Jag renoverar köket och skall sätta nytt kakel (där har suttit tunna väggplattor tidigare). Diskbänken skall inte bytas och den har en klack mot väggen på c:a 1 cm.

Om jag sätter nedersta raden kakel så att den täcker klacken kommer det inte gå att byta diskbänken i framtiden. Avslutar jag kaklet ovanför klacken blir det ett rejält hålrum mellan kakel och diskbänk. Finns det något smart sätt att täcka hålrummet? Det skulle gå åt en hel del silikon...

• Vägg vid diskbänk med rester av gammalt kakel och synlig klack som skapar ett hålrum inför ny kakelsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Lösningen är att riva kakel när bänken byts ut. En mjukfog på 1 cm mellan kakel och bänk vill du inte ha.

Det är ju det som är hela idén med uppviket. Den ska gå upp bakom kaklet för att hindra att vatten rinner ner mot väggen.
Förr brukade man inte mjukfoga mot bänken som man gör med dagens bänkar utan uppvik. Det går dock fortfarande att köpa nya bänkar med denna kant.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Jag tackar Byggahus för ikväll och sätter kaklet över klacken. :)

• Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Du kunde ju även skurit bort klacken med vinkelslip. Jag skar så när jag skulle ta loss min diskbänk utan att riva kaklet. Visst, lite svårt att få exakt rakt, men fogar man sen så kanske det inte behövs heller, sålänge det blir när nog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.