i framtiden. Avslutar jag kaklet ovanför klacken blir det ett rejält hålrum mellan kakel och diskbänk. Finns det något smart sätt att täcka hålrummet? Det skulle gå åt en hel del silikon...
Om jag sätter nedersta raden kakel så att den täcker klacken kommer det inte gå att byta diskbänken i framtiden. Avslutar jag kaklet ovanför klacken blir det ett rejält hålrum mellan kakel och diskbänk. Finns det något smart sätt att täcka hålrummet? Det skulle gå åt en hel del silikon...
Det är ju det som är hela idén med uppviket. Den ska gå upp bakom kaklet för att hindra att vatten rinner ner mot väggen.
Förr brukade man inte mjukfoga mot bänken som man gör med dagens bänkar utan uppvik. Det går dock fortfarande att köpa nya bänkar med denna kant.
Förr brukade man inte mjukfoga mot bänken som man gör med dagens bänkar utan uppvik. Det går dock fortfarande att köpa nya bänkar med denna kant.
Du kunde ju även skurit bort klacken med vinkelslip. Jag skar så när jag skulle ta loss min diskbänk utan att riva kaklet. Visst, lite svårt att få exakt rakt, men fogar man sen så kanske det inte behövs heller, sålänge det blir när nog.
Klicka här för att svara
